en dumpventil sitter på motorn för att släppa ut det plötsliga övertrycket som uppstår när gasspjället stänger,när man släpper gasen för att växla tex,den reglerar inte turbotrycket utan det gör wastegate ventilen eller turbon om den har variabla vingar.
på en diesel har du inget spjäll som stänger så det blir inte samma sak där,du kan få det av många åtråvärda pysljudet där också men då blir det den plötsliga ändringen av motorns
varvtal och det mindre luftbehovet som orsakar
luftöverskottet och det övertrycket ventilerar då ut via dumpen,en diesel är så gott som aldrig utrustad med dump då det inte behövs i dess konstruktion.
en modern diesel med liten snabb turbo reagerar dåligt på dump,en äldre diesel med stor trög turbo kan oftast ge det härliga pyset då den
lever lite längre på dess större massa och inte svarar lika snabbt som motorn.
tror också det bara är turbon som visslar lite,är ljudet som uppstår när bladen i turbon uppnår överljudsfart i kombination med obalans.
Gillar turbo stark hur som helst
Det här är MITT Facebook
Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .
Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500
Båt Sandöcabin
Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270
Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris