Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Svårstartad vid användande av thermostart

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

osla

#16 » 16:49:43, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:har termostart på min mf,funkar helt underbart trots allt raps och sånt,däremot kan den bli extremt eller omöjlig att få igång om jag kör termostarten för länge,antar att den inte hinner förbränna allt diesel som rinner igenom den,bästa sättet är att så fort den tänt så startar man,funkar klockrent varje gång.

antar att den surar eller att den inte hinner förbränna allt bränsle som går igenom termostarten så att det i sin tur rinner in i motorn och kyler för mycket/stör antändningen?aldrig forskat i det och har inget som stödjer min teori.

och ja,en diesel kan också bli sur.


nej inte sur, men blir exakt som en bensinare som är sur då för mycket diesel sköljer bort oljehinnan i loppen och då tappar den komp. men man kan säga att den är sur men är inte samma sak
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



Andreas Mattsson

#17 » 17:16:21, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:
Andreas Mattsson skrev:har termostart på min mf,funkar helt underbart trots allt raps och sånt,däremot kan den bli extremt eller omöjlig att få igång om jag kör termostarten för länge,antar att den inte hinner förbränna allt diesel som rinner igenom den,bästa sättet är att så fort den tänt så startar man,funkar klockrent varje gång.

antar att den surar eller att den inte hinner förbränna allt bränsle som går igenom termostarten så att det i sin tur rinner in i motorn och kyler för mycket/stör antändningen?aldrig forskat i det och har inget som stödjer min teori.

och ja,en diesel kan också bli sur.


nej inte sur, men blir exakt som en bensinare som är sur då för mycket diesel sköljer bort oljehinnan i loppen och då tappar den komp. men man kan säga att den är sur men är inte samma sak



den blir sur,bränsle kyler och för mycket av det tänder inte av kompressionsvärmen,har surat ner nån diesel och inte har dom blivit komplös av det.

traktorpulling tex så får dom inte börja mata för mycket bränsle innan varven kommit upp ilag med laddtryck för då kvävs den pga att den kyler ner sin egen förbränning och stannar.

bränsle som ligger oförbrännt i motorn förstör och kyler injectorstrålen av spridaren så att antändning inte kan uppnås om det blir för mycket,,dvs sur.

har i många fall slutat med att man har fått lyft spridare och vädrat eller om möjlighet funnits dragit igång motorn då ett högre varvtal än startmotorvarv kan uppnås och i det ett högre cylindertryck och därmed högre tändningstemperatur.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

dimorep

#18 » 18:01:00, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni tycks ha kommit in lite på overfueling nu... :wink:
Något som kan hända på dieselmotorer även om varv- laddt- förb.temp- belastning är "på topp", OM pumpen har tillr. överkapacitet. Och leder då bara till ökad avgastemp - lägre effekt (pga hetare turbo = varmare insugsluft). :sad:

Tror dock inte risken för det är så vidare stor på en std.motor. Tror mer på att de blir mera svårstartade pga kompet stiger (i samband med att förb.utrymmet delvis fylls med bränsle) och startmotorn då inte orkar hålla varvtalet uppe!

Att jämföra en std. / pulling -motor är knappast görbart, då det skiljer så extremt mycket på vad som händer i de. Tävlingsmotorn är nästan "lurad" till att ha passerat naturlagarna för vad som är möjligt i avseende förbränningsmotor, men bevisligen fungerar det ivf ibland...

Sen måste det även skiljas på bränsle som är injicerad in i motorn och sådant som kommer in (okontrollerat) via insuget, från tex en dåligt fungerande termostart.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Andreas Mattsson

#19 » 18:13:14, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Ni tycks ha kommit in lite på overfueling nu... :wink:
Något som kan hända på dieselmotorer även om varv- laddt- förb.temp- belastning är "på topp", OM pumpen har tillr. överkapacitet. Och leder då bara till ökad avgastemp - lägre effekt (pga hetare turbo = varmare insugsluft). :sad:

Tror dock inte risken för det är så vidare stor på en std.motor. Tror mer på att de blir mera svårstartade pga kompet stiger (i samband med att förb.utrymmet delvis fylls med bränsle) och startmotorn då inte orkar hålla varvtalet uppe!

Att jämföra en std. / pulling -motor är knappast görbart, då det skiljer så extremt mycket på vad som händer i de. Tävlingsmotorn är nästan "lurad" till att ha passerat naturlagarna för vad som är möjligt i avseende förbränningsmotor, men bevisligen fungerar det ivf ibland...

Sen måste det även skiljas på bränsle som är injicerad in i motorn och sådant som kommer in (okontrollerat) via insuget, från tex en dåligt fungerande termostart.



ja det var ett lite overkill exempel jag kom med,,men faktum kvarstår att man kan få en diesel sur,förkammare känsligare än direktinsprutare,,nu är det inte lätt att sura ner en diesel men med termostarten går det utmärkt,,startmotorvarv förblir helt normalt men traktorn startar inte,kan vitrycka och hålla på men startar inte.

off topic så nu försöker vi få igång traktorn åt killen ist :razz:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Mr Per (trådstartaren)

#20 » 18:57:58, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit ute och grejat lite nu det hörs endast ett svagt puttrande/brusande från teromstarten om man står ijämte den.
Provade den direktkopplad med en grovkabel.
/Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

Andreas Mattsson

#21 » 20:17:14, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr Per skrev:Har varit ute och grejat lite nu det hörs endast ett svagt puttrande/brusande från teromstarten om man står ijämte den.
Provade den direktkopplad med en grovkabel.
/Per


ingen möjlighet att köra utan insugslang och se hur den fungerar?
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Morrie

#22 » 14:39:17, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade intressant läsning om thermostart-tekniken för moderna fordon. Principen är väl samma för lite äldre fordon.
http://www.beru.com/download/produkte/TI01_en.pdf
Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

Mr Per (trådstartaren)

#23 » 19:03:24, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tyvärr inte prova utan insugningsröret då det är samma rör som termoventilen sitter i nu mer.
/Per
Bild
Bild
Bild
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

jörgen.ottosson

#24 » 19:29:12, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där har fått lite mer än en ny termostart.... :lmao:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Andreas Mattsson

#25 » 00:13:23, 26-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror inte den får syre tack vare turbomontering alt att den blir kvävd av röken den ger innan den startar(termostarten alltså,inte motorn)

prova att lossa slangen från intercooler och se om det blir skillnad.

den gamla kan ha varit mindre och klarat sig med mindre syre,den nya flödar på för mycket i förhållande till det syre som finns tillängligt och tänder inte riktigt utan bara surar.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Mr Per (trådstartaren)

#26 » 10:18:49, 26-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:tror inte den får syre tack vare turbomontering alt att den blir kvävd av röken den ger innan den startar(termostarten alltså,inte motorn)

prova att lossa slangen från intercooler och se om det blir skillnad.

den gamla kan ha varit mindre och klarat sig med mindre syre,den nya flödar på för mycket i förhållande till det syre som finns tillängligt och tänder inte riktigt utan bara surar.


Ska prova att ta loss slangen till intercooler dock så är turbon orginal.
/Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

Andreas Mattsson

#27 » 10:27:13, 26-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr Per skrev:
Andreas Mattsson skrev:tror inte den får syre tack vare turbomontering alt att den blir kvävd av röken den ger innan den startar(termostarten alltså,inte motorn)

prova att lossa slangen från intercooler och se om det blir skillnad.

den gamla kan ha varit mindre och klarat sig med mindre syre,den nya flödar på för mycket i förhållande till det syre som finns tillängligt och tänder inte riktigt utan bara surar.


Ska prova att ta loss slangen till intercooler dock så är turbon orginal.
/Per



tänkte mest om du fått en som har för stor kapacitet.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se