Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nuffield frågor angående olika block

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

teo88 (trådstartaren)

#1 » 21:55:07, 06-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! har en nuffield som trycker vatten. Har plockat av toppen och fick syn på något konstigt.
Det är hål mellan cylinderfodren och jämnfört med dom andra blocken ja har liggandes är fodren tjockare i motorn som sitter i..
Har tre block så jag funderade på att byta men fick se att alla motornr är olika så är det någon där ute som vet vad skillnaden är mellan dessa block?
Kanske lite dum fråga men har inte skruvat i traktorer förut men hur är det tänkt att man ska få ut kolvarna?
kan man pilla ut "stången" som går genom kolven på plats eller måste man lyfta ut fodren å plocka upp kolven med vevstaken uppåt?
Väldigt tacksam för svar nu när vintern börjar närma sig å den står fortfarande i delar!
Skickar lite bilder på blocken å även motornr

Detta är motorblocket som sitter i:
Bild
Bild
Bild

Det här är från dom två andra:
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är en bild på chassienr:

Bild
teo88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:34, 15-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7206D



Matthew

#2 » 22:24:11, 07-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Demontera oljetråget och sedan överfallet på respektive vevstake. Tryck/pressa sedan upp kolvarna ink vevstake rakt upp genom cylinderloppet.
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

teo88 (trådstartaren)

#3 » 09:37:25, 08-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg i efterhand att det endast va en tankevurpa ja hade på gamla motorn där dom hade skruvat fast nedre delen på vevstaken å då rymdes den inte i fodret... men den viktiga frågan just nu är om det ska vara ett hålrum mellan fodren på motorn som sitter i? Har försökt spåra vars den motorn kan vara ifrån å det verkar vara antingen leyland 344 eller nuffield 460 men har inte hittat nån bild om blocket ser ut så där eller inte... har inte heller hittat att det ska vara någon skillnad på tjockleken av fodren.
teo88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:34, 15-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7206D

Matthew

#4 » 09:43:33, 08-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte minnas att det skall vara något hålrum mellan några cylinderfoder. Jag har lagt upp bilder på mitt motorarbete med min 10/60 här på forumet. Ser ut nästan som någon form av kavitation pågått mellan dina foder och blocket.

edit: Eller också inte, utrymmet är ju helt klart mindre mellan dessa foder...
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

PerJohansson

#5 » 09:48:36, 08-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 3/45 har samma utförande på blocket, kan det var när beteckningen ändrades till TD på motorerna som denna ändring gjordes?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

teo88 (trådstartaren)

#6 » 13:26:45, 08-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste din tråd å fick ett bra tips på hur ja ska göra avdragaren till fodren så det tackar ja för! Men ja känner på mig att det bara är att skrota det där blocket men då är ju frågan om vevaxeln och toppen m.m bara är att sätta över på någon av dom andra blocken? Även kolvarna ska vara ny i motorn som sitter i.. är det någon som har sett tidigare att nån har borrat upp ett sånt här block för att sätta dit grövre foder?
teo88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:34, 15-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7206D

Joelitraktorn73

#7 » 17:00:06, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 4/65:a har en 37D motor i och den har också luft mellan fodren som dina övre foton. Jag är precis i samma sits och måste byta 4:e kolvens foder.
Joel i traktorn
Användarvisningsbild
Joelitraktorn73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:11, 16-08-2021
Ort: Hallands län, Falkenberg, Ullared
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin 567:a med skopa fram samt med Nuffield 4/65-stomme från 1969 och Leylandmotor(37D)samt Hymasgrävaggregat bak. Årsmodell 1969.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: badtastebarry och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se