Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kraftuttag frikoppling fungerar ej. Case 1394

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

buurt (trådstartaren)

#1 » 09:38:01, 12-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har köpt en Case IH 1394-86.

Bild



Förutom det banala problemet att maskin är skuren :grin: , har den ett annat fel och det är att kraftuttaget går hela tiden.

Om jag förstått det rätt händer detta om man har frikopplingen på kraftuttaget inkopplat för länge. Ett lager skär eller så?

Någon som vet om detta är något som går att åtgärda relativt enkelt?

Det är också en "Hydra-shift" låda i den. Jag har inte den blekaste vad det är. Någon som kan förtydliga?


All info är välkommen.

Ha en fin dag!

mvh Alex
Senast redigerad av buurt 08:09:42, 18-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670



Ralle

#2 » 09:50:54, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydra shift är 4 kopplingsfria växlar.
Ï alla fall på 1490 (vilket borde vara samma) har du en spak på golvet med 3 växlar fram och en back, samt en spak på hyttväggen med 4 kopplingsfria växlar.
De kopplingsfria växlade rätt segt har jag för mig, om man jämför med andra traktorers Power shift.
Funkade rätt bra, men jag har hört från andra håll (tror det var här på maskinisten) att denna låda gärna krånglar.

Kraftuttaget vet jag inte, men om du menar med "frikopplingen på kraftuttaget inkopplat för länge" att kopplingen är "uppdragen" så kan det säkert vara så. Kopplingen ska ju endast användas vid in och urkoppling av kraftettaget, jag har sett allt för ofta att man använder kopplingen enbart för start och stopp, vilket inte är bra!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

ja-bond77

#3 » 18:59:09, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag har ju precis en sån traktor fast 4wd. Hydrashiften ska man nog inte slarva med, bitter erfarenhet fick man! Alltid starta i HS-ettan när man släpper upp kopplingen, växla endast ett steg i gången och försök gärna möta motorns varvtal när man HS-växlar då man drar tungt. Teoretiskt tycker jag man kan starta också i HS-tvåan(under lätt belastning), eftersom HS-ettan är direktdriven utan oljetryck, och tvåan tar som sagt en stund innan den kopplar in, så teoretiskt startar den ju på ettan även i HS-tvåan(liksom HS3 o HS4). Lådan verkar helt enkelt inte vara konstruerad för växling under full belastning som moderna traktorer. Och följ oljebytersintervallet på 400h! Gärna oftare om man vet att man skickat in tveksamma substanser i systemet, typ söndrig hydraulcylinder o dylikt. Egentligen borde nog traktorn konstruerats med ett returfilter till hydrauliken, men så är det nu inte... Finns bara tryckfilter och sugsil. Enbart sugsil till hydrashiften! :huh:

Andra konstruktionsfelet är underdimensionerad kylare. Den får man lätt att koka om man kör med full effekt, typ plöjning, harvning, mm. Fast en 2wd maskin kanske inte är lika drabbad iom att man inte får ut riktigt samma effekt till marken... :klia: Det kanske är p g a detta den skurit?

Ja, och så är den för låg att köra i skogen med, känsligt bränslerör(klent skydd) som förbinder tankarna...

PTO-kopplingen beter sig på liknande sätt för mig också. De första urkopplingarna går bra, men då lamell/kopplingen "varmnat" lite så stannar inte tappen mera, åtm med en lättdriven spruta... Vet inte orsaken, men fattar inte riktigt hur ett skuret trycklager skulle medföra detta... :klia: Säkert kan lagret vara farit, men det måste väl ha slitit ner fingrar eller dylikt då, så att mekanismen inte mäktar koppla ur... :klia: Kan inte svara på hur arbetsdrygt detta är, brukar låta lokala traktormeken sköta sånt jag... Själva HS-lådan har ju ett löstagbart lock, men om man kan bytta trycklager och grejor den vägen vet jag inte... DB:n jag mixtrade med i vintras hade delbar axel mellan koppling o växellåda, men det betyder ju inte så mycket...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

buurt (trådstartaren)

#4 » 19:38:57, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tack för informationen!
Jag får köra in huvudet i den och kolla lite.
Får hem den i morgon.

Ha en fin dag!

mvh Alex
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

buurt (trådstartaren)

#5 » 19:04:31, 17-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu mekat med denna vagn i tre dagar och börjar få den tillbaka till livet.

Angående krafttuttaget:
Det var inte riktigt dom jag skrev, utan i och urkopplingen fungerar fint, både till 540 och 1000 varv.
Däremot fungerar inte den tillfälliga frikopplingen.
Jag har justerat så att armen på höger sida på växellådan, drar riktigt, men det är ändå full kraft på kraftuttaget.

Läste lite på engelska DB forumet att kopplingen kan fastna. Man kan tydligen ta en tungdriven maskin, tex en betesputs i högt gräs, med kopplingsspaken i "frikopplat" läge.
detta för att eventuellt rycka loss en fastrostad/kärvande pto koppling.

Vad tror ni om detta?

Rent teoretiskt skulle man inte då kunna blockera kraftuttagssaxeln på något vis, lägga i kraftuttaget och sedan vrida på starten?

Orkar den då inte dra runt motorn, är det ju bom stopp.

Är det något som kan haverera då kanske?

Jag totalvägrar att klyva traktorn för detta :uupps:



Några förslag eller ideer?

Jag har servicemanualen till denna traktor, som man så förnämligt kan ladda ner här, men den tar inte upp detta alls.
Om inte jag är helt blind. :grin:


Tacksam för svar!

Ha en fin dag!

mvh Alex
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

martin.andersson

#6 » 19:51:23, 17-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem på min BM 350 för ett par år sedan. Jag har ingen aning om din traktor är kostruerad på samma sätt men på BMen är det en vanlig lamellkoppling. Ett tydligen inte alltför ovanligt fel är att man slirat på kopplingen (dvs inte tryckt inkopplingsspaken hela vägen ned) så att lamellerna slagit sig. I mitt fall var det så enkelt att det hade kommit olja eller fett på lamellerna. Den lokale traktorgurun hällde avfettningsmedel i kopplingshuset och körde runt ett tag. Sedan dess har kraftuttaget fungerat felfritt.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

Mikael.Johansson

#7 » 19:55:56, 17-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara ett bra förslag att köra med något tungt redskap och frikopplad lamell, men kör inte för länge p.g.a. urtrampningslagret.
Att köra med startmotor mot stoppad axel tror jag inte på. Det är en våldsam utväxling vid svänghjulet och kanske 4 hk från starten. Verkar riskabelt.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

ja-bond77

#8 » 20:02:00, 17-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:Angående krafttuttaget:
Det var inte riktigt dom jag skrev, utan i och urkopplingen fungerar fint, både till 540 och 1000 varv.
Däremot fungerar inte den tillfälliga frikopplingen.

Jag förstår inte riktigt... :klia: Alltså du kan koppla in pto utan skorr, men inte frikoppla? Lamellen funkar alltså vid inkoppling men inte vid frikoppling. Besynnerligt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

buurt (trådstartaren)

#9 » 07:54:52, 18-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

ja-bond77 skrev:
buurt skrev:Angående krafttuttaget:


Jag förstår inte riktigt... :klia: Alltså du kan koppla in pto utan skorr, men inte frikoppla? Lamellen funkar alltså vid inkoppling men inte vid frikoppling. Besynnerligt.



Hej!


Nej, det skorrar till lite vid inkopplingarna, men det går i alla fall att få i det, vid tomgång.
Ska det inte gå att få i det alls, utan kopplingens hjälp?

På tal om det här med olja i kopplingen; Jag demonterade startmotorn häromdagen och såg att det var lite klet och olja där i, kan det vara så enkelt?
Kan man helt sonika fulla det utrymmet med avfettning?
Inget annat som går åt skogen då?

mvh Alex
Senast redigerad av buurt 07:55:23, 18-09-2009, redigerad totalt 2 gånger.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

ja-bond77

#10 » 11:43:20, 18-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:Nej, det skorrar till lite vid inkopplingarna, men det går i alla fall att få i det, vid tomgång.
Ska det inte gå att få i det alls, utan kopplingens hjälp?

Jodå, det var bara det där "skorret" jag var ute efter. :smile: Lite annorlunda om du har nåt tungt kopplat till pto, då får du nog inte i kraftuttaget kopplat med problemet du beskriver. Fastnad lamell låter ju rimligt(bl a).

Kan hända att oljesmeten i kopplingshuset gjort att lamellen "sugit fast"... :klia: I nån annan tråd här nyligen var det nån som nämnde att fylla huset med avfettning(brännolja?) och köra en stund så, sedan tappa ur.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mikael.Johansson

#11 » 12:11:15, 18-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är hur påverkar avfettningsmedel urtrampningslagret och bommarna.

Jag har själv fått loss en fastnad lamell på en jordfräs genom att hälla diesel i kopplingshuset. Den hade dock rostat fast på bommarna och slirade på lamellen pga olja. Diesel fungerade bra i det fallet.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

buurt (trådstartaren)

#12 » 12:59:18, 18-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Frågan är hur påverkar avfettningsmedel urtrampningslagret och bommarna.

Jag har själv fått loss en fastnad lamell på en jordfräs genom att hälla diesel i kopplingshuset. Den hade dock rostat fast på bommarna och slirade på lamellen pga olja. Diesel fungerade bra i det fallet.


Bommarna? Vad är det?

Ok, diesel.
Är det någon som tror att det kan göra någon skada, förutom eventuellt fetta ur urtrampningslagret eller så?

Mvh Alex
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

Mikael.Johansson

#13 » 14:50:14, 18-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bommar är det samma som svengelskans splines.
Där skall ju vara i alla fall någon sorts fett för att inte lamellerna ska kärva på axeln.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

buurt (trådstartaren)

#14 » 19:40:31, 18-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Bommar är det samma som svengelskans splines.
Där skall ju vara i alla fall någon sorts fett för att inte lamellerna ska kärva på axeln.


Då fick jag lära mig något nytt igen :grin:


Idag har det varit framgång och motgång!

Framgången är att jag öppnade luckan under kopplingshuset och röjde ur massa skräp. Detta för att kolla hur det egentligen fungerade. Till min glädje kunde man se hur det fungerade genom hålet!

Frikopplingen till kraftuttaget trycker ju mot tre separata armar som sitter i samma hus som huvudkopplingen.
Blev inte klok på hur det var menat att fungera, då "konen" som trycker mot armarna, inte nådde fram?
Det var inte förrän jag vred motorn ett var, nästan, som jag såg att det satt en skruv i en av armarna, låst med en mutter.

Det visade sig att de andra skruvarna lossat, så konen tryckte bara på en av tre armar, alltså helt snett!

Jag rotade fram två skruv, hittade faktiskt UNF, fingängade två styck.

Satte dit dem och testade men troligen har lamellen fastnat på splinesen.

I vilket fall är det ju en framgång!

Nästa steg är att försöka belasta loss lamellen.
Det får bli en tungkörd historia, betesputs eller slaghack.
När kopplingen fastnat på bilar och även en lite Zetor jag hade, var lösningen ju att helt enkelt hålla på med den och vara lite bösig, som man säger här.

Tiden får utröna.

Ha en fin helg!

mvh Alex
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

ja-bond77

#15 » 20:27:03, 18-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:I vilket fall är det ju en framgång!

Alltid roligt när man hittat och fixat ett fel som befarats vara mycket värre än vad det var. :thumme:

Lycka till med "lamell-lossandet"!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se