Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Felsökning kylsystem

45 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Christian Bergman (trådstartaren)

#1 » 18:59:52, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Min traktor (Ford 5000) går varm när jag kör den.

Testade att byta slangar, vattenpump och termostat samt spola rent med vatten i kylkanalerna och kylarn, men problemen kvarstod.

När jag kände på motor och slangar var allt varmt på motorsidan av termostaten (slangar till hyttvärme, motorblock, vattenpump etc)
Däremot blev det direkt kallt efter termostaten. Cirkulationen i kylaren verkade vara minimal.

Testade därefter att ta bort termostaten och då blev det full rulle på cirkulationen i kylarn, och motorn kom aldrig upp i arbetstemperatur.

Jag tolkar detta som att felet måste ha suttit i termostaten. Jag kan inte riktigt greppa detta då jag testat att koka dem med termometer för att se att de funkar, vilket de gjorde (både nya och gamla).

Nu tänkte jag testa att kasta i en annan termostat som öppnar 10 grader tidigare, men vad tror ni, är det något jag missar? Är nybörjare i denna bransch så det vore ju inte helt osannolikt :)

Det första jag funderade över var om jag vänt termostaten åt fel håll, men jag tror inte det. Jag monterade den med fjädern in mot motorblocket, vilket verkar logiskt eftersom det är den som påverkas av temperaturen.

Men ja...har ni några erfarenheter på området får ni gärna dela med er.
Christian Bergman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:47, 09-05-2010
Maskintyp: Traktor



63an

#2 » 19:11:46, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är ju ok! Motorn varm så vad jag förstår bara att köra.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#3 » 19:14:09, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova "koka" tempmätaren.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Christian Bergman (trådstartaren)

#4 » 19:19:54, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Allt är ju ok! Motorn varm så vad jag förstår bara att köra.


Nej alltså den går långt upp på röda på tempmätaren. Det kan väl inte vara nyttigt?
Bytte för övrigt tempgivaren med.
Christian Bergman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:47, 09-05-2010
Maskintyp: Traktor

63an

#5 » 19:29:58, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja låter osannolikt har du hyttvärme? Har du mätt tempen med nått annat än traktorns mätare? Finns nån chans att termolocket hindrar mekaniskt termostaten att öppna? Sist länge har du haft maskinen?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson

#6 » 19:38:10, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

att bara lita till original instrumentet verlkar lite naivt...... skaffa referens


Edit. Svårt att skriva vettigt utan åäö

Menar att du bör kolla att traktor instrumentet ligger innom rimlig felmarginal. Kanske ta loss givaren och koka upp den..

Kokar traktorn på riktigt när mätaren går på rödmarkering eller är det bara instrumentet som larmar?
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 11:20:59, 01-12-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dimorep

#7 » 20:18:57, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara skölja genom kylaren har knappt någon rengörande effekt alls, då avlagringarna som bildats under hela kylarens ålder knappast försvinner bara pga det... Så kylaren kan mycket väl vara orsaken till varmgången.

Den temp.minskningen du ser vid körning utan temostat behöver INTE betyda att motorn verkligen går så kallt. Kan mycket väl vara som så att avsaknaden av termostat gör att cirkulationen blir fel och tempgivaren då råkar sitta i en "kall zon" (samtidigt som det kan koka i en annan del av toppen).

Prova att bytar kylarlocket, ett trasigt sådant (som inte håller rätt systemtryck) kan också påverka cirkulationen negativt.

Nästa steg i felsökningen är att kolla om där finns någon förekomst av förbränningsgaser i kylsystemet, från komp som läcker ut (tex dålig toppackning) och stör cirkulationen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bengt Erik Eriksson

#8 » 20:47:49, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oxalsyra rensar ut kalkbeläggningar. Får man inte tag på det i affär går det att utvinna med råsaftcentrifug från rabarber.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

mccormic

#9 » 21:13:02, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äldre fordon som jag skruvat i med problem med harmnga gånger varit kylaren som har varit problemet.
Trots spolning med diverse medel och det flödar genom kylaren så har det varit stock i cellerna så kylarens hela kapacitit har inte varit utnyttjad bara 50% , men testa först dom förslag du fått först"billigare" än en kylare.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Motorsen

#10 » 01:38:40, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er du sikker at der inte har sat fel termostat i motoren. Til eksempel ljuder det som om at du har haft en termostat uten det lilla bypass hullet i. Sitter termostaten en liten väg ifron blokket blir den inte varm nok til at öppen sig för än det er for sent. Om du forstår.

Motorsen
Motorsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:30, 08-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444 Diesel

63an

#11 » 09:48:22, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han kunde väl svara om det är ett blocketköp eller om han haft maskinen några år, får väl tro att termostaten är ok med överläckhål annars blir det problem av sånt också.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

PerJohansson

#12 » 12:15:11, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satte du termostaten på rätt håll? sitter den fel kanske den inte får rum att öppna.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Christian Bergman (trådstartaren)

#13 » 14:53:18, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:att bara lita till original instrumentet verlkar lite naivt...... skaffa referens


Edit. Svårt att skriva vettigt utan åäö

Menar att du bör kolla att traktor instrumentet ligger innom rimlig felmarginal. Kanske ta loss givaren och koka upp den..

Kokar traktorn på riktigt när mätaren går på rödmarkering eller är det bara instrumentet som larmar?


Bra ide att koka tempmätaren. Ska pröva det. (Fast jag har precis bytt mätare, och både den gamla och den nya ger samma signaler)

Det kokar inte i kylaren. Det som gör mig fundersam är att det cirkulerar otroligt långsamt i kylaren, det är inte mycket rörelse på vattnet. Det verkar inte som att det slipper förbi särskilt mycket vatten förbi termostaten.
Christian Bergman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:47, 09-05-2010
Maskintyp: Traktor

Christian Bergman (trådstartaren)

#14 » 14:56:03, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Att bara skölja genom kylaren har knappt någon rengörande effekt alls, då avlagringarna som bildats under hela kylarens ålder knappast försvinner bara pga det... Så kylaren kan mycket väl vara orsaken till varmgången.

Den temp.minskningen du ser vid körning utan temostat behöver INTE betyda att motorn verkligen går så kallt. Kan mycket väl vara som så att avsaknaden av termostat gör att cirkulationen blir fel och tempgivaren då råkar sitta i en "kall zon" (samtidigt som det kan koka i en annan del av toppen).

Prova att bytar kylarlocket, ett trasigt sådant (som inte håller rätt systemtryck) kan också påverka cirkulationen negativt.

Nästa steg i felsökningen är att kolla om där finns någon förekomst av förbränningsgaser i kylsystemet, från komp som läcker ut (tex dålig toppackning) och stör cirkulationen.


Tack. Ska byta kylarlocket också och se om det hjälper. Hur ser jag om det finns förbränningsgaser i kylsystemet? Löser de sig i vattnet eller förekommer de som gas?

1 person gillar det här inlägget.
Christian Bergman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:47, 09-05-2010
Maskintyp: Traktor

Christian Bergman (trådstartaren)

#15 » 15:00:57, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Han kunde väl svara om det är ett blocketköp eller om han haft maskinen några år, får väl tro att termostaten är ok med överläckhål annars blir det problem av sånt också.


Traktorn är köpt på blocket i höstas och problemen kom relativt omgående när jag köpt den.

Termostaterna är från Olssons i Elllös. Först satte jag i en som öppnar vid 88 grader (den på bilden). Nu har jag bytt till en som öppnar vi 76 grader. Jag funderade också om jag verkligen satt den åt rätt håll, men det kändes logiskt att fjädern skulle sitta in mot motorblocket. Dessutom satt den gamla så när jag plockade dän den.

Vet inte riktigt vad som menas med bypasshålet :-S


Bild
Christian Bergman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:47, 09-05-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: npj och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se