Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

behöver aldrig byta olja.....

47 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

marcus.bonde

#31 » 10:53:24, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Nu är det väl inte bara smörjoljan som slits/förbrukas på en motor..?
Bara för att motoroljan skulle få "evigt liv" så håller ju inte själva motorn direkt bättre för det! :???:
-Eller har jag missat något? :klia:

Långa serviceintervaller säljer / krävs av många användare (se tex på lastbilar som i dagsläget har oljebytesintervall på upp till 10.000 mil) så visst hade de varit intresserade av sådan oljerenarutr, OM det hade fungerat bättre än den som de redan har.

Så du får nog allt tänka om lite där... :wave:


Nä, jag håller med dig i allt du säger här ovan, och ja det är användarna som vill ha långa oljebytesintervall, TROR de, medan jag föredrar att byta olja relativt ofta för att få ut "skiten" ur motorn.

Men jag menar att skulle tillverkaren av motorn vilja att motorn ska hålla så länge som möjligt så skulle de montera full-flow OCH by-pass filter direkt, tex...

Olja och filter är fortfarande förbrukningsmateriel i min tanke... :grin:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse



Michael Meier

#32 » 11:02:44, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimo, det är svårt att besvara, när du använder dubbla negationer som klappar sei själv på ryggen :djaevul:

= när du säger inte två gånger och sedan avslutar med ett frågetecken ?

:grin: :bira: :shake_hands:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#33 » 11:03:40, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:
dimorep skrev:Ni tror inte att den reningsutr, redan hade varit uppköpt av någon av de stora motortillverkarna och suttit på deras motorer (ivf som tillval), OM den varit så bra?

Tror alla moderna motorer (avser konv. fordons / maskin / ind. -motorer av hög (normal)varvs typ) har den oljereningen som behövs för att hålla oljan tillr. ren, under så lång tid som den fungerar i övriga hänseenden. Sett till NORMAL drift, enligt tillverkarnas rekommendationer.


Det där tror jag inte på för ett ögonblick...

-Nu är jag en ganska cynisk människa, fostrad i ett cyniskt arbetsliv, men ponera att alla moderna traktorer var i lika driftsäkert tillstånd år 2075 som exempelvis Bm victor och Volvo T-22 är idag, som ju redan har ett by-pass filter! Hur många maskiner skulle de då få sälja, tillverkarna?!?

-Jo jag överdriver, jag vet det, men ändå... Det finns INGEN tillverkare idag som är intresserad av en produkt som lever i all evighet... Eller ens "så länge som möjligt"...

:back_to:


Om man ser "praktiskt" på det.....

När en bil/maskin är ny vill tillverkaren att den ska fungera så bra att garantireparationer inte blir kostsamma, samtidigt vill man också att den ska fungera tillräckligt bra för att "1:a ägaren" ska köpa en ny......det innebär att den också måste fungera bra för "2:e-ägaren" annars går den ju inte att sälja begagnad (är "värdelös"), och "1:a-ägaren" gör inte om det misstaget....

(Jag antar att ovanstående är en orsak till att tillverkarens rekommendationer om olja/filter och bytesintervall faktiskt är tänkt att fungera....)

....när sedan en bil/maskin gått ett antal år/mil/1000-timmar så är den ju till slut sliten och billig och den nuvarande ägaren kanske inte tycker att det är "värt" att kosta på den service som föreskrivits av tillverkaren.....eller så sköter han sin service och reparationer exemplariskt och håller liv i den "för evigt"......hur faller än må vara så är denne person aldrig en kund som skulle köpa en ny maskin/bil. Alltså ingen kund hos "tillverkaren".

Jag kan inte tänka mig att en ägare av en T-22 skulle köpt en ny traktor (då menar jag fabriks ny) när T-22 skulle gå sönder.... Tror inte ens ägaren av en L50 från -95 skulle se det som ett alternativ.....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#34 » 11:08:07, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:Men jag menar att skulle tillverkaren av motorn vilja att motorn ska hålla så länge som möjligt så skulle de montera full-flow OCH by-pass filter direkt, tex...

Men exakt det har väl redan merparten av alla lite större (diesel)motorer. Som har ett tilltänkt arbetssätt där oljan beräknas kunna hålla längre om den bara filtreras. Alltså motorer som ständigt är varma och går med jämn belastning (många h / år).
Det är främst ojämna effektuttag, upprepade kallstarter / temp.växlingar som tillför skadliga (ej lätt bortfiltreringsbara) föroreningar och förkortar oljans livslängd.

Olja och filter är fortfarande förbrukningsmateriel i min tanke... :grin:

Visst är det så. :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#35 » 11:56:16, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom ger varje, både filter och oljebyte, en negativ effekt på fordonets/maskinens 'miljöpåverkanskoefficient'.
(En total påverkan under x antal mil/timmar/år, bla därför inget oljebyte på transmission på pb)
Detta vill tillverkarna undvika, bla med låånga bytesintervall och bra filter..

Men de använder ändå inte dessa varianter!
Precis som påpekats i några inlägg ovan.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#36 » 12:06:04, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt för få av våra skogsbilkunder fyller sina hydraulsystem genom filtret....
Vid fyllning av nybyggnation använder vi påfyllningspump med filter a'la kleenoil. Väldigt smidig metod!!. MEN vi vet inte hur mycket skräp och partickar där ligger kvar från tillverkning av alla komponenter.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

HYMAS-HYMAX

#37 » 12:35:28, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg er bortreist og har ikke standardene i hodet. Det ble tatt en prøve av et nytt fat, et stykke over bunnen og den tilfredsstilte ikke kravet som jeg ikke husker betegnelsen på, men det var ikke det strengeste.
Det var vel en standard brukt i Nordsjøen . Industrikrav og anleggsmaskinkrav er vel forskjellige.
Men folk fra Hymas sier også at ny olje ikke er ren. De fikk forøvrig olje tilkjørt med tankbil og ikke levert i kanner.

HVA forurensningene består av er noe annet......
Forøvrig sies det at én dråpe vann i en liter olje halverer et lagers levetid.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

krokodilen

#38 » 12:44:35, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tråden på väg till en "oljekvalitetstråd" nu tro?

Personligen ser jag inte problemet som föranleder montering av detta filter, så ansträngande är det väl inte att byta olja in i mellan åt och då vet man att det är gjort, gud vet vad som händer med ett sådant filter över tid. (ens om det skulle fungera 100% som utlovat)

Finns väl andra moment i maskinägandet som skulle behöva en revolutionerande "gizzmo" för att spara både tid och pengar. :klia:

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 12:45:42, 01-01-2014, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HYMAS-HYMAX

#39 » 12:45:19, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Vad då krav som inte nödvändigtvis är stränga ? vem är det som har kommit på att dom vill ställa krav som inte oljeleverantören kan tilfredsstille. ?

Jeg trodde også i all min uvitenhet at ny olje er ren, men de som har analysert den sier noe annet. Ta en prøve og send inn om du ikke tror meg.
Så kan man spørre seg hva er ren, og hva er rent nok.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

rospigg

#40 » 12:53:05, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Det här med oljor verkar alltid va ett hett ämne att diskutera, oavsett om det gäller viskositet, renhet eller kvalitetsindelning.
(bli inte osams för lite smörja) :lmao:

Mvh Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

HYMAS-HYMAX

#41 » 12:57:40, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklager om det var off topic, jeg mente renhet,filtrering og slitasje var interessant i sammenheng.
Og for min egen del ville jeg ha sett det som en selvfølge at ny olje var ren.
God ren olje og godt nytt år!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

Michael Meier

#42 » 13:13:31, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:....(bli inte osams för lite smörja) :lmao:

Mvh Rospigg


Hur mye diskussion bli det om vi är ense ? :smile: måste bara starta året med en oljediskussion :rock_on:

Selvfölgeligt är det åsikterna och inte person vi dryfta ju !
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#43 » 15:40:41, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

113bom1 skrev:Såg annons på ett mikrofilter som ska vara så bra att man aldrig ska behöva byta motorolja och hydraulolja. Enligt annonsen så har en storjordbrukare kört 11000 h med sin new holland utan byte.... mmm jag skulle nog tro måttligt på denna pryl
http://www.blocket.se/jonkoping/Mikrofi ... ?ca=19&w=3



Det var väl det här tråden skulle ta upp?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.blocket.se/jonkoping/Mikrofi ... ?ca=19&w=3
3 140:-
Mycket väl beprövat oljefilter för hydraul- och motorolja som gör att du kan sluta byta olja, efter filtrering är partikelstorleken mindre än ny olja. Spar både pengar för olja och arbete med byte och spillolja.
Fungerar perfekt för både hydraul och motor på skogsmaskiner, traktorer, lastmaskiner, grävare, krossverk och andra miljöer där oljeföroreningar och inträngande vatten är ett problem.
Monteras som sidoströmsfilter, behöver minst 0,5 bar tryckskillnad och tål trycktoppar upp till 20 bar.
Tar även upp vatten, se film på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=HIhY1dPlJ48
Har storkund i lantbruksbranchen som kört sedan 10 år med 7 traktorer, den som gått längst där (New Holland CVX 190hk) har kört över 11.000 timmar utan oljebyte.
Prisexempel hydraulsystem upp till 120 liter 3140kr + moms
http://www.trabold.se

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Som glad amatör och inte yrkesman i detta område (entreprenadmaskiner o.dyl.) undrar jag lite försynt var ett stillestånd kostar?
Likaledes undrar jag vad ett oljebyte går loss på, speciellt oplanerade sådana?
(retoriska frågor givetvis)
Kompis till mig körde taxi. Omega 757 och 699 - svindyrt. Han sparade ca 10-15 000kr/år genom att kunna ändra bytesintervallen. Hans VW automatlåda höll 15 000mil istället för de normala 10 000milen (transporter, dieselmotorn; jag kör en ACU 5-cyl bensinare)...
Poäng - har ni yrkesfolk tid och råd med att "snåla" på så "billiga" delar som oljefilter ? :insomnia:

Jag tror inte ett ögonblick på de där "tvättbara" oljefiltren. Såg annonserna på 90-talet som skrivet. Blev imponerad tills jag grävde fram lite fakta om dem - å de var jag inte alls lika imponerad...
:aaargh:

Snålhet är dumhet. :ohnej:
Köpa billigt är att köpa dyrt. :ohnej:

Min undran är vilka filtertillverkare som ni har förtroende för - MAN ?
:big_eyes:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Jac

#44 » 17:03:42, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här står hur ren ny hydraulikolja är och vad en av dom stora leverantörerna av hydraulikkomponenter rekommenderar.
http://www.parker.com/literature/Hydrau ... ndards.pdf

Bl.a. pris och storlek är faktorer påverkar valet av filter (liksom dom flesta andra komponenter) så det blir ju lite kompromiss. Dom filter som sitter i maskiner fungerar naturligtvis bra men filtreringen är inte så bra att den inte går att förbättra. För det mesta är det svårt att motivera den extra kostnaden men det finns undantag som nämnts längre upp i tråden.

Finns nåt som heter Condition Based Maintenance där man inte byter oljan på fasta intervall utan istället skickar in olja för analys regelbundet och avgör utifrån det när den ska bytas.
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... aintenance

För att knyta tillbaka till annonsen så är jag väldigt skeptisk till det tvärsäkra uttalandet att man aldrig behöver byta olja.

Flera kända filterleverantörer erbjuder olika typer av offline filter / kidney filter men jag har inte sett någon som hävdar att man aldrig behöver byta olja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Göran Ekman

#45 » 19:12:04, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade på detta från läns försäkringar http://maskinsupport.se/wp/wp-content/u ... _skane.pdf detta samt en skrift från JTI om orsaken till haverier på traktorer bidrog till att jag har monterat extra oljefilter på mina maskiner. Jag använder filtrena på hydral system och transmisoner. Att på stå att oljan får evigt liv är jag skeptisk till. Men man kan förlänga bytes intervallerna. Ett olje byte inklusive filter i bakändan på mina traktorer kostar ca 4000 kr .Filter insatsen kostar 430 kr. Anser att jag kan räkna hem filter installationen relativt snabbt. Oljan anses inne hålla mindre med skit/ partiklar vilket borde öka livs längden på komponenterna i ex.vis traktorns bakända. Mer tveksamt i en motor som vid normal skötsel har ganska lång livslängd . Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se