Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF135 - Låsta växlar när jag lyfter med trepunktsfästen

31 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

A_Näsman (trådstartaren)

#1 » 11:29:56, 10-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har ägt min 135:a från -76 i snart ett år. Min första traktor.
På sistone har jag bytt hydraulolja och filter samt bränslefilter.
Men jag har börjat uppleva problem med växlarna medan eller efter att jag lyft något bak på traktorn. Jag har pallgafflar till trepunktsbältet för att flytta vedpallar osv.

Problemet är att båda växelspakarna fastnar och sitter som berget. Det enda som hjälper är att stänga av traktor, då lossnar spakarna och jag kan byta växel.
När jag lyfter något med pallgafflarna tycker det knackar lite oroväckande fram till höger, ungefär i höjd med gaspedalen. Men vet inte om det har något med saken att göra..

Har någon annan upplevt liknande problem och finns det en lösning på problemet?

Allt gott!
A_Näsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:47, 10-06-2024
Ort: Falköpings kommun, Västra Götalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (-76)



Claes Folkesson

#2 » 13:19:54, 10-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bultförbanden dragna mellan traktorns olika delar?
Efterdra och kolla oljenivåer till att börja med.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

A_Näsman (trådstartaren)

#3 » 19:46:09, 10-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bultarna sitter. Hydrauloljan och motorolja är full.

1 person gillar det här inlägget.
A_Näsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:47, 10-06-2024
Ort: Falköpings kommun, Västra Götalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (-76)

MN

#4 » 20:11:44, 10-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer om du har kopplingen nedtryckt för att växla, friläge i, lyfter ngt tungt och försöker lägga i en växel? Spakarna fortfarande låsta eller - mer troligt - våldsamt kuggskrap?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

BM425

#5 » 20:59:24, 10-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du Multi Power på din traktor?
Minns inte riktigt vad det är men fungerar inte den riktigt så kan traktorn bli svår att växla.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

A_Näsman (trådstartaren)

#6 » 22:15:14, 10-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack MN! Det ska jag prova imorgon. Återkommer!
Det är inte multipower (vad jag förstått….)
A_Näsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:47, 10-06-2024
Ort: Falköpings kommun, Västra Götalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (-76)

Claes Folkesson

#7 » 09:38:05, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

MP är en snabbväxel som har frihjul på låg och motorbroms i högläge.
Lägg i låg när man växlar så går det lätt.
I högläge kan det bli stumt.
Mp brukar vara en liten spak till vänster om ratten på panelen.(mf 165 iallafall)
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

A_Näsman (trådstartaren)

#8 » 13:03:08, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag provat att lyfta tungt utan växel i, kopplingen nertryckt och sen lägga i växel. Möjligtvis lite lätt kuggskrap men inte farligt, utan det går lätt att lägga i en växel. Men sen ”fastnar” spakarna när jag väl lagt i växeln och släppt kopplingen. Alla växlar beter sig likadant.

Kan det vara något med den här kolven/fästet där man sätter tryckstången? Har förstått att det är något samband mellan den och drivningen på bakhjulen och att den yttre ”hydraulikspaken” reglerar relationen mellan tryckstångsfästet och drivningen på något vis. När jag lyfter där bak står det reglaget typ rak upp. (Och den inre använder jag för att lyfta och sänka.)

I övrigt har jag en frontlastare som inte används. Jag har en spak snett bakom växelspaken som styr huruvida frontlastaren är igång eller ej. Kanske irrelevant?

Tack igen för engagemanget!

/Näsman
A_Näsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:47, 10-06-2024
Ort: Falköpings kommun, Västra Götalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (-76)

A_Näsman (trådstartaren)

#9 » 13:03:50, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Jag har inte MP vad jag kan avgöra)
A_Näsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:47, 10-06-2024
Ort: Falköpings kommun, Västra Götalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (-76)

mccormic

#10 » 13:19:45, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

A_Näsman skrev:Nu har jag provat att lyfta tungt utan växel i, kopplingen nertryckt och sen lägga i växel. Möjligtvis lite lätt kuggskrap men inte farligt, utan det går lätt att lägga i en växel. Men sen ”fastnar” spakarna när jag väl lagt i växeln och släppt kopplingen. Alla växlar beter sig likadant.

Kan det vara något med den här kolven/fästet där man sätter tryckstången? Har förstått att det är något samband mellan den och drivningen på bakhjulen och att den yttre ”hydraulikspaken” reglerar relationen mellan tryckstångsfästet och drivningen på något vis. När jag lyfter där bak står det reglaget typ rak upp. (Och den inre använder jag för att lyfta och sänka.)

I övrigt har jag en frontlastare som inte används. Jag har en spak snett bakom växelspaken som styr huruvida frontlastaren är igång eller ej. Kanske irrelevant?

Tack igen för engagemanget!

/Näsman
Armarna bak ska inte ha nåt med drivningen av hjulen, det ska reglera automatiskt om hjulen börjar slira ska armarna justera sig så hjulen får mera grepp i marken.

Lyftarmarna sitter i bakaxel kroppen och inte i växellåda, låter skumt.

Det jag tänker är nåt ger sig då du lyfter saker på gafflarna och bänder fast växelgejder, nåt som rör på sig eller är sprucket så det klämmer fast.

Om du inte har belastat armarna och har dom i nedsänkt läge, fungerar växlarna då , eller gör det samma sak?

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

A_Näsman (trådstartaren)

#11 » 14:13:00, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för förtydligande!

Ja när trepunktsfästet är obelastat funkar allt toppen :)

/Näsman
A_Näsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:47, 10-06-2024
Ort: Falköpings kommun, Västra Götalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (-76)

bonnen513

#12 » 15:20:27, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knacket kan komma från hydraulpumpen.
Det är ju axel i axel på nåt ställe så jag funderar på om det vid belastning på kraftuttagsaxeln som driver pumpen kan göra att det kärvar mellan axlarna.
Orkar den lyfta pallarna ända upp?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

David, Luleå

#13 » 17:52:14, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har det hänt mig att det inte går att få ur växeln när jag snöröjt och tryckt ett lass upp i snöhögen. Om jag inte får ur växeln för att lägga k backen så räcker det att jag släpper på kopplingen så att den drar fram traktorn ack så lite extra framåt och när jag då trycker ner kopplingen igen med en hand på växelspaken så går växeln ur.

Händer kanske en två gånger per vinter så har svårt att identifiera händelserna som leder till detta. Men att dra lite till på växeln får den att släppa.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

mccormic

#14 » 19:18:20, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

A_Näsman skrev:Ok, tack för förtydligande!

Ja när trepunktsfästet är obelastat funkar allt toppen :)

/Näsman
Hmmm, blir konfunderad av problemet
Det som rör på sig när man lyfter är lyftcylinder under locket och länkage till hydrauliken.

Hoppas nån kommer på ett bra/rätt svar

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

bangt

#15 » 19:21:56, 11-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan vi utesluta att den har MP?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: doos, PeterA och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se