Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 350 läckage bakaxel

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

RJ (trådstartaren)

#1 » 22:32:08, 19-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er
jag funderar på att ta tag i läckaget vid vänster bakhjul på min fd militära Volvo BM 350 och ev också kolla till bromsarna som hugger ganska elakt.
Jag har laddat ner verkstadshandboken här på maskinisten och beställt lite delar från oie, som borde trilla in när som helst.
Vad är de vanligaste felen som mindre erfarna hemmaskruvare brukar trilla dit på när man ska riva bakhjulsnav och bromsar på dessa gamla kämpar, tips mottages med tacksamhet.
dessutom ungefär hur lång tid är det rimlig att ett dyligt jobb tar ?
mvh RJ
Bild
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10



LeifAndersson

#2 » 10:46:59, 20-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt behöver man en specialtillverkad "herre jösses" avdragare till navet, och något mindre i avdragarväg till bromstrumman. Det tråkiga i båda fall är att om de lossar lätt har man problem. Ju mer motstånd de gör ju friskare är de, och är de bara att lyfta bort utan hjälp av avdragare så blir det en omfattande reparation där en hel del måste bytas ut. :sad:
Ett friskt hjulnav sitter som f*n även om man har tillgång till specialavdragare. Det är ett koniskt förband där muttern ska dras med hela 400kpm! Och är nav och axel friska så sitter det obeskrivligt bra!! Redan att lossa muttern utan slagnyckel brukar bli bekymmer. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kalle Gustafsson

#3 » 11:21:38, 20-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet då att mina bromstrummor satt utav h-vete. I övrigt var det en enkel operation att fixa bromsarna. Minnet sviker mig lite grann men åtminstone finns där en en o-ring som det är lika bra att byta.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

RJ (trådstartaren)

#4 » 17:06:11, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som mitt nav är friskt -än.
Det sitter precis som Leif skriver "obegripligt bra"
Efter att ha riggat med SVO 3082, SVO 3191 & SVO 3192 och sedan med mina 95 kg hängt mig på en 3m lång axel genom 3082 så undrar jag om man det är ok att knacka eller värma på navet ?
Verkstadshandbokens punkt 9 "dra av navet med avdragare SVO 3192 och SVO 3191" utelämnar sån information.
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10

LeifAndersson

#5 » 17:53:22, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänn avdragare så mycket du kan och sopa till på bulten ordentligt med en redig slägga.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fripp

#6 » 18:13:59, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är helt otroligt hur hårt navet sitter
Senast redigerad av Fripp 21:02:45, 21-12-2013, redigerad totalt 1 gång.
Fripp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:39, 17-11-2011
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 575
Mf 50B

Exs

#7 » 18:15:51, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bilder på de där SVO verktygen? :eat:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

LeifAndersson

#8 » 19:06:31, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Man flyttar själva "avdragarbulten" mellan de olika "fästena", här är avdragarbulten monterad i fästet för BM 320 m.fl. Fästet bredvid är till 350/600. Och längst till höger är lilla hylsan.

Om man studerar avdragarbulten så syns det att den fått utstå en och annan redig smäll! :smile:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

RJ (trådstartaren)

#9 » 09:20:04, 22-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Leif
Efter dessa tips vågade jag
Jag spände max med ett långt spett som hävstång, slog ett par fina smällar med stora släggan och sedan släppte det när jag hängde mig på med min tremeters hävstång.
Efter det satt bromstrumman förhållandevis lätt.
Bromsbanden verkar nästan oslitna men framförallt det bakre verkar oljeinpregnerat av läckaget.
Kan man rädda ett sådant genom rengörnig /urbränning eller något, eller är det bara att nita dit nya ?


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10

63an

#10 » 09:24:24, 22-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktigt nu att du inte glömmer packningen på axeln då får du riva igen!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep

#11 » 09:35:11, 22-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt ang. friktionsmtrl är att det går att torka ur och få ytan ok, men att det "svettas ut" igen när de avänds och blir varma = byt!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#12 » 10:04:32, 22-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt alltid bromsband. De "nya" asbestfria funkar faktiskt bättre. :uupps: Och har dina en gång blivit smorda så har de gjort sitt under alla förhållanden.
När "asbestbromsbanden" försvann blev det bekymmer med många trumbromsar, men på 350/600 och 55/470 funkar otroligt nog de asbestfria banden betydligt bättre! De första asbestfria banden vi monterade för 15-20 år sedan funkar i allmänhet fortfarande lika bra bara att de sluppit olja. Så länge funkade sällan originalbanden med bibehållen effekt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

RJ (trådstartaren)

#13 » 22:54:33, 23-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter dessa råd så behövde jag ju inte fundera mer på att snåla.
Efter en ordentlig rengöring, nya packboxar, o-ringar, och även då helt nya bromsband, så är grejerna äntligen ihop.
På höger sida rör jag inte bakhjulsnavet eftersom det är tätt och fint, men däremot var bromsarna ändå kladdigare på detta håll.
Lite förvånande att inte bromsarna huggt alls så mycket på det hållet, jag förväntade därför att de skulle vara fina men så var det inte.
Nu återstår då bara att fylla på olja och vad jag förstått på detta forum så bör det inte vara GL 4 eller 5 i denna traktor.
Har någon av er erfarenhet av Elite växellådsolja 80W/90 GL1,GL3 http://www.eliteoil.se/transmission.html
Den verkar mer prisvärd än Lantmännens olja.
Sedan har jag en annan fundering angående bromsar, var får man tag på bromsband till BM 470.
Oie verkar inte ha och när jag kollade i reservdelskatalogen för 470 så är det på bilden 10 nitar mot 350's 8.
Annars ser de ju så lika ut så man kunde anat att det var samma band.
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10

LeifAndersson

#14 » 23:06:58, 23-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är betydligt större diameter på trummorna på 470. Rydahls i Karlstad har bromsband.

Elite oil har ett förflutet (skandinaviska oljecentralen) som "renare" av spillolja, har de extremt låga priser så är det nog så fortfarande.
I nästan all olja blandas det i "återvunnen" olja, men det går ju att blanda i olika mycket. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

RJ (trådstartaren)

#15 » 08:25:36, 27-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på den roströda färgen som var på den urtappade oljan så inser jag nog att jag behöver göra ett par täta byte, för det borde tyda på att jag fått i fukt och något rostar för mig därinne i lådan/bakaxlarna. :sad:
Jag antar att fukten kommer från kondens vid temperaturväxlingar.
Om man läser i instruktionsböcker så verkar de ofta föreskriva ett årligt oljebyte (eller ett visst antal timmar som få "hobby"traktorer når upp till).
Vad anser ni vara rimliga bytesintervall om traktorn förvaras under tak men i ett ouppvärmt utrymme.
Jag har tidigare funderat (inte kommit till skott) på att montera andningsfilter som plockar fukt på hydraulen /lådan på Valtran och nu lockas jag av tanken på att fixa ett filter även på växellådan på boxern.
ett sådant här filter tänker jag mig, men det finns givetvis flera fabrikat.
http://www.collyfiltreringsteknik.se/pr ... ltraclean/
På transformatorer är det en mycket gammal teknik att med hjälp av silicagel hålla fukten borta ur oljan och vi har även monterat på våra industriväxellådor med gott resultat (på arbetet).
Är det någon som vet om detta görs inom jordbruk /entreprenad ?
Ett annat system som bara går ett fåtal timmar /åroch som jag skulle tänka mig montera på är hydraulsystemet (egen tank /pump) på gripekärran.
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], micke1404, Tommy Reinholdsson och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se