Tycker också det låter som lite mycket.
255,355,455 & 555 hade 3,3 liters motorer till skillnad mot 205,305 & 405. Däremot överlappar de några år så de var som kompletterande modeller.
Går vi och tittar på en 455 i den nyare manualen ("Valmet 355, 365, 455, 465, 555, 565, 665 ") härifrån:
http://www.valtra.se/extras/75.aspSå ser vi att traktorn i grunden lägger 1180 kg på framhjulen. Vid max hastighet så får man bara ha 2050 kg belastning på framaxeln. Men (till skillnad mot tidigare manualen) så anges en hastighet när man kör rätt så sakta, 8 km/h och det är en belastning av 3500 kg på framaxel.
Minus grundtyngden blir det 2300 över. Jag tar en schablon med 500 kg för
lastare och fundament. Så vi har 1800 kg. Nu ska detta räcka till 1500 kg last + redskapet vad det nu är och att vi viktar ju en bra bit framför axeln (så det häver över en del av tyngden från bakaxeln). Känns som vi passerar gränsen här. Därtill kommer att vanliga lantbruksdäcken den har bara specas till runt 1200 * 1.2 = 1440 kg styck (står i manualen). Med de lasterna som tillåts blir det flera hundra kilo över vad däcket ska klara (multiplicerat med 1.2 eftersom 20% överlast tillåts upp till 20km/h för drivande
hjul).
Om vi får rekommendera en större
traktor, 505-805-serien så har jag för mig men kan inte hitta något i manualerna om att det fanns en uppgift om att framaxeln "upp till 8 km/h" fick belastas mycket mer (runt 5tons-strecket har jag för mig).
Detta tillsammans med lite större/bredare hjul alternativt att gå på radialhjul med många lager ger ju att de klarar mer belastning.
Så vad tycker ni andra? Jag ska säga att det är väldigt lite praktisk erfarenhet här, mest sifferkollande.