Vi kan också passa på och tänka på vad lagen säger, bara så du vet.
Jag utgår från att det är obromsade släp du tänker på.
Då ska traktorns sammanlagda bruttoaxeltryck vara lika eller mer än kärrans. Det är även så reglerat att i terräng finns det en gräns, där gäller att kärran får trycka dubbelt gentemot vägreglerna.
Jag skriver axeltryck eftersom trycket som ligger på draget subtraheras från kärran och adderas till traktorn.
http://konedata.net/Traktorit/MF35.htm Antar du har störtbåge också så gör ett schablontillägg på 100 kg och snittar till så säg att traktorns axeltryck blir 1600 kg. Och vi så lägligt har en
kärra som lägger över 400 kg. Då får kärran med last alltså väga 2400 kg (jämnar ut till 2000 kg jämt för traktorn och kärra när man räknar tillsammans). Och i terräng 4000 kg (om den fortfarande "bara" lägger över 400 kg).
Så nu är du varnad
Så optimala för att slingra i reglerna är en kärra med axeln långt bak, lastad i framände och bra med frontvikter på traktorn. Däremot blir det ju bara värre för stackars trumbromsarna.