Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Problem vid demontering original hjälpservo BM430 (BM600)

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Christian Jansson (trådstartaren)

#1 » 17:40:39, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ny här på forumet, men har redan hittat mycket hjälp! Dock hittar jag inte hjälp om mitt nu aktuella problem.

Jag håller på med en renovering av en BM 430 -73 med Bergsjö 108 lastare, förhoppningsvis kan slutresultatet bli en lite fräschare traktor än den var när jag började, men det får bli en annan tråd. :smile:

Traktorn har grova framaxeln med orginal hjälpservo, är väl samma som sitter på BM 600 om jag inte är helt ute och cyklar.

Bild

Servot krånglar, fungerar till och från, ibland så brummar det från pumpen och styrningen blir rejält tung.

Har också haft problem med läckage från banjo-kopplingarna till cylindern, tänkte fått tillverkat nya slangar och vanliga kopplingar (men gick bet på det - var ingen standard gänga i cylindern). Vid demonteringen hittade jag dock en halv låsring/segersäkring som fastnat i kopplingen slang/rör...

Bild

Misstänker att detta är låsringen inringat med rött på sprängskissen nedan (bilder lånade av traktordelar.nu) - för det finns väl ingen sådan i pumpen?

Bild

Bild

Nu måste ju både cylinder och pump rivas isär :mad: och kollas efter skador.

Till frågan:
- Vågar man sig på öht att riva isär cylinder och pump? Ser rätt avskräckande ut, även om jag inte har tummen helt mitt i näven.
Någon som gjort det och har erfarenhet? Tänker även på tätningar och o-ringar, finns väl knappast reserv att få tag på?

Ett nytt hjälpservo är ju inte helt gratis, (7-8000:-), så det känns som att det trots allt kan vara värt en del arbete.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Mvh
Christian
Senast redigerad av Christian Jansson 23:20:02, 15-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Christian Jansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:20, 17-10-2011
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Bengt Erik Eriksson

#2 » 17:56:33, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilken skarv satt den ringhalvan fast? vad är det för diameter på den ringen? Det är ju en ring för invändigt spår...

Det är inte hela världen att plocka isär den ( har inte gjort det själv. men) Alla packningar du får bort bör gå att återmontera då det inte är något som ska ta skada av motering /demontering om du följer spränskissen med lite logik.
med sprängskissen till hands ska det inte vara svårt att fixa detdär..

Om inte annat så plocka isär den och mät upp alla tätningar. det mesta går att köpa i"lösvikt" på dimmension från SWERULL och liknande firmor..
Du måste ju ändå ta reda på var låsringen kommer från. och var resten fins. men den borda vara väldigt nära där den halvan du fått ut satt..
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 17:58:09, 07-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Christian Jansson (trådstartaren)

#3 » 18:05:30, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar!

Har inte exakta diametern tyvärr, ringen åkte av misstag med i soporna...
Cirka 12-15 mm skulle jag säga.

Den hade fastnat i skarvkopplingen mellan rören som går från pumpen där det övergår till slangen som sitter i cylindern, så den hade åkt med en bra bit... ca mitt emellan pump o cylinder alltså.

Helt klart måste grejorna isär för att ta reda på den andra halvan och om inte annat få dit en ny låsring.

Låsringen nr 37 på sprängskissen ser ju ut att vara invändig, misstänker därför att det är den...
Användarvisningsbild
Christian Jansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:20, 17-10-2011
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Christian Jansson (trådstartaren)

#4 » 23:53:03, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu börjat att demontera cylindern - lättare sagt än gjort visade det sig :(

Muttern (nr 61) satt som berget, fick ju sin förklaring... Skurna gängor både på mutter och i cylinder-väggen. :(

Bild

Bild

Sedan skall kulbulten bort - här har jag fastnat - någon som har en bra idé?

Kulbulten sitter förskjuten i längsled i sitt hål, vilket gör att den är omöjlig att få ur cylindern, trots att den är helt lös. Brickan som skymtar till höger om kulbulten på bilden (nr 56 på sprängskissen) är fjädrande, påverkar väl ventilen att öppna i ena riktningen. Dock är det fjädrande spelet inte mer än ca 1,5 mm, helt otillräckligt för att kulbulten ska hamna i rätt läge för att kunna plockas ut. Hylsorna (nr 49 och 50 på sprängskissen) är lösa och går att rotera/skjuta utåt, dock inte inåt mer än vad brickan fjädrar.

Bild
Användarvisningsbild
Christian Jansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:20, 17-10-2011
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Loke

#5 » 10:21:57, 17-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christian Jansson skrev:
Bild
Sedan skall kulbulten bort - här har jag fastnat - någon som har en bra idé?



För att få bort kulbulten så måste "brickan" med spåret gängas ut
en aning, den är nämligen en mutter. Det sitter en konisk bricka
mitt i denna mutter "Nr60" som ligger an mot kulbulten. Det är
därför inte kulbulten går att dra ut.

Ett tips att kunna gänga ut den är att man svetsar på ett lämpligt
plattjärn på en vanlig hylsa till ett spärrskaft.

Det är även med den muttern som man bestämmer med vilket
tryck kulbulten ska spännas med. Se upp med spänna den för
hårt vid montering då det kan bli så att servon svänger av sig
själv. Kolla upp noga hur hårt kulbulten sitter så att det blir
ungefär lika vid monteringen.

Kolvringen "Nr25" ska du vara väldigt försiktig med då det är
väldigt svårt att hitta någon som säljer nya, i alla fall om den
är i samma storlek som den som sitter på min Hymas.

Ett tips till, kolla om det är den där segersäkringen som gått av,
(mest troligt) innan du river pumpen. Hittar du andra halvan så
slipper du ju pumprivningen. Det är den segersäkringen som
ser till att inte "sliden" går för långt. Är den borta kan det nog
bli såna symptom som din styrning har.

Ang banjokopplingarna så är det inte säkert att läckaget upphör
hur än mycket du tätar och grejar genom att det ofta blir ett
"inre läckage" i själva kolvkonstruktionen då oringarna mellan
det inre och yttre röret blir hårda och slitna med tiden.
Ofta är det "läckolja" därifrån som kryper fram vid banjokopplingarna.

I övrigt finns alla o-ringar att få tag i, köpte mina på
Momentum. Ta med samtliga o-ringar och även de grejer
som dessa sitter på till o-ringsbutiken så är du säker på
att du får rätt. Det är för övrigt tum på o-ringarna skulle
jag tro.

Fixar du segersäkringen och byter alla o-ringar blir säkert styrningen
som ny.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Christian Jansson (trådstartaren)

#6 » 17:50:26, 17-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för ett uttömmande svar!

Tyvärr har jag laddat upp lite för få foton, så det var inte lätt att se att muttern (nr 58) och den sfäriska brickan (nr 60) är lossade och borta! De släppte hur fint som helst, det är den andra sfäriska brickan (nr 56) som är problemet.... :(

Misstänker att halva seger-säkringen finns kvar någonstans vid sliden, och blockerar dess rörelse, det skulle ju kunna vara orsaken till att brickan är alldeles för långt "ut" för att kulbulten skall gå att få bort.
Den går alltså inte att "träda" ut ur hålet eftersom själva kulan inte kommer emellan kanten på cylinderns ytterhölje och den kvarvarande brickan.

Får pröva att skaka som en galning på cylindern för att se om något släpper :P
Användarvisningsbild
Christian Jansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:20, 17-10-2011
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Loke

#7 » 20:37:22, 17-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kolv var rejält demolerad och skadad första gången jag hade
isär den så det kan ju varit detta som gjorde så att det gick
förhållandevis lätt att demontera den.
Jag fick också fundera lite extra innan jag fick isär eländet
kommer jag ihåg.
Med observation för att följande inte funkar på hela oslitna grejer.

Testa med att bryta med en skruvmejsel mellan kulbulten och
den innersta delen Nr50, tror den liksom är en aning fjädrande
eller i vart fall ska gå och röra på en aning.
Tycker mig även även komma ihåg att det krävdes ett milt våld
att både få ur och i kulbulten. Det kan till och med tänkas att
den ska lirkas ut genom hålet där muttern Nr58 satt, kommer
inte riktigt ihåg hur det var.
För övrigt måste kulbulten dras rakt upp innan lirkningen då
det är en tapp i botten på kulbulten som går i ett spår.

Det ligger väl inga brickor kvar vid hålen för banjobultarna,
dessa kan bromsa hela rörelsen i så fall, och du har väl
plockat bort smörjnippeln Nr2.

Går det inte att röra på Nr50 med skruvmejseln så kan det
nog vara något med segersäkringen som jäklas.

Vad är 46 och 47 för grejer? Är 46 någon typ av låsning som
gör att 29 inte går att röra "bakåt". Tror inte jag hade något
liknande på min kolv.

Hehe, nu har jag nog inga mer tips, men du får så lov att berätta
hur du gick tillväga när du får isär grejerna då jag har ytterligare
en likadan styrcylinder som ska renoveras. :sad: :grin:


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Christian Jansson (trådstartaren)

#8 » 00:57:39, 19-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är cylindern isär - tricket låg i att även lossa den andra gaveln.
Fick tillverka ett verktyg så att muttern kunde lossas.

Bild

När väl gaveln var loss kunde tuben med ventil och hylsor ryckas loss ur höljet. Då blev även kulbulten fri så att den kunde plockas ur.

Bild
Bild

Tänk på att notera monteringen på de koniska brickorna som sitter innanför brickan som ligger an mot kulbulten.

Bild

För att få isär ventil och tub måste mer saker skruvas isär, ville ju hitta orsaken till felet. Hylsan sitter fast med en mutter på sliden ...

Bild

... som måste spärras med lämpligt verktyg så att muttern kan lossas.

Bild
Bild

Kolven kunde ryckas ur tuben, då följde tubens gavel med ut. Tuben sitter rätt så tight an mot ventilen, men det gick att få loss med hjälp av ett antal knackningar med gummiklubba runt om. Tyvärr hittade jag mitt grundproblem här....

Bild
Bild
Bild

Den segesäkring jag misstänkte kunde vara brusten var hel. Det är någon intelligent fd ägare som tappat ner en låsring i oljebehållaren och struntat i att fiska upp den :hotar2:
Både kolv och tub är rejält skadade. :x
Enda trösten är att kolvringen är oskadad.

Som avslutning demonterade jag ventilen, bottenbrickan till sliden kom snällt ut med lite tryckluft i det lilla ventilhål som finns på utsidan av ventilhuset, när väl låsringen var borta. Sliden behövde övertalas med gummiklubba för att komma ut. Även inne i huset finns en o-ring.

Bild
Bild
Bild
Bild

Får ta med ytterhölje, gavelmutter, innertub och kolv till en mekanisk verkstad och se om de möjligtvis kan laga/göra nya delar....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Christian Jansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:20, 17-10-2011
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

goranax

#9 » 21:00:11, 30-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tänkte försöka väcka liv i denna tråden igen.
Är intresserad av hur det gick då jag har samma problem med min 430. Om inte ts vill/kan svara, så kanske någon annan kan säga om det är ett genomförbart projekt. Har kollat på nya satser, men de verkar ju inte vara helt anpassade till traktorer med originalmonterad servo.
Hur har ni gjort?

MVH

Göran
goranax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:28, 02-02-2011
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
Volvo 430
Hitachi EX 60 WD

Kalle Gustafsson

#10 » 07:31:57, 01-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte min hjälpservo nyligen till en av de där nytillverkade "halvfabrikaten". Det blir lite pyssel beroende på hur den gamla infästningen var gjord. Servoverkan blev betydligt större och allt har fungerat bra så här långt, dock har jag noterat att den nya pumpen blir bra varm efter en stunds körning.
Så nu har jag den gamla tuben liggandes i garaget om det är så att någon behöver den för reservdelar...
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

affes

#11 » 21:24:47, 16-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Om du har kvar hydralkolven till hjäpservon BM 430 kontakta mig.
affes
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:17, 14-02-2015
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

prallan

#12 » 16:24:19, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all info! Nu ska jag ge mig på att renovera servon på min BM 600:a. Jag ser nästan fram emot det. -:)
Prallan

1 person gillar det här inlägget.
prallan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:23, 27-12-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 342
BM 600


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Lars H12 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se