Nja nog ha vi också eldningsolja här i sverige som är grönfärgad men den kostar säkert 11-12kr litern nu så den är då ingen ide att andvända
Bränsleförbrukning
- håkan öhlund
- Moderator

- Användarens egna ämnen
- Maskin: Ã…kerman H7MB
MF 3630 - Ort: Kalix
- cowboy
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S 
- håkan öhlund
- Moderator

- Användarens egna ämnen
- Maskin: Ã…kerman H7MB
MF 3630 - Ort: Kalix
- cowboy
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S 
-
Ähee
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Re: Bränsleförbrukning
Tycker det var en intressant tråd att väcka.
Transportkörning med en fordson major diesel. 6l/ timmen eller 3l/mil hälften av sträckan med tom vagn gissningsvis 800-1000kg. Andra hälften av sträckan 4-5 ton last på vagnen. Pumpen är uppställd både i maxvarv och max bränslemängd. Har kört drygt 30 mil nu.
Mf135 transportkörning. Hälften av sträckan med tom vagn 1000kg andra hälften med 2500kg last på vagnen. 24l på 12mil dvs 2l mil. Minns inte timmar. Men vet att jag kom ca 2 mil i timmen det blir isåfall 4l /timme.
Körde en grålle bensin 3 mil en gång. Utan mer last än en tom bakskopa. Det gick åt 30l. Kan tillägga att motorn inte gick helt 100.
Transportkörning med en fordson major diesel. 6l/ timmen eller 3l/mil hälften av sträckan med tom vagn gissningsvis 800-1000kg. Andra hälften av sträckan 4-5 ton last på vagnen. Pumpen är uppställd både i maxvarv och max bränslemängd. Har kört drygt 30 mil nu.
Mf135 transportkörning. Hälften av sträckan med tom vagn 1000kg andra hälften med 2500kg last på vagnen. 24l på 12mil dvs 2l mil. Minns inte timmar. Men vet att jag kom ca 2 mil i timmen det blir isåfall 4l /timme.
Körde en grålle bensin 3 mil en gång. Utan mer last än en tom bakskopa. Det gick åt 30l. Kan tillägga att motorn inte gick helt 100.
Naturvårdsverket en arbetsplats för aktivister. 
Sverige tror ska lösa världens klimatfråga genom högre bränslepriser.
Samma land skickar pengar och personal till länder i krig innan våra gamla får hjälp.
Sverige tror ska lösa världens klimatfråga genom högre bränslepriser.
Samma land skickar pengar och personal till länder i krig innan våra gamla får hjälp.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

Re:
Visserligen ett mycket gammalt inlägg att svara på, men svaret är "nej, absolut inte" om det är en modern maskin med partikelfilter mm, och "helst inte, bara i nödfall" om det rör sig om en äldre maskin.cowboy skrev:Kan man använda eldningsolja i maskiner ?
Eldningsoljan har högre svavelhalt än riktigt dieselbränsle. På en gammal motor utan nämnvärd avgasrening märker man inga problem med det på kort sikt, men i längden får man räkna med större slitage, framför allt vid kallstart och varmkörning. Detta för att de ämnen som bildas då svavlet brinner upp, bl a SO3, i sin tur bildar svavelsyra när de kommer i kontakt med vatten som alltid finns i avgaserna, vatten bildas ju när det väte som finns i bränslet förbränns. Och så länge motorn är så kall att vattnet kondenserar i cylindrarna, bildas svavelsyra som ger frätskador på cylindrar, kolvringar, ventiler, ventilsäten mm. En del av svavelsyran sköljs också ner i vevhuset och hjälper till att bryta ner motoroljan kemiskt.
Så även om det till synes går bra att köra en gammal dieselmotor på eldningsolja, så får man räkna med tätare oljebyten än vanligt och att motorn får kortare livslängd. Om man ändå ska göra det, så gäller det att undvika kallstarter och få upp motorn i arbetstemperatur (minst 65 °C på både kylvatten och olja) så fort det bara går efter start.
-
Jisse
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Buster 400

Intressant tråd, har letat info kring olika äldre traktorers bränsleförbrukning, men inte hittat speciellt mycket.
Vid vilka motorvarv går och mår en gammal dieselmotor egentligen snålast och bäst?
Ska de jobba hårt och kort tid, eller är det skonsammare "fisköra", dvs på lägre varv men längre tid?
Problemet för många hobbyfordon torde väl främst vara att de går korta stunder utan att bli riktigt genomvarma?
Vad drar tex en traktor i storlek som BM 400 ochMF 135 vid snöskottning med frontlastare i jämförelse med om det används en lämpligt stor snöslunga?
Vid vilka motorvarv går och mår en gammal dieselmotor egentligen snålast och bäst?
Ska de jobba hårt och kort tid, eller är det skonsammare "fisköra", dvs på lägre varv men längre tid?
Problemet för många hobbyfordon torde väl främst vara att de går korta stunder utan att bli riktigt genomvarma?
Vad drar tex en traktor i storlek som BM 400 ochMF 135 vid snöskottning med frontlastare i jämförelse med om det används en lämpligt stor snöslunga?
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

En tumregel är att en motor kan förväntas ha bäst verkningsgrad vid det lägsta varvtal där den kan leverera önskad effekt. Tomgångsförbrukningen ökar ju om inte annat med ökat varvtal. Detaljer i verkningsgradskurvorna kan skilja sig mycket mellan olika motortyper.
-
BM425
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

Mitt tillägg från TB inlägg ovan är att en motor drar minst bränsle per Kw där vridmomentet är som högst.
Vridmomenttoppen skiljer mellan olika motorer men oftast kring 1500 rpm för en traktor diesel.
Vridmomenttoppen skiljer mellan olika motorer men oftast kring 1500 rpm för en traktor diesel.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
-
Jisse
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen

Men om man bara behöver 50 % av tillgängliga kw, och då således kör därefter, hur mycket sämre är då generellt verkningsgraden?BM425 skrev:Mitt tillägg från TB inlägg ovan är att en motor drar minst bränsle per Kw där vridmomentet är som högst.
Det är väl där växlarna kommer in i ekvationen antar jag?
Eller ska man i regel alltid sträva efter att hålla ungefär 1500 varv?
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Om man hittar diagram över bränsleförbrukning som funktion av belastning för aktuell motor, så går det lätt att se. Här är ett exempel, som dock gäller en ganska ålderdomlig bensinare. https://runeberg.org/tektid/1939am/0072.html
Antag t ex att man vill ta ut 40 hk ur denna motor, som synes av diagrammet i Fig. 9 så görs det mest effektivt med en bränsleförbrukning av 240 g/hkh vid ca 1400 r/min, dvs det varvtal då motorn ger önskad effekt vid fullgas. Om vi vid samma varvtal bara vill ta ut 20 hk så blir förbrukningen ca 300 g/hkh. Ska motorn gå maximalt ekonomiskt vid 20 hk så måste varvtalet sänkas till ca 750-800 r/min, och då kan vi vänta oss en förbrukning på knappt 270 g/hkh.
Antag t ex att man vill ta ut 40 hk ur denna motor, som synes av diagrammet i Fig. 9 så görs det mest effektivt med en bränsleförbrukning av 240 g/hkh vid ca 1400 r/min, dvs det varvtal då motorn ger önskad effekt vid fullgas. Om vi vid samma varvtal bara vill ta ut 20 hk så blir förbrukningen ca 300 g/hkh. Ska motorn gå maximalt ekonomiskt vid 20 hk så måste varvtalet sänkas till ca 750-800 r/min, och då kan vi vänta oss en förbrukning på knappt 270 g/hkh.
-
Jisse
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen

Men om man då tar Perkins AD3.152 som sitter i bl a Bm 400 och Mf 135.
Var kan man hitta ett diagram över den motorns förbrukning i en viss traktor?
Var kan man hitta ett diagram över den motorns förbrukning i en viss traktor?
-
Hidsmekolek
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Tänkte lägga till en ny måttenhet för att öka på eventuell förvirring, nämligen liter E85 per kubikmeter ved.
Gillar ju att experimentera så i våras körde jag vedmaskinen med min totalt utslitna T22a på E85. Blev ca 10m³ ved på 20 liter E85, tycker nog att 2liter/m³ är rätt rimligt för en sliten lågkomprimerad fotogentraktor, han får allt kämpa litegrann.
Vid lätt vägkörning drar han ca 3 liter/milen på bensin.

Gillar ju att experimentera så i våras körde jag vedmaskinen med min totalt utslitna T22a på E85. Blev ca 10m³ ved på 20 liter E85, tycker nog att 2liter/m³ är rätt rimligt för en sliten lågkomprimerad fotogentraktor, han får allt kämpa litegrann.
Vid lätt vägkörning drar han ca 3 liter/milen på bensin.

-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
-
BM425
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

Äldre traktorer som är provade av Statens maskinprovningar finns i söklänken nedan.
Där bör det finnas tabeller med.
https://hosting.devo.se/smp/;jsessionid ... FD08.node0
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
-
Jisse
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen

Tack, hittade BM 400 där.BM425 skrev:Äldre traktorer som är provade av Statens maskinprovningar finns i söklänken nedan.
Enligt den testen gick det igenom mellan 7-10 liter/timme vid maximalt effektuttag.
LÃ¥ter det rimligt?
Och vad kan man förvänta sig för förbrukning vid "lättare" körning, transport av traktorn allena, snöskottning med lastare osv?
Borde ju finnas om inte annat många här med erfarenhet att "höfta" vad en traktor i storleksklass som Mf135 och Bm400 drar vid olika typer av arbete?