Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF35 kärvande kopplingsaxel/pedal

41 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

LeifAndersson

#31 » 18:23:27, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåtkopplingen ska du inte justera något på, det ska stämma när du skruvat koppling och lamell på plats.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



AN

#32 » 19:16:34, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta att jag lånar tråden, men har en fråga som även kan passa här.
Vad för fett brukar ni använda till splinesen mellan växellåda och lamell?
De gånger jag köpt kopplings-kit och bytt på bilen har det ju medföljt en liten påse, men jag har aldrig tänkt på vad det är för typ.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

bangt

#33 » 19:18:24, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag brukar använda kopparpasta.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

dimorep

#34 » 19:28:45, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett molybdenbaserat fett brukar användas på glidytorna vid hopbyggning av kopplingar, även sådant som finns i de småtuber som ibland medföljer vid köp av kopplingssatser.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jacke3 (trådstartaren)

#35 » 19:51:12, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Plåtkopplingen ska du inte justera något på, det ska stämma när du skruvat koppling och lamell på plats.


Tack för info!
Tror jag får till det med ny lamell.
Kommer kontrollmäta urtrampningslagrets justermån innan ihopmontering av traktorn.
Användarvisningsbild
jacke3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 07-10-2013
Ort: Borensberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 35 Bensin -57
Stiga Park Pro 20 4WD -07
VW Passat -12
Cadillac Eldorado -70

LeifAndersson

#36 » 19:55:15, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ett mycket bra "kopplingsfett", levereras i en alldeles för stor tub för ett kopplingsbyte men det som blir kvar är utmärkt till bromsar och allehanda smörjning där man vill att fettet ska sitta kvar. Mycket bättre än den "kopparpasta" som finns i handeln i dag. Kopparpasta kan Bosse bildoktorn hålla på med! :grin:
Har rivit bromsar där rörliga delar smörjts med detta fett för 4 år sedan och det är fortfara välsmort, medan de som smorts med dagens kopparpasta ser urtråkiga ut redan efter ett år. :sad:
Den kostar lite extra men är dryg som sjutton och smörjer för vart enda öre! ( den lilla tuben kostar runt 150:-)


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jacke3 (trådstartaren)

#37 » 20:42:16, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det här är ett mycket bra "kopplingsfett", levereras i en alldeles för stor tub för ett kopplingsbyte men det som blir kvar är utmärkt till bromsar och allehanda smörjning där man vill att fettet ska sitta kvar. Mycket bättre än den "kopparpasta" som finns i handeln i dag. Kopparpasta kan Bosse bildoktorn hålla på med! :grin:
Har rivit bromsar där rörliga delar smörjts med detta fett för 4 år sedan och det är fortfara välsmort, medan de som smorts med dagens kopparpasta ser urtråkiga ut redan efter ett år. :sad:
Den kostar lite extra men är dryg som sjutton och smörjer för vart enda öre! ( den lilla tuben kostar runt 150:-)


Bild


Blir att ringa OIE imorgon och lägga till det på min order!
Användarvisningsbild
jacke3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 07-10-2013
Ort: Borensberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 35 Bensin -57
Stiga Park Pro 20 4WD -07
VW Passat -12
Cadillac Eldorado -70

AN

#38 » 22:58:34, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har också införskaffat fettet Leif rekomenderade.
Men stämmer priset på OIEs hemsida?
Köpte hos lokala bildelshandlaren, han tog 49+moms. Då är det ju inte så dyrt längre.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jacke3 (trådstartaren)

#39 » 12:05:37, 26-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Hej.
Har också införskaffat fettet Leif rekomenderade.
Men stämmer priset på OIEs hemsida?
Köpte hos lokala bildelshandlaren, han tog 49+moms. Då är det ju inte så dyrt längre.


Jag var för sent ute för att få med fettet från OIE.

Fick en klick från en lokal bilverkstad gratis :grin:

För övrigt kan jag upplysa om att kopplingen nu fungerar :hurra:
och traktorn går att köra :driver:

Tack alla för all hjälp :thummar:

Dock återstår en del att göra med mitt "skogsfynd"

Startar en ny tråd under Hydraulik.
Användarvisningsbild
jacke3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 07-10-2013
Ort: Borensberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 35 Bensin -57
Stiga Park Pro 20 4WD -07
VW Passat -12
Cadillac Eldorado -70

LeifAndersson

#40 » 13:40:13, 26-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Hej.
Har också införskaffat fettet Leif rekomenderade.
Men stämmer priset på OIEs hemsida?
Köpte hos lokala bildelshandlaren, han tog 49+moms. Då är det ju inte så dyrt längre.


Det är som jag sade tidigare: Tuben är alldeles för stor för bara ett kopplingsbyte, är mer avsedd för verkstadsbruk! Räcker säkert till 10 byten, men det finns sådana tuber på varje arbetsplats och används till allt som ska smörjas och "smörjan" ska sitta kvar länge! Ändå är det förhållandevis "rent" och går att få bort från fingrarna utan rotborste! Kommer aldrig att prova ett annat/billigare fett, är värt varenda öre!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#41 » 19:38:22, 26-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Det är som jag sade tidigare: Tuben är alldeles för stor för bara ett kopplingsbyte, är mer avsedd för verkstadsbruk! Räcker säkert till 10 byten, men det finns sådana tuber på varje arbetsplats och används till allt som ska smörjas och "smörjan" ska sitta kvar länge! Ändå är det förhållandevis "rent" och går att få bort från fingrarna utan rotborste! Kommer aldrig att prova ett annat/billigare fett, är värt varenda öre!


Jo att det är för mycket till ett kopplingsbyte är jag med på. De påsar som brukar följa med kopplingssatser är ju som ett frimärke.
Tyckte bara det var stor skillnad i pris på samma tub, 49+moms mot 149+moms.


Man smörjer väl bara så att det blir lite fuktigt på ytan på splinsen väl?

mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hans@imazo.se, torsjöbertil och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se