Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ta isär cav pump själv.?

51 inlägg • Sida 4 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#46 » 20:05:56, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att åtminstone på DPC så var det något lurt med att ta bort högtryckshuvudet, det räckte inte med att bara lossa den synliga skruven utan det gällde att läsa på i VHB också. Jag skulle rekommendera att du gör det för din DPA-pump.
Packboxen går normalt att byta utifrån, möjligen kan det variera beroende på specialanpassningar för olika motortyper.
Om papperspackningen håller och ser bra ut, så finns det ingen anledning att inte återanvända den, men det är ju alltid säkrast att ha en extra i beredskap om den skulle gå sönder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Ähee

#47 » 20:14:41, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är hur jag gör, det är inte rätt sätt, det finns bättre alternativ!
Jag tar inte ansvar om någon gör som jag. Men om någon vill veta min erfarenhet så får ni läsa.

Här är en bra video att se.

https://youtu.be/h26p78YZIr4?si=bpYuT3RnnEf-9Qma

Börja med rengöring
Sedan
Jag brukar börja med att lossa gaveln med 4 skruvar. Vid återmontering kan man då vrida på axeln (med fingrarna! Ingen mejsel!) där inne och linjera tillbaka splinesen. En av splinesen i axeln är fetare så det går bara att sätta den rätt.

Den stora skruven undertill, och dem två skruvarna på kl10 och kl2 den ena är med luftningsskruv. Sett från högtryckssidans gavel.
Du behöver även ta loss övre locket och lossa på dem två pinnbultarna och den lilla skruven för att sedan kunna lyfta ur den plåten, sen en liten axel i änden av staget med långa smala fjädern. Den axeln är som en kran, justerar mängden bränsle. Axeln kallas Metering valve NR 42 på bild.

När det kommer till att dra ut högtrycksdelen tar jag ibland en stor polygrip och vrider den lite fram och tillbaka och även bända med en mejsel för den kan ibland sitta ganska hårt.

När högtrycksdelen ska in igen så får man vara försiktig med att pumprullarna går in i kammen som dem ska.
Jag brukar öppna den ovala lilla luckan på sidan för att kunna se lite.

Se till att alla delar verkligen kommer tillbaka på EXAKT samma sätt som dem var, samma håll osv!

Under tiden som någon del på pumpen är öppen så undviker jag att göra rent ytor på utsidan.

Packningen till locket är bäst att byta igen då locket inte kommer hamna exakt som förut då det saknar styrpinnar, och packningen som sitter redan är hoptryckt.

Denna beskrivning på hur jag gör gäller för cav pump lik bilden nedan.
Bild
Vid montering se till att nr 5 inte har varidit sig och nr8 går i som den ska.
Bild
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

4 personer gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#48 » 00:28:08, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det i teorin att göra det på plats men det är mycket värt att få bort den från all smuts på motorn och att kunna göra pumpen ren utvändigt innan man öppnar den.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Henrik1977

#49 » 23:08:10, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähee skrev:Detta är hur jag gör, det är inte rätt sätt, det finns bättre alternativ!
Jag tar inte ansvar om någon gör som jag. Men om någon vill veta min erfarenhet så får ni läsa.


Om man bara ska ta ur högtrycksdelen med pumpen kvar på motorn, så behöver man väl inte ta loss plåten under det stora locket på toppen, utan bara dra upp axeln där inne som går ner? Och så skurvarna du nämnde kl 10 och 2, och den stora undertill?
Och även den lilla skruven under till så att man kan plocka bort nr 18, för den går väl inte i högtryckdelen och hindrar den från att dras ut bakåt? Eller går den bara in i kamringen, så att den kan sitta kvar?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Ähee

#50 » 06:56:38, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nr 18 kan man lämna så stannar kammringen.

Plåten behöver lyftas för att reglerventilen ska kunna lyftas upp.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Henrik1977

#51 » 10:49:15, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat ta isär.. Det gick att lyfta upp reglerventilen utan att ta bort plåten, genom att haka av den långa stången med den långa smala fjädern på. Men det var precis att det gick att haka av stången, man fick trycka lite på nr 8 bakåt så att stången kom längre bak. Bereonde på hur justerskruvarna sitter på stången så kan det nog va olika om det går eller inte att göra så. Sen kunde man vrida reglerventilen bakåt och då gick det att lyfta upp den. Plåten hade en urskärning för att det skulle precis gå att lyfta upp den om den var vriden bakåt.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AnWr och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se