Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ung markägare/investera i maskiner?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bert

#16 » 23:33:10, 21-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmmm såg det gick och få den med eget hydralsystem med så då blir det nog bra fart i kranen med.Har inte kört nåt i skogen med 430 men mer på åker/väg och vet ju hur det trögar med en 5 ton på så kan tänka mig den kan få det lite kämpigt i skogen med en liknande el större vagn utan drift sen är där väl en fördel till och få drift på vagnen att du lite enkelt kan flytta dig lite fram och tillbaka under lassning lossning
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



Mats i Myrhult

#17 » 07:58:14, 22-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha djur, som du nämnde tidigare, då kan du glömma nya maskiner på den lilla gården.
Hög förädling med små insatser ger bäst lönsamhet och kanske bäst tillfredsställelse.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

MN

#18 » 10:29:12, 22-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker 430 är riktigt fin! Bara rubba upp huven om man tycker blekheten är störande. Ser iaf bättre ut än "penselslabb"

Drivning på så små ekipage må vara smidigt men kostadseffektivt? Mest en terrängfråga (och om ägaren är av uppfattningen att "allt skall med") om en 430 kan hantera en 5-7 tonshuggarvagn.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Tobbe-Jonsson (trådstartaren)

#19 » 10:38:36, 22-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn är penslad för ca 16 år sen, så den är väl kanske inte den snyggaste att se på, men har hållt rosten borta ganska bra iaf. Så är inte den bästa finishen på den. Har det ganska kuperat bitvis men rätt bra bärighet. Vi klarar ju oss nu med en odriven kärra med wirekran även om man får springa mkt och använda musklerna . Nä en skogsvagn med kran är väl det ända jag skulle kunna tänka mig att köpa nytt idag, (inom vissa gränser) om det någon gång hamnar djur här på gården, är iaf en liten dröm, så får jag vara glad om maskinerna "bara" är dubbelt då gamla som mig av dom som måste köpas in.
Man måste kunna garva åt allt, iaf tillslut.
Tobbe-Jonsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:24, 02-02-2011
Ort: Skirö i mörkaste Småland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 430 special. Linahai 300. Diverse annan bröte.

Kungsis

#20 » 23:29:04, 22-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är själv i ungefär samma situation som du fast lite äldre. Har en Fiat 680, en 6tons mohedavagn och minsta Patukranen och är rätt nöjd. Finns varken ram/vagnsstyrning eller winsch, så inga monstergrejer, men det räcker långt. Saknar dock utskjut på kranen. Skulle verkligen bli mycket smidigare kranrörelser. En sak som jag verkligen uppskattar är att jag har möjlighet att montera loss kranen och sätta den direkt i hydralarmmarna. Inte optimalt i skogen men himla användbart till diverse andra sysslor. Sedan har jag även ett vajerspel monterat på en mindre traktor (BM Victor). Traktor och kranvagn är bra, men det är skönt att ha kvar vajerspelet så jag slipper att ge mig in med det "stora" ekipaget överallt.

M.v.h
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

jockebm

#21 » 15:55:02, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

du ska så klart behålla 430:n vilket är en av dom (enligt mig) bästa traktorerna genom tiderna. den duger väl till små som stora jobb. har kört sån traktor mycket under mina år som dräng och är ändå inte äldre än dig. traktorn är lätt att skruva med själv om man har kunskap till det. smidig och stark i skogen då man kommer runt överallt om inte det är sönderkört helt och hållet i dina marker. där emot borde du ha minst en traktor till vid sidan om. det är mitt tips, mycket skogskörning är ju fyrhjulsdrivet bra men funkar lika bra med en 2wd traktor. valmet är väll det ultimata valet för skogen men volvo traktorena är väldigt smidiga av sig och lika så mf. dock är mf lite låga och passar sig bäst på gården och åkrarna. kan rekommendera volvo bm boxer med terratrol, stark som ett ånglok och smidig som en orm. inget modernt åk men det bästa jag vart med om hittills :)
hästkrafter är hur fort du kör in i en vägg, vridmoment är hur långt du tar den med dig!
jockebm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:18, 31-01-2013
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania 420

volvo fh

volvo bm 2250

volvo bm 350 boxer

volvo bm l50

volvo 945


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johnny Thorgren och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se