Ja, jag har ju precis en sån
traktor fast 4wd. Hydrashiften ska man nog inte slarva med, bitter erfarenhet fick man! Alltid starta i HS-ettan när man släpper upp kopplingen, växla endast ett steg i gången och försök gärna möta motorns
varvtal när man HS-växlar då man drar tungt. Teoretiskt tycker jag man kan starta också i HS-tvåan(under lätt belastning), eftersom HS-ettan är direktdriven utan oljetryck, och tvåan tar som sagt en stund innan den kopplar in, så teoretiskt startar den ju på ettan även i HS-tvåan(liksom HS3 o HS4). Lådan verkar helt enkelt inte vara konstruerad för växling under full belastning som moderna traktorer. Och följ oljebytersintervallet på 400h! Gärna oftare om man vet att man skickat in tveksamma substanser i systemet, typ söndrig
hydraulcylinder o dylikt. Egentligen borde nog traktorn konstruerats med ett returfilter till hydrauliken, men så är det nu inte... Finns bara tryckfilter och sugsil. Enbart sugsil till hydrashiften!
Andra konstruktionsfelet är underdimensionerad
kylare. Den får man lätt att koka om man kör med full effekt, typ plöjning, harvning, mm. Fast en 2wd maskin kanske inte är lika drabbad iom att man inte får ut riktigt samma effekt till marken...
Det kanske är p g a detta den skurit?
Ja, och så är den för låg att köra i skogen med, känsligt bränslerör(klent
skydd) som förbinder tankarna...
PTO-kopplingen beter sig på liknande sätt för mig också. De första urkopplingarna går bra, men då lamell/kopplingen "varmnat" lite så stannar inte tappen mera, åtm med en lättdriven spruta... Vet inte orsaken, men fattar inte riktigt hur ett skuret trycklager skulle medföra detta...
Säkert kan lagret vara farit, men det måste väl ha slitit ner fingrar eller dylikt då, så att mekanismen inte mäktar koppla ur...
Kan inte svara på hur arbetsdrygt detta är, brukar låta lokala traktormeken sköta sånt jag... Själva HS-lådan har ju ett löstagbart
lock, men om man kan bytta trycklager och grejor den vägen vet jag inte... DB:n jag mixtrade med i vintras hade delbar
axel mellan
koppling o
växellåda, men det betyder ju inte så mycket...