Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Krokigt trima-fäste?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

krille-85 (trådstartaren)

#1 » 12:17:50, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en lite konstig fråga men men..

Jo,
Skaffade en MF165 -68 med en Bergsjölastare tidigare i höstas.

Tycker att trima fästet har lite underlig form i ovankanten och lite i det nedre röret. Kan någon, någon gång kört i det som bara den och krökt det, eller har någon format om det så. Krokigt ca 2cm.
Även lite snett till infästningen i lastaren.
Jag har en skopa till och den passa bra att ta av och sätta dit.
men problemet blir när man tänkte montera dit ett par pallgafflar. Svets järnen jag köpt till, blir att luta inåt.
Blir lite halv tattigt att man ska behöva monterad järnen snett på gafflarna.

Är det någon idee att försöka rikta till det eller ska man strunta i det och leva med det.
Antar att det är hyffsat styft att få till de.

Någon som har nån idee till det?


Bild
Bild
Bild
krille-85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:37:40, 17-11-2011
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormick International 1960
MF165 1968



LeifAndersson

#2 » 12:38:52, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligt på dessa lastare, redskapsramen var nog vanligaste reservdelen på den lastaren. Men brukar gå bra ett sätta opp i en redig press och rikta några ggr. innan det blir dags för utbyte. Senare ramar höll bättre när den massiva stången blev utbytt mot ett ämnesrör med mycket gods i, men då blev den senare ramen jäkligare att rikta om den trots allt vek sig! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Inge Nilsson

#3 » 13:39:24, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krille.
Har haft samma fenomen på vår MF 168-76 med Bergsjö 810 på.
Vi kapade bort den krokiga överdelen som är som Leif skriver massiv å bytte mot ett ämnesrör. Inget svårt jobb om du e van att svetsa å köra vinkelslip. Vi var korkade nog att köra med vår krokiga axel allt för länge så vi fick dessutom rikta de stående plattstålen med tappfästena som ledar i själva lastarramen. Vår axel hade spruckit så att pressa den rak höll tills vi använde lastaren första gången efter riktning. :sad: :sad:
Har övre axeln i redskapsfästet krökt sig så blir det bara värre ju längre du använder den-tyvärr :sad: Ett följdproblem om du inte fixar detta är att den bronslagring som sitter i lastarramen slits ut å du lagrar stål mot stål = Obra :sad: Sedan kommer problemet med att du inte kan få full upptiltning, men en överstor tippvinkel.
Vi lärde oss den läxan den hårda vägen. Som ordspråket säger "e huvet dumt får plånboken å kroppen lida"

Gällande dina pallgafflar så försök att leta efter ett gamalt gaffelstativ till en mindre truck, gärna ett brett stativ, då kan du justera spridningen på gafflarna. Att bara göra fäste för att hänga gafflarna på redskapsramen kommer efter ett tag att göra dig galen då du inte kan bredda för att få bättre balans på det du ska lyfta eller smala in gafflarna.
Vi har köpt både gafflar och stativ från en truckfirma som säljer å lagar truckar och som byter ut gafflar som är lite slitna oftast i underkanten bak där gaffelstålet är bockat. Finns normer för hur mycket som gafflarna får vara slitna där och företag med ordning och reda byter ut dem för att försäkringar ska gälla för de anställda.
Hittar du gafflar som är 120cm eller längre så köp det, MEN korta INTE av dem!!!. För korta gafflar gör en galen efter ett tag.
Har sett många som gjort det misstaget å kapat gafflarna bara för att de inte velat lära sig använda längre gafflar.
Lite målarfärg som markerar var man har 80cm från spets in på gaffeln löser osäkerheten :thumme:
Vi köpte 1,5 - 2,5 och 3 tons gafflar till våra maskiner. 1,5 tons utbytta räcker länge till en Bergsjö 810 som inte lyfter mer än 800kg.

Kan fixa bilder på lastare, gaffelstativ osv åt dig om du vill.
Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

LeifAndersson

#4 » 13:49:09, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trima gafflarna går att justera hela rambredden behöver inte sitta i fästkrokarna. Största problemet med skjutbara gafflar på ramen är att de är så jäkliga att koppla av och på, när de ska låsas med en bult upptill också. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krille-85 (trådstartaren)

#5 » 00:24:59, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge Nilsson:
Dom stående plattjärnen med tappfästerna ser ganska krokiga ut på min också. Provade ta bort ramen fram genom att knacka ur sprintarna, men det gick ingen vidare, vet inte hur jag ska få ur sprintarna när det är så krokit, utan att behöva kapa sönder något. Bronslagringarna du nämner ser ganska så lessna ut också.. Glappar en del.
Men även om man kapar bort det övre röret och så är det väl inte det enklaste ändå att rikta till fästjärnen, för dom är ju ganska så tjocka.

Pallgafflar har jag redan och det är från någon mindre truck skulle jag tro för dom är bara 80cm långa, men det får räcka att börja med. Och dom sitter på en fästplatta också så det blir justerbart i sidled med.

Du får jätte gärna skicka över lite bilder, på lastaren, gafflarna, och även om du har, när du höll på att rikta och bytte röret också.
MVH
Christer
krille-85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:37:40, 17-11-2011
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormick International 1960
MF165 1968

krille-85 (trådstartaren)

#6 » 00:35:39, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson:

Jag fundera lite också på att försöka rikta till det, men jag får inte bort ramen och sen har jag inte tillgång till någon så pass stor press heller.
Enklast vore ju att hitta en bättre beg ram men vet inte hur lätt det är heller.

MVH
Christer
krille-85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:37:40, 17-11-2011
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormick International 1960
MF165 1968

Inge Nilsson

#7 » 17:21:52, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krille.
Om du kan vila på hanen lite så ska jag fixa några bilder på slutresultatet, men tidigast i slutet på veckan. Har lite mkt just nu på jobbet.
tyvärr har jag inga bilder från när vi bytte övre axeln men jag försöka med hjälp av bilderna jag tar och mitt dåliga minne beskriva för dig hur vi gjorde. Du behöver inte leta efter en ny skopgrind. Din går att fixa.
Jag återkommer om några dagar.

Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

krille-85 (trådstartaren)

#8 » 19:48:02, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, Klart jag kan vänta. Så brådis är det inte. Fixa när du har tid.

Ja, det vore ju skönt att slippa leta efter en annan.
Tack så länge!
krille-85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:37:40, 17-11-2011
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormick International 1960
MF165 1968

Inge Nilsson

#9 » 19:10:20, 02-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Crille.
Idag har jag fixat några bilder. Du kan väl PM:a mig din mailadress så ska jag maila bilderna till dig. Jag ska försöka lägga upp bilderna här i tråden MEn jag och MAC:en har delade åsikter om hur smidigt/osmidigt det ska funka. Bilderna brukar bli JÄTTESTORA uppåt 20mb/st när jag ska ladda upp på Maskinisten ibland större och det kan bli en del trassel då. Ska be Holger om hjälp där.

Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

krille-85 (trådstartaren)

#10 » 22:06:27, 02-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det fixat! :thumme:
krille-85
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:37:40, 17-11-2011
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormick International 1960
MF165 1968

Jars

#11 » 23:50:48, 02-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge Nilsson skrev:Hej Crille.
Idag har jag fixat några bilder. Du kan väl PM:a mig din mailadress så ska jag maila bilderna till dig. Jag ska försöka lägga upp bilderna här i tråden MEn jag och MAC:en har delade åsikter om hur smidigt/osmidigt det ska funka. Bilderna brukar bli JÄTTESTORA uppåt 20mb/st när jag ska ladda upp på Maskinisten ibland större och det kan bli en del trassel då. Ska be Holger om hjälp där.

Mvh
Inge

Du kan väl ställa ner pixla talet i kameran 3-4 mp är väl lagom! det blir så pass mycke enklare/snabbare att överföra då!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Inge Nilsson

#12 » 01:27:03, 03-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nog händigare med svetsen och verktygen i garaget än med både datorn och ställa om pixeltalet på kameran. Fråga Magloman han har fått lite biler och det var ett knåpande med bilderna så jag fick ta med dem till jobbet å ta arbetsdatorn (PC) till hjälp för att få ner storleken på bilderna.
MAC:en å jag har nte riktigt "hittat" varann än :???:

Återkommer med info om jag lyckas bättre denna gången med bilderna.
:driver:
Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

Thomas Frisk

#13 » 09:03:53, 03-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar öppna kopia av bilden i "PAINT" sedan "ändra storlek till c:a 50%", spara, sedan går det snabbt att ladda in.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Inge Nilsson

#14 » 00:07:43, 04-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart.
Tack Thomas det ska jag testa.

Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM GM612 och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se