Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

buster krångel /renovering.

97 inlägg • Sida 6 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

113bom1 (trådstartaren)

#76 » 15:55:36, 10-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga!! Vad för olja bör man använda nu när motorn är upprustad med diverse nya delar. Går vanlig q8,, castrols, ambras oljor bra( se bilderna) eller bör man kasta i någon inkörningsolja?
Bild
Bild
Bild
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel



LeifAndersson

#77 » 16:43:07, 10-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körs den in på rätt sätt med blandad belastning kan du köra på riktig motorolja direkt. Vet du med dig att den inte kommer att gå på blandad belastning under inkörningen ska du välja en inkörningsolja.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

113bom1 (trådstartaren)

#78 » 17:10:14, 10-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

den lär inte få jobba hårt, det blir lättsamt jobb, på sin höjd lite extra i snösvängen.
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

dimorep

#79 » 17:35:40, 10-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang de olika oljesorterna du hade på bild.

Ambras Mastergold HSP, en riktigt bra 15w-40 olja som motsvarar bla Q8:as T750. :thumme:
Castol:en är en "rak 30" olja, vilket jag personligen inte tycker är lämpligt om du kommer att kallstarta traktorn.
Q8 T1000 är en sk. "comi-olja" (STOU) och den gör sig bäst i transm / hyd, även om det står att den ska fungera i motorer också. Ingen olja jag hade hält i en egen motor ivf...

Jag fyller alltid en nyrenoverad motor med den oljan som motorn ska köras på sen (dock noga med att motorn bli belastad direkt efter första uppstar / varmkörning).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

113bom1 (trådstartaren)

#80 » 15:57:56, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha nu startade motorn efter lite tjurighet med luft i systemet. För att vara lite snäll så malde jag motorn runt utan spridare en bra stund tills jag såg att oljetrycket kom. Slipper motorn bli så hårt belastad vid start. Nu en fundering, matarpumpen finns ett liten hål i underkant, ser ut att vara fabriksgjort. Där spottar den ut lite olja, varför? Och ett bakslag hör ju alltid till, monterade ny wire till traktormetern......givetvis hade traktormetern rostat fast, så nu får jag köpa ny wire igen!!! + en beg mätare om nån har någon liggandes?
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre

1 person gillar det här inlägget.
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

Michael Meier

#81 » 20:41:16, 18-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska nog läcka där... nog :smile: , ta det med en nypa salt, jag spånar.

På något vis måste en pump bli av med ett övertryck när det hamnar på fel ställe, typ läckledning/skvallerrör. Tänk på sprängkåpan till exempel, OM en axeltätning typ packbox, filt eller koltätning läcker måste läckmängden ut, både för att rädda enheten och för att synliggöra ett läckage.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

113bom1 (trådstartaren)

#82 » 15:37:40, 19-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som den slutat läcka där nu, skulle nog vara så, kanske var för mycket olja eller nåt som kommit dit under montering eller nå´t
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

anders holmström

#83 » 14:53:46, 06-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

väldigt intressant läsning :thummar:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Göran.Ahlberg

#84 » 03:20:53, 08-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir lite fundersam när jag läser denna tråd. Det skall vara så mycket mäta och byta, slipa och plana. Javisst, det blir säkert bäst så. Jag renoverade min Perkins 3:a (AD3.152 till MF20) 1993. Jag gjorde nog 100 fel om man skulle följa allt som skrivits här. Trots detta tuffar den på fortfarande i plöjning, harvning och en hel del tungt lastararbete samt snöskottning hela vintern. Jag har till och med använt T1000-olja hela tiden! Orsaken till renoveringen var att det blev ett så högt tryck i vevhuset så oljestickan flög ut när jag gasade på. Ettans kolv såg ut som en "well done" kolbulle!
Bild
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

Michael Meier

#85 » 23:29:56, 08-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran, att göra saker på ett visst vedertaget sätt behöver inte betyda att alla andra metoder är fel.

Det är olika metoder helt enkelt, det är många som gör det enkelt, å andra sidan, vi lever också i den krångliga delen av våran värld, den som kräver verifikation, instruktionen, resultat som ska upprepas om och om igen.

vi måste kassera fullt dugliga oljor och diverse bearbetade detaljer enbart för att vi inte kan säkerställa härkomst, alltså vet vi inte vad som är i fatet.

Livet ÄR krångligt, för att slippa å hamna med huvudet under ytan i toalettstolen är det klokt att tillåta flera metoder, problemet är när någon frågar, och någon med eftertänksamhet svarar, då finns det inget alternativ, svaret MÅSTE vara korrekt, annars vet du inte vad du får i flaskan när du köper en bestämd sak på glasbanken.

Vi förlitar oss på att den vi frågar svarar ärligt, om annat faller hela vår illusionsvärld samman, tänk dei att du bokar en resa via sj och du blir medvetet lurad med en kommentar "att det ska vara så noga med rätt ankomsttid"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran.Ahlberg

#86 » 00:13:39, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vackert och rätt du skriver! Jag var väl ute och försökte skoja lite. Det är alltid så att man tänker:"Oj det där och det där och.... tänkte jag inte på", och så får man lite ångest, men det skall man väl ha. Huvudsaken att det tuffar och går! :grin: En fråga: Varför finns det servicefoder om dom är sämre än vanliga foder? Kan man inte sätta i ett riktigt foder på en gång? :klia:
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

Michael Meier

#87 » 00:33:32, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran.Ahlberg skrev:....En fråga: Varför finns det servicefoder om dom är sämre än vanliga foder? Kan man inte sätta i ett riktigt foder på en gång? :klia:


Enbart för att det finns folk som köper produkten, :cool:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran.Ahlberg

#88 » 01:13:35, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så enkelt???
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

MN

#89 » 07:57:49, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, servicefoder sattes i "under fältmässiga förhållanden" om det var ett enstaka foder/kolv som rasat och ägaren inte ville riva hela traktorn/vara utan den XX dagar pga att man istället skall helrenovera på verkstaden. Som sunt tänkande aktiv lantbrukare fanns det säkert goda själ att inte kosta på exv en gammal buster 20 000 i motrenovering när den bara skall sprätta lite hö. "Good enough" gällde då liksom nu.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#90 » 10:26:27, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt uttryckt, servicefoder är för reparation och halvfärdiga foder för renovering. Problemet med servicefoder är att de är "mindre" även på utsidan för att de öht. ska vara möjliga att montera. Så där hamnar tillverkaren i en svår kompromiss, fodret ska sitta så bra som möjligt i loppet när det samtidigt ska gå så lätt ned på plats så det inte deformeras!
Metoden med servicefoder är så pass vansklig så ingen lämnar garanti på arbetet om ett servicefoder monterats, utan när den metoden används så står kunden hela risken om något händer. Man friskriver sig med att det är ett reparationsförsök med en metod som kunden är informerad om riskerna med. :sad:
Väljer man att använda servicefoder så behöver det inte vara fel i sig under vissa förhållanden, men man ska känna till problemen och vara medveten om riskerna. Sedan får man fatta beslut från fall till fall.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se