Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo Bm 2650

95 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

lfc (trådstartaren)

#1 » 23:00:36, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan på er traktorvänner

jag har lite funderingar på bm 2650

* Finns det både med och utan snabbväxel.
* Viss ska det gå att ta bort nån spärr i växellådan så de gör 40 km/h eller nästan :)
* Finns det några kända fel och brister på dessa maskiner, TD 60 är väl en slitstarkmotorm brukar väl inte ge några bekymmer

mvh

Fredrik
lfc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:28, 27-09-2008
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Bm 4300
Volvo Bm 2650
Volvo 903



Mappe

#2 » 23:13:10, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabb växel. Standard men dock många som det är bort byggt på då det är svårt med reservdelar(lameller?) är endast hög växel då! Finns dock ett antal som va ämnade för annan marknad och saknade snabb växel men dem ändå såldes här?

Tror inte det finns någon som är spärrad kvar...Dock inte 40km/h utan typ 35km/h tror jag mät upp ungefär...

Tror inte det finns några kända problem förutom just snabbväxeln då...

Vi har en 2650 och en 810T bägge med fullt fungerande snabb växel!


Mvh /Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

Lars S

#3 » 20:29:09, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl som sagt egentligen bara en eventuell snabbväxel som kan vara den svaga länken på en 2650, annars är det rejäla grejer.
Har du hittat en lämplig kandidat?
Lars S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:27, 02-12-2007

dimorep

#4 » 20:40:00, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andra förekommande fel på 2650 är:

Uppglappade styrarmar / spindlar (splinesförband).
Dålig frikoppling.
Läckande toppackning (fel foderhöjd, varmgång).
Slitna växelförare (1:an hoppar ur vid motorbroms).
Dåliga bromsar.
Trög styrning (dålig servo).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

lfc (trådstartaren)

#5 » 22:32:48, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren.
Ja var och kollade på en idag, nu fick jag ännu mer huvudbry :uupps:
Det visade sig vara en 2650 s stod det på typbeteckning, nu undrar jag vad som skiljer dessa förutom snabbväxel saknas, och högsta växeln spärrad.
Är det lätt att ta bort spärren i lådan eller?
Motorn gick fint, startade lätt, rök något tyckte jag, fuktade lite bak vid hydraliken, skapliga däck, fas klena däck bak 18.4.34 men det finns ju större :)
Hjulvikter i bakdäcken, tyvärr inga frontvikter med.
Tyckte det var lite oljigt runt bakdäcken på insidan av fälgen, blockpackningen hadde tydligen havererat nån gång, toppen har varit inne på slipning efter detta, verkade vara lite fukt i hydraltanken på siktgalset.
Lite bucklor på skärmar och dylikt men annars inte så farligt med rost, men det är ju mindre problem bara lite arbete :), är ju värre om det är något med det maskinella tycker jag.
Vågar man köpa tro :smile:

mvh Fredrik
lfc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:28, 27-09-2008
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Bm 4300
Volvo Bm 2650
Volvo 903

Bengt Erik Eriksson

#6 » 23:04:48, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: går det verkligen att få på så små fälgar som 34" på de diskarna? den måsta ha sett ut som en gasser med de däcken :uupps:

Har jag fått det om bakfoten att det finns/fanns ersättnings delar så det gick att växla snabbväxeln "manuellt" dvs med riktig spak och kopplingsspark?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

flanz

#7 » 00:25:48, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

2650 s hette den i sverige (2600 på export) som va den enklare varianten utan elhydr servo till kraftuttag och så. Stor spak vid sidan av stolen.

Hur många timmar hade den snurrat och vad betingar en sån i dagens penningvärde? Det är ju bland annat priset som avgör om du vågar köpa den eller inte......
flanz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:53:02, 02-12-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor

lfc (trådstartaren)

#8 » 09:45:20, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har gått ca 5000 timmar enl ägaren, timräknaren bytt så den står på 960 h.
Priset 45000 + moms.
Klöste någonstans att priset på 2650 s motsvade en ett år gammal "vanlig 2650" när de var nya, borde väl vara lite sämre andrahandsvärde också då kanske :vissla:
lfc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:28, 27-09-2008
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Bm 4300
Volvo Bm 2650
Volvo 903

dimorep

#9 » 10:04:06, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lfc skrev:Det visade sig vara en 2650 s stod det på typbeteckning, nu undrar jag vad som skiljer dessa förutom snabbväxel saknas, och högsta växeln spärrad.

Kolla: http://www.volvoce.com/constructionequi ... 0%20S.aspx

..klena däck bak 18.4.34 men det finns ju större :)

Menar du inte 18.4 x 38"?

flanz skrev:2650 s hette den i sverige (2600 på export) som va den enklare varianten utan elhydr servo till kraftuttag och så.

Nja, 2600 är igentligen en "egen modell" (med D60b "sugmotor").
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Göran Ekman

#10 » 10:12:41, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mina hem trakter kallades dessa för Sudan utförande. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#11 » 10:13:30, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gjutna fälgdisken kan mycket väl vara för 34", 38" fälgarna på dessa hade en 2" nedpressning för att passa på de gamla fälgdiskarna.
Ombyggnadssatsen till snabbväxeln ersatte snabbväxeln helt , så snabbväxelenheten plockades bort och ersattes med en axel. Så någon manuell variant av snabbväxeln finns inte.

Tillägg: Vi brukade kalla 2650s för "den sista 810:an". :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

lfc (trådstartaren)

#12 » 12:00:54, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok Leif, jag kan svära på att det stod 18.4.34.
Så man kan säga att s modellen är en snikversion av 2650 då :smile: .
Var den högsta växel även spärrad i orginalversion eller blev det bara på specialaren?


Med vänlig hälsning,
Fredrik
lfc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:28, 27-09-2008
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Bm 4300
Volvo Bm 2650
Volvo 903

LeifAndersson

#13 » 12:50:19, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla som specades för Sverige hade spärrad växel och 38" hjul. Men om "din" traktor varit utrustad med 34" hjul som original för annan marknad så hade den också haft alla växlar. Spärren blev nödvändig med feta 38" hjul. Så "din" maskin har tydligen blivit utrustad med 34:orna under resans gång. Men det är inget tekniskt problem, 34" fälgen passar.
Om man tittar på specen för vissa exportmarknader så finns 18,4x34" som tillval på 2650 men inte på 2654.

Tillägg: I utförande Nederländerna hittade jag 18,4x34" med 12,4x24" fram på 2654. Så alla varianter tycks ha förekommit, i vart fall på papperet. :smile:
Senast redigerad av LeifAndersson 13:00:06, 01-09-2013, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#14 » 12:53:15, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Den gjutna fälgdisken kan mycket väl vara för 34", 38" fälgarna på dessa hade en 2" nedpressning för att passa på de gamla fälgdiskarna.

Javisst KAN det vara 34" fälgar, men det är inte vanligt med sådana på de (börjar se "smått ut" redan med 18.4x38"). Enda gången jag sett en 265x med 34" fälgar var på en som hade 23.1x34" däck.

lfc skrev:Var den högsta växel även spärrad i orginalversion eller blev det bara på specialaren?

Den var spärrad på alla svensksålda. Snabbväxelns högläge är "rakt igenom" och lågläget växlar ner, så utan snabbv. = bara som högläge.


Tillägg: Leif är snabb idag... :skriva2:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

lfc (trådstartaren)

#15 » 17:18:06, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har någon uppfattning vad 34" eller 38" gör i hastighet, förstår att det blir skillnad?
Kanske inte kommer upp i 30 km/h med nuvarande hjul :sad:


Fredrik
lfc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:28, 27-09-2008
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Bm 4300
Volvo Bm 2650
Volvo 903


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se