Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Diagnosticera en FE35 (Standard 23c Diesel)

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Simse (trådstartaren)

#1 » 09:20:52, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
När vi flyttade till vår lilla gård köpte vi en FE35 Guldkalv 1957 med 23c Dieseln.
Traktorn var "räddad" ur ett buskage och trots slitet utseende maskinellt ompysslad.
Nya koppling, nya foder (Och ringar?), nya kamaxellager och lite annat.

Efter inledande småpyssel som gårdstraktor så växte ambitionerna och nu efter lite småskaligt lantbruk
så börjar det visa sig att Guldkalven inte riktigt är rustad för utmaningen.
Eftersom jag är oerfaren men vill lära mig ber jag om lite hjälp här.
Framför allt hur man ska tolka de egenheter och fel jag upplever.
Här följer en lista:

-Olja ur avgasröret.
Höger motorsida är nästan svart. Olja läcker ut där grenröret går över i avgasröret samt ut med avgaserna.
Går ju att täta men så mycket olja ska den väl inte spotta ut?
Det blir värre om den stått på tomgång länge och sen belastas vid högre varv.

-Avgaser ur vevhusventilationen.
Det går tryck och avgaser ner i vevhusventilation (Röret från ventilkåpan som går ned till höger)
Har inte sett olja i någon större mängd.
Upplever inte att det går ut så mycket tryck vid stickan men ska kontrollera igen.

-Svårstartad.
Trots fyra glödstift och fint väder har motorn en tydlig tändkulekaraktär och är mycket svårövertalad. Lite väl svår?

-Trycker ned diesel i oljan.
Oljevolymen ökar. Det ska den inte göra...

Allt dessa är ju dokumenterade fel som tyder på vissa saker men jag är ändå lite osäker.
Tidigare ägare hade bytt foder men sade inget om ringar, men vem byter foder men inte kolvringar??
Kan avgastrycket nedåt ha med ventiltätning att göra eller är det bara kolvringar som ger den effekten?
Fattar inte riktigt hur ventilationen ser ut inuti. Oljan är ju ett störigt problem men upplever inte att det är konstant.
Jag plöjde upp en halv vall och då fungerade allt utmärkt, den känns inte trött, svarar på gas, ryker inte, segdrar bra.
Hur allvarligt ska man se på detta? Tacksam för alla svar och erfarenheter.
Mvh Simon.
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957



torbjorn_forsman

#2 » 10:36:32, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standard-motorn hade rykte om sig att vara svårstartad redan då den var ny, det var så illa att Fergusontraktorer började bli svårsålda just pga startproblemen.

Enkla saker man kan göra för att underlätta start är att dels se till att allt som har med startmotorn och dess strömförsörjning att göra är i perfekt skick så den verkligen kommer upp i fullt varvtal, och dels använda motorvärmare. Det lönar sig att mäta spänningar under start och förvissa sig om att det inte finns något onödigt spänningsfall på vägen mellan batteri och startmotor, samt att ge startmotorn en grundlig service (rengöring, smörjning, ev byte av slitdelar) då och då.

I modern tid har en del engelska dieselnördar gått på djupet med startproblemen och de anses visst hänga ihop med ett konstruktionsfel på förkamrarna i toppen. Det går att bearbeta om för att få motorn att fungera bättre, och med lite googling kan man hitta uppgifter om saken på engelska forum.

På beskrivningen av övriga problem låter det ju som om det är rätt troligt att det läcker för mycket olja och/eller förbränningsgaser förbi en eller flera kolvar. Om det sedan beror på dåliga kolvringar, slitna kolvar eller någon direkt skada på en kolv kanske pga att man har använt startgas, är svårt att säga innan man har plockat isär och avsynat.

Beträffande ventilation inuti motorn så brukar det vara mer eller mindre öppen förbindelse mellan vevhuset och utrymmet under ventilkåpan via öppningarna för stötstängerna och ev någon oljereturöppning. På äldre motorer med öppen vevhusventilation är det en smaksak från konstruktörens sida om ventilationsröret går ut från ventilkåpan eller från sidan av vevhuset. Ofta finns det någon slags flamskydd eller oljeavskiljare i anslutning till röret, den kan gro igen och kräva översyn.

Att det kommer ner bränsle i motoroljan kan bero på en dålig axeltätning på insprutningspumpen, om den är direkt påflänsad på motorn. Om det finns en matarpump av typ membranpump så kan ett läckande membran i den ge samma fenomen, i synnerhet om det dessutom är stopp i dräneringshålet som brukar finnas nedtill på sådana pumpar. Om spridarna sitter innanför ventilkåpan, som de gör på en del äldre dieselmotorer, så kan såklart ett läckage i anslutning till dem också vara misstänkt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gedholm

#3 » 11:01:06, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

du skriver att den låter som en kultändare en 23c går väldigt fint i motorn när de är ok ,kolla så den går på alla cylindrar lossa ett spridarrör i taget med motorn igång börjar den gå sämre är den cylindern ok kolla även att du har rätt ventilspel
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

Simse (trådstartaren)

#4 » 11:20:19, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

gedholm skrev:du skriver att den låter som en kultändare en 23c går väldigt fint i motorn när de är ok ,kolla så den går på alla cylindrar lossa ett spridarrör i taget med motorn igång börjar den gå sämre är den cylindern ok kolla även att du har rätt ventilspel


Det är startandet som är lite tändkuligt. Glöda, snurra, glöda, snurra. glöda snurra.
När den väl tuffar igång hör jag inget missljud eller knackande. Jag kanske var lite otydlig.
Ventilspelet har jag funderat på faktiskt.
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

mccormic

#5 » 12:27:00, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den läcker olja ur grenröret,kan tyda på ventilstyrningar/tätningar (ganska troligt), kanske toppen/ventilerna behöver slipas.
Låter konstigt bara bytt foder? Hur seriöst är den repad?

Hur är den inkörd efter foderbyte, kan vara så att den är körd för lite under belastning som gör att den evakuerar?

Justering/renovering av spridare kan hjälpa till med start.

Men dom har varit kända för svårstartad även på sommaren
Brukar skämtas att ställ den inte i skuggsida om du ska ha igång den.



Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Simse (trådstartaren)

#6 » 12:51:26, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="mccormic"]Att den läcker olja ur grenröret,kan tyda på ventilstyrningar/tätningar (ganska troligt), kanske toppen/ventilerna behöver slipas.
Låter konstigt bara bytt foder? Hur seriöst är den repad?

Hur är den inkörd efter foderbyte, kan vara så att den är körd för lite under belastning som gör att den evakuerar?

Justering/renovering av spridare kan hjälpa till med start.

Men dom har varit kända för svårstartad även på sommaren
Brukar skämtas att ställ den inte i skuggsida om du ska ha igång den.


Tack för resonerandet.
Att byta ventilsäten borde inte vara något enormt ingrepp känns det som.
Det är väl kolvringarna som oroar mig lite. Som jag förstått det måste du ju dela traktorn för att komma åt veven och plocka kolvarna neråt.
Känns roddigt...

Tidigare ägares renovering är lite oklar. Foder var bytt, men som jag skrev är det ju väldigt märkligt att inte byta ringar samtidigt.
Inkörningen vet jag inte. Jag har ju kört rätt hårt med plöjning och harvning nu under våren, dvs rätt hög belastning och på arbetsvarv. Jag upplever väl att olje-spottningen minskat, för att sen komma tillbaka. Det är lite svårtolkat. Trycket/avgaser ut från vevhusventilationen kvarstår.
VI har haft problem med bränslesystemet också, det har inte hjälpt. Ska rensa tanken nu så i skrivande stund står den still...

Tack!
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

mccormic

#7 » 12:59:01, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej inte behöver du dela på traktor.
Har inte skruvat just i en Ferguson som din.

Men ner med tråget & bort med toppen.
Vevstakar lossas underifrån & kolv trycker man uppåt till den kommer upp.
Kör traktorn på några kraftiga 6*6 stolpar för lättare jobba, vill minnas den är låg under.

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

MN

#8 » 18:23:18, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du ha traktor till ngn form av verksamhet så säljer du den denna till en originaltaliban och köper en MF 35 eller 135 som startar även om motorn är sopslut. Man kan få en 23C motor att bli OK efter nogsam renovering men en Perkins 3A 152 spöar den i alla fall på alla punkter förutom att 23C motorn har en trevligare gång!

Uppenbarligen en klåpare som renoverat med de symptomen.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jannejoel

#9 » 18:44:46, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Nej inte behöver du dela på traktor.
Har inte skruvat just i en Ferguson som din.

Men ner med tråget & bort med toppen.
Vevstakar lossas underifrån & kolv trycker man uppåt till den kommer upp.
Kör traktorn på några kraftiga 6*6 stolpar för lättare jobba, vill minnas den är låg under.

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
För många år sedan renoverade jag någon liknande. Vet ej exakt vilken motor det var i den
Men på den var vevlagren och vevstakarna så stora att dom inte gick att ta upp genom cylindern. Så TS kan ha rätt i att man måste dela traktorn OM det inte går att göra som jag gjorde. Det gick att trycka upp kolven så högt över blocket att man kunde ta ut kolvbulten och sedan ta ner vevstaken förbi vevaxeln


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Simse (trådstartaren)

#10 » 18:59:06, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Skall du ha traktor till ngn form av verksamhet så säljer du den denna till en originaltaliban och köper en MF 35 eller 135 som startar även om motorn är sopslut. Man kan få en 23C motor att bli OK efter nogsam renovering men en Perkins 3A 152 spöar den i alla fall på alla punkter förutom att 23C motorn har en trevligare gång!

Uppenbarligen en klåpare som renoverat med de symptomen.

MN


En annan traktor är inköpt och ska hämtas i helgen.
Fe35:an ska tas om hand och renoveras så sakteliga.
Jag vill få den till en bruksmaskin, inte utställninsex.
Måla lite plåt, lite rostlagning och sen motorn då...
Skönt att inte allt hänger på denna längre...

3 personer gillar det här inlägget.
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

MN

#11 » 20:51:04, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, för att starta på ett rimligt sätt krävs bra komp dvs täta lopp och topp i nyskick. Inte med ventiler nedfrästa flera mmm under gräns. Notoriska på sen tändning pga av att kamkedjan slackar. Diesel i oljan är ofta pga matarpumpen och enklast att kolla/åtgärda. Oljesprut genom avgasröret kan göras mindre störande genom att se till att det lilla hålet i botten på avgaskröken är öppen, då droppar olja och kondens ut där i stället för att du skall se ut som Pippi Lågnstrump i ansiktet.

Innan man funderar på att öppna en sådan motor skall man läsa VHB, lite udda ramlagerhållare.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

mccormic

#12 » 22:20:40, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtube.com/watch?v=ru20hCIPh8Q ... 07Y207Gssl


Den har annorlunda ramlager konstruktion.
Vevstakar går att ta uppåt.

Frågan är väl om man ska lägga pengar på fullständig renovering med tveksam resultat på lättstartad då den konstruktion aldrig varit lyckad.

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

David, Luleå

#13 » 23:06:07, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simse skrev:En annan traktor är inköpt och ska hämtas i helgen.
Fe35:an ska tas om hand och renoveras så sakteliga.
Jag vill få den till en bruksmaskin, inte utställninsex.
Måla lite plåt, lite rostlagning och sen motorn då...
Skönt att inte allt hänger på denna längre...



Spännande. :)
Vad blev det?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Simse (trådstartaren)

#14 » 23:37:54, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande. :)
Vad blev det?[/quote]

En gammal IH 276 i kosmetiskt slitet men maskinellt bra skick. Ingen olja, ingen rök, inget sånt.
Kommer kännas väldigt modernt med hytt!

2 personer gillar det här inlägget.
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

MF35

#15 » 23:52:44, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

23c är känslig för timingen ställs om i fall kamkedjan är sliten och sträckt och om kamkedjesträckaren blir sliten. Är det bra komp ventiler justerade kamkedja och spännare ok bra fart på startmotor med lite högre kw än original med bra batteri och timingen står rätt så startar det fint även i minusgrader med glödstift. Min startar som en modern dieselbil. tog hem billig motorsats från England var halva priset mot tex Olson parts
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se