Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM 650 renoveringshjäp!

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hersen (trådstartaren)

#1 » 11:07:32, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har börjat hjälpa morfar att på ordnings på hans gamla Volvo BM 650. skulle behöva lite hjälp med insprutningspumpen. den läcker ganska så duktigt även vid spridarna. är detta något man kan fixa själv eller behövs proffs? på själva pumpen så läcker det både diesel och motor olja.
ska byta alla filter och oljor också. behöver veta vilka oljor och mängder de ska va . är det något specielt man ska tänka på.
Användarvisningsbild
Hersen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:46, 18-03-2011
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew 160c -08
Volvo ew160e-21



Hersen (trådstartaren)

#2 » 11:09:31, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hersen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:46, 18-03-2011
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew 160c -08
Volvo ew160e-21

dimorep

#3 » 11:41:17, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang bilden på topp / spridare:

Spridarna sitter instuckna i kopparhylsor (som i sin tur är fastsatta i toppen), det är ovankant på de som syns sticka upp mellan topp och spridare. Läcker det mellan topp och kopparhylsa/or så är det istället kylarvätska som läcker ut (inget ovanligt på Volvomotorer), är det bränsle så kommer det istället upp mellan hylsa och spridarkropp. Och brukar orsakas av sprucken och/eller uppröstad underdel (mutter) på spridarkroppen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hersen (trådstartaren)

#4 » 19:56:00, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack för snabbt svar. Vart kan man få tag i nya koppar hylsor? Är det stort jobb att byta?
Användarvisningsbild
Hersen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:46, 18-03-2011
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew 160c -08
Volvo ew160e-21

LeifAndersson

#5 » 20:13:27, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det krävs specialverktyg för att byta hylsor.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hersen (trådstartaren)

#6 » 22:24:11, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok vart kan man få tag i special verktyg? Eller finns fet nån meck som kan komma ut i fält?
Användarvisningsbild
Hersen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:46, 18-03-2011
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew 160c -08
Volvo ew160e-21

LeifAndersson

#7 » 22:39:04, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det optimala är om du demonterar toppen och tar den till en motorrenoverare för byte av hylsor och en liten tilltittning i övrigt. Men de flesta traktorverkstäder som skruvar i BM traktorer har utrustning för att byta hylsan med toppen på plats hos dig. Men det krävs stor noggrannhet och erfarenhet att byta hylsa på plats för att vara säker på ett perfekt resultat. Det är mycket lättare att garantera ett perfekt resultat med demonterad topp, när det är mycket lättare att få allt så rent som krävs och framförallt ser man vad man gör ordentligt och inte behöver förlita sig på känsla vid monteringen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

västerled

#8 » 23:05:18, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

har då aldrig sett någon som demonterat en topp för byte av spridarhylsor... gulla med någon verkstad och låna verktyget och byt dem på plats. Måste väl finnas någon som har verkstadshanbok och kan skriva ut avsnittet om byte av hylsor åt dig. se bara till att ha det rent:)

1 person gillar det här inlägget.
västerled
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:27, 18-08-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: ursus 385 deluxe -76 David brown cropmaster -52

dimorep

#9 » 06:17:02, 26-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget svårt alls att hitta en VHB över den motorn, finns t.o.m att ladda ner gratis från Downloads här på forumet. :thumme:
D42-TD45B verkstadshandbok

Men tycker ändå inte att det är något lämpligt "GDS-mek" speciellt inte med toppen på plats, både i avseende att det inte "går att se vad som händer" och sett till svårigheten med att kunna göra rent tillr. Har man bytat ett antal hylsor under "rätt förutsättningar" (och ändå kan det vara så att få det bra) så vet man problemen / vad som kan strula i samband med det, därför man provtrycker topparna efteråt. :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

västerled

#10 » 20:25:01, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

har bytt ett antal hylsor på olika volvomotorer och aldrig demonterat topp
västerled
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:27, 18-08-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: ursus 385 deluxe -76 David brown cropmaster -52

LeifAndersson

#11 » 21:35:40, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man byta hylsor utan att demontera toppen, men då bör det vara på sin egen motor där det inte kan bli frågan om några garantianspråk. Har själv bytt många hylsor åt oss själva med den metoden men mycket få åt kund av nyss nämnda skäl. Men det beror också på vilka ambitioner man har, man kan naturligtvis blint byta hylsor och skippa provtryckningen om man inte är så nyfiken på resultatet. Om det skulle bli läckage mot förbränningsrummet och det orsakar motorskador så har man ju försäkringar som täcker den typen av små malörer. Som sagt: Det beror helt på om man som person värdesätter övertygelsen om att resultatet blev så bra som möjligt, eller om man väljer att vedervåga lite och hoppas på att det går bra. Skulle tro att det löser sig i över 90% av fallen och det är ju bra så långt, men det är de övriga 5-10% som är bekymret, men för att nå det resultatet krävs perfekt utrustning och mycket noggrant arbete som jag tror är omöjligt att lära sig om man inte får börja på lösa toppar så man riktigt förstår vad man håller på med.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torsjöbertil och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se