Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM Teddy motorfundering

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kalle Gustafsson (trådstartaren)

#1 » 11:40:25, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag köpte för ca en månad sedan en BM Tedy 200, alltså bensinvarianten. Den har som bekant en Austin A70-motor. Som den sitter i traktorn ska den ge ca 30hk vid 2000varv. När jag sökte lite allmän info om motorn kan man se att den ger ca 68hk vid 3800varv i bilutförande. Om, jag säger om -det är rent hypotetiskt - man kopplar bort regulatorn kommer den då upp i prestanda lika som bilmotorn? Eller är traktorutförandet "strypt" på annat sätt också, typ lägre komp, förgasare m m? Den skulle ju bli dubbelt så stark och förmodligen raska på i 45-50km/t, :uupps: .
Observera att jag behåller den i det utförande som den är och inte tänker skruva sönder eller våldföra mig på den á la ovan.

Märkligt också vad en kopplingslamell kan sitta fast. Traktorn hade stått i många år i en vedbod, ja ägaren kom inte ihåg när den senast var i gång, men motorn drogs runt varje år för hand. Naturligtvis satt kopplingen fast. Försökte dra loss den på så sätt att Teddyn fick släpa runt Boxern med bromsade hjul, men icke. Så det blev delning och med ett lätt slag på lamellens kant släppte den direkt. Snacka om kappillärkrafter eller vad det nu är som "suger fast" den. Ny lamell och en avputsning av svänghjul och tryckplatta så gick den igen :driver:
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045



Ivar Risslén

#2 » 14:16:32, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att den har ett lägre kompförhållande för att kunna köra på fotogen annars så brukar det vara annan förgasare och kamaxel.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

fretchi

#3 » 17:17:47, 22-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte 210 som är fotogenvarianten?

Det mesta av registret är troligen trollat bort med en väldigt snäll kamaxel.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ivar Risslén och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se