Hej.
När vi flyttade till vår lilla gård köpte vi en FE35 Guldkalv 1957 med 23c Dieseln.
Traktorn var "räddad" ur ett buskage och trots slitet utseende maskinellt ompysslad.
Nya koppling, nya foder (Och ringar?), nya kamaxellager och lite annat.
Efter inledande småpyssel som gårdstraktor så växte ambitionerna och nu efter lite småskaligt lantbruk
så börjar det visa sig att Guldkalven inte riktigt är rustad för utmaningen.
Eftersom jag är oerfaren men vill lära mig ber jag om lite hjälp här.
Framför allt hur man ska tolka de egenheter och fel jag upplever.
Här följer en lista:
-Olja ur avgasröret.
Höger motorsida är nästan svart. Olja läcker ut där grenröret går över i avgasröret samt ut med avgaserna.
Går ju att täta men så mycket olja ska den väl inte spotta ut?
Det blir värre om den stått på tomgång länge och sen belastas vid högre varv.
-Avgaser ur vevhusventilationen.
Det går tryck och avgaser ner i vevhusventilation (Röret från ventilkåpan som går ned till höger)
Har inte sett olja i någon större mängd.
Upplever inte att det går ut så mycket tryck vid stickan men ska kontrollera igen.
-Svårstartad.
Trots fyra glödstift och fint väder har motorn en tydlig tändkulekaraktär och är mycket svårövertalad. Lite väl svår?
-Trycker ned diesel i oljan.
Oljevolymen ökar. Det ska den inte göra...
Allt dessa är ju dokumenterade fel som tyder på vissa saker men jag är ändå lite osäker.
Tidigare ägare hade bytt foder men sade inget om ringar, men vem byter foder men inte kolvringar??
Kan avgastrycket nedåt ha med ventiltätning att göra eller är det bara kolvringar som ger den effekten?
Fattar inte riktigt hur ventilationen ser ut inuti. Oljan är ju ett störigt problem men upplever inte att det är konstant.
Jag plöjde upp en halv vall och då fungerade allt utmärkt, den känns inte trött, svarar på gas, ryker inte, segdrar bra.
Hur allvarligt ska man se på detta? Tacksam för alla svar och erfarenheter.
Mvh Simon.