Nu vet jag inte om något har hänt och styrningen fungerar. Men om den fungerar ett tag och sedan lägger av kan det ju vara så att oljan i extratanken ovanför hydraulpumpen tar slut. Detta kan ske genom ett allt för stort
flöde genom systemet.
Systemet fungerar genom att transmissionsoljepumpen förser hydraulpumpen med
olja genom oljefiltret.
Transmissionsoljepumpen har dock inte samma kapacitet som hydraulpumpen varför en bufferttank finns i anslutning till hydraulpumpen. Denna ska då förse pumpen med olja vid höga
uttag, exempelvis lyft av
redskap. Ska exempelvis hydraulmotorer användas måste en friretur finnas som då låter hydraulpumpen via hydraulmotorn trycka runt olja genom transmissionsoljefiltret och tillbaka till pumpen. Därmed undviker man den begränsade kapaciteten i transmissionsoljepumpen.
Om det nu är så att det är ett för stort oljeuttag i systemet när du svänger mycket eller att transmissionsoljepumpen har för dålig kapacitet räcker inte oljan till för att ge det önskade flödet och oljetrycket och styrningen tappar sin servoverkan.
Det finns de som har haft problem med styrningen då det har läckt igenom olja i olika ventiler och system. JDn har ju ett konstanttryckssytem och om en
ventil inte används så ska den inte släppa igenom olja någonsans.
Jag hoppas att det har löst sig, men om någon annan hittar tråden kanske det kan vara till hjälp.
/Björn L.