Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM T430, startmotor, mm

46 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

andrzejs (trådstartaren)

#1 » 09:21:57, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har aldrig gjort det förut och behöver råd.

Jag måste ta ut startmotor ur en BM 430. Kopplade bort kablar, lossade två 14mm-mutter. Nu är startmotorn loss från motorblocket. Där sitter dock det röda röret mellan hydraultanken och pumpen i vägen. Kan man koppla loss röret genom att ta bort gummislangen där i mitten? Blir det mycket oljespill? Måste även generatorn demonteras?

Tacksam för svar.







Bild
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke



dea

#2 » 09:54:34, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det räcker att flytta slangbiten och vrida undan röret, nästan all olja som är i tanken kommer att rinna ut.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

113bom1

#3 » 10:29:54, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du dementerar generatorn, går det då att skjuta startmotorn framåt och lyfta ur den där? kanske inte enklare, men du slipper oljespill om det skulle funka
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

LeifAndersson

#4 » 12:16:43, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lite milt våld på röret går startmotorn att demontera utan att demontera något annat. Du drar startmotorn bakåt så mycket det går sedan höjer du nosen och vrider den lite så kommer den upp. Blir lite trångt vid bränsleröret men det går.
Senast redigerad av LeifAndersson 17:44:36, 31-08-2013, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

andrzejs (trådstartaren)

#5 » 14:24:07, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick väldigt bra att lirka ut startmotorn genom att vrida och vända på den. Ingen ytterligare demontering behövdes. Nu är den på bänken och jag kollade. Allting kring kollektorn (?) ser väldigt smutsigt ut, kollen är korta (11 - 13 mm). Startmotorn ville inte längre vrida motorn igång utan nöjde sig med ett enstaka klick. Nu undrar jag om det är någon idé att köpa ny kolsats, rengöra så mycket det går och sätta in startmotorn tillbaka. Eller gäller det att köpa ny startmotor? Min egen "traktorguru" säger att de inte längre renoverar dessa gamla startmotorer.


Bild
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

LeifAndersson

#6 » 14:56:17, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är frågan om du inte ska ordna ett kostnadsförslag på renovering av din startmotor. Den nya startmotorn inkl. ombyggnadssats (nytt oljetrycksrör och jordkabel) som ersätter den du har kostar 2820:- + moms. Så du har en hel del att reparera för.
Blir din nuvarande startmotor riktigt genomgången så funkar den utmärkt. Men se upp med priset, det kan dra iväg ordentligt om mycket behöver ersättas. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Norpan

#7 » 16:14:09, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den bara klickar är det nog läge att titta på solenoiden/kopplaren.
Innan den är dragen jordas den ena lindningen genom startmotorn så om kolen inte har kontakt brukar det inte hända någonting.
En solenoid/kopplare brukar provas genom att koppla någon form av kontinuitetsmätare mellan de grova bultarna och trycka in ankaret.
Det ska vara minst nån millimeter från att mätaren signalerar till ankaret bottnar.
Kontinuitetsmätaren kan bestå av t.ex. en lampa och ett batteri eller en såndär låda som tutar när man sätter ihop mätsladdarna.

Om solenoiden är slut och kollektorn ser jämn och bra ut runtom, inga stora brännmärken, och bussningarna är någorlunda glappfria hade iallafall jag köpt en ny solenoid och kol.
Beroende på vad solenoiden kostar förstås, en del av dem är löjligt dyra.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

andrzejs (trådstartaren)

#8 » 14:02:12, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde startmotorn rent utvändigt och körde till en verkstad, som specjaliserar sig på startmotorer och generatorer för bedömning och prisförslag. Killen backom disken reagerade såhär:

- De där, de är nästan lättast att renovera.

Väntar nu på prisförslaget...
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

LeifAndersson

#9 » 14:16:25, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

andrzejs skrev:Killen backom disken reagerade såhär:

De där, de är nästan lättast att renovera.



Helt sant, mycket enkel och trevlig att jobba med. Kan bara bli lite dyrt om det går mycket delar. Men när den är riktigt renoverad så går den längre än vilken ny startmotor som helst av dagens produktion.
Så närmar sig renoveringen "nypris" så tveka inte att renovera, det får tom. kosta en slant till bara det är ordentligt gjort. Då kan du råkna med att den renoverade Bosch starten håller traktorn ut. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

andrzejs (trådstartaren)

#10 » 14:21:59, 05-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ringde. Renoveringen skall kosta "ca 1500 SEK". Hoppas bara att vi har samma uppfattning om "circa".

Tack för alla råd och visad intresse.
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

BosseJ

#11 » 15:20:40, 05-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

andrzejs skrev:De ringde. Renoveringen skall kosta "ca 1500 SEK". Hoppas bara att vi har samma uppfattning om "circa".

Tack för alla råd och visad intresse.


Det kan du nog vara lugn för. Om det är en seriös firma så skall det inte diffa på mer än + 10% på c:a priset utan att dom kontaktar dig igen.

/B
Glad amatör som försöker lära sig genom att fråga, undersöka och försöka.
BosseJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:21, 01-04-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430, -74
BM 425 Terrier
Can Am Outlander 500 XT, -11

andrzejs (trådstartaren)

#12 » 14:52:10, 06-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart,

Byte kol, svarvat ankare, provad OK, 1450 SEK
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

LeifAndersson

#13 » 15:02:52, 06-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

andrzejs skrev:Klart,

Byte kol, svarvat ankare, provad OK, 1450 SEK


Perfekt. Minimalt fel. Lite ovanligt att solenoiden klarade en test, den och kolen brukar vara grundbultarna så att säga när dessa renoveras. Där kom du lindrigt undan. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

andrzejs (trådstartaren)

#14 » 12:13:22, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Försöker att få liv i en ickefungerande temperaturmätare på min volvo bm 430 från 1971. På Olssons reservdelssidan ser jag att de säljer en "tempmätare mekanisk till volvo bm bm430". På bifogade bilder kan ni sen min mätare från fram och backsidan. Gul ledning till lampan, svart ledning (jord) till en av bultarna, flätad ledning (?) formodar jag går till givaren någonstans...

- Är min mätare mekanisk?
- Hur fungerar en sån - hittils läste jag här bara om elektriska, med varierande resistans från tempgivaren.
- Hur leta/fixa fel i systemet?

Jag är ingen specialist på traktorer men vill gärna lära mig något nytt.

Tack för hjälpen.
Bild
Bild
Senast redigerad av andrzejs 12:38:04, 22-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
andrzejs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:17, 06-06-2013
Ort: Heby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430 med Ålö rör-quicke

magirus

#15 » 12:26:45, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en mekanisk.
Då sitter det en kluns (givare) nerstoppad i en kylkanal i motorn (topplocket). Givaren/klunsen fylld med t.ex eter (har varit så i de som jag tidigare träffat på) och det som ser ut som "kabeln" mellan givare och armaturen är ett tunt rör/kapillärrör.
När etern blir varm expanderar den och det blir ett "tryck" som fortplantas genom kapillärröret och påverkar mätaren som i sin tur visar temp.

Finns säkert nån som förklarar bättre så det torde bli fler svar! :thummar:
magirus
 


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se