Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo T22/24 Blocket spricka

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

innrosl (trådstartaren)

#1 » 19:39:30, 06-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Provar med en fråga till Forumet.

Alldeles före Jul så var jag inte hemma så min gamla T24 som står i ett bredgarage, frös blocket sönder på vänster sida under grenröret, en spricka på ca 10 cm.

Vad finns det att göra?
Går det att svetsa ljutgods ?
Eller finns det något som man kan täta sprickan med?
Är det någon som har något förslag?
Inget vatten i oljan..

MVH,
Henry..
innrosl
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:22, 17-09-2013
Maskin: "TIVE" Skurups-Verken slåtteraggregat tror jag det heter, traktor Volvo T22 ombygd till T24 1948, från Fotogen till Bensin.



marcus.bonde

#2 » 20:35:08, 06-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min T-22A var sönderfrusen ungefär där du beskriver. :sad:

Jag frågade runt bland svetskunniga i min omgivning om hur man skulle göra, fick lite tips och gjorde ett tappert försök på egen hand. Nu är jag inte någon jättebra svetsare (pinne)och resultatet blev verkligen inte bra och definitivt inte tätt, men lyckades i alla fall få ihop sprickorna så inget skulle lossna. Sedan slipade jag ner, gjorde så rent jag kunde och "spacklade" igen med kemisk metall och målade över sedan. Det har hållit i 6-7 år nu. :grin:

Hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag tagit hjälp av någon som verkligen kan svetsa, men det funkar ju ändå det som jag gjorde också.

Jag ger inga råd om hur du ska göra svetsningen, för det är jag inte kompetent till. Jag är även rädd att jag glömt mycket av de råd jag fick från "proffsen" jag frågade så jag vidarebefordrar inget därifrån heller. -Det finns nog flera här som kan ge dig riktiga instruktioner om du ska göra det själv.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

Inge Nilsson

#3 » 22:52:50, 06-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att ha sett ditt motorblock, så visst gjutgods går att svetsa. Finns svetselektroder från bla Castolin för ändamålet. Finns många fler tillverkare av gjutgodselektroder. Om du ska svetsa blocket så glöm inte att borra ett hål i början och ett i slutet på sprickan. Räcker med 2,5 -3,0 mm diameter. Men se upp så att du inte borrar igenom någon kanal som inte ska borras i. Man borrar för att inte sprickan ska vandra vidare efter att man svetsat blocket. Kan man slipa lite i sprickan så hjälper det också. Att lägga en svetsfog utanpå sprickan kan fungera men kan man göra en mindre fog är det att föredra. Ha en tryckluftsdriven "nålhammare" till hjälp så att du kan sträcka svetsen med. Svetsa korta bitar och sträck ut svetsen med nålhammaren.

Som sagt jag vet inte hur det ser ut på ditt block. Kolla med någon som har erfarenhet av den motortypen du har och som vet hur vattenkanalerna går i blocket och även var blocket är dubbelt. Blir lite fel om man borrar genom kylvattenkanalen och in genom innerväggen i blocket in i motorn där oljan ska husera utan vatten.


Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

M_Persson

#4 » 23:02:37, 06-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Boxer ser det ut som att någon har limmat en spricka i toppen. Och det är tätt iaf och verkar ha många år på nacken.
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

Åsa-Nisse

#5 » 11:21:14, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett antal burkar av gammal " flytande motorsvets" som man slår i vattnet och varmkör med. Det är helt suveränt för det funkar till och med på gamla TD100 med sjunket foder och Scania med pysande toppackningar. Vi använde ofta detta i motorer till dieselgeneratorer förr och hade ständigt lager på detta. Tätar överallt där vattnet kommer i kontakt med luft då det är varmt. Har man ett sprucket kyl så fixas detta också.
Vet inte hållbarheten, men jag har sett motorer som gått i flera år efter en sådan behandling. Andra har fått en komplettering efter kanske 1 år och sedan gått vidare.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

tugo

#6 » 01:07:50, 08-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tråkigt att ditt block spruckit, men det är ju inte ovanligt med frostsprängda traktormotorer. Nu har du fått en del råd redan och du borde klara dig med dem, men främst för att uppmuntra dig kan jag säga att jag lagade mitt grålleblock i ungefär samma omfattning som du nu behöver göra och det har hållit över tio år. Jag svetsade själv, det funkade, men om du är helt ovan så låt hellre någon med åtminstone lite erfarenhet hjälpa dig. Risken är inte stor, men man kan göra hålet större med svetsen om man har otur. Har du tillgång till svetspinnar och hittar pinnar för rostfritt så går det att använda sådana att svetsa med. Om du är van att svetsa i vanligt stål, så är det bra att veta att det inte känns lika dant att att svetsa i gjutgods. Det sprätter och fräser på ett helt annat sätt och har du lite tur så får du det tätt. För egen del så blev det inte helt tätt, utan det sipprade fram lite vatten under gång. Då kom jag ihåg det kalkbrännargubben i Buttle på Gotland berättat: "Har du en motor som läcker lite så häll i två påsar finmalen kanel så blir det tätt.". Och visst. Det funkade. Och har alltså funkat över tio år. Kanel är ju egentligen som björknäver och finmalen kanel går väl i sprickorna och sväller igen som bark. Det funkar säkert lika bra med kylartätning, men kanelen doftar bättre. Det luktar bullar.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

113bom1

#7 » 07:26:38, 08-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Traktorer] Spricka motor det håller ännu
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

fretchi

#8 » 07:47:45, 08-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För guds skull, överdosera inte kanel :D

För min del resulterade en burk kanel i kylaren på en Volvo 245 i kokande motor och frusna passagerare.

Har sett här på forat, någon som borrade och gängade in speciella skruvar i blocksidan, längs en spricka. Efter att ha slipat ned dem jäms med blocket och smitt ut dem lite så såg det riktigt bra ut!

Ska man svetsa gråjärn är det väl nickelelektroder som rekommenderas?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Richard Hjelm

#9 » 22:43:37, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa gjutjärnslegeringar går alldeles utmärkt att svetsa med en vanlig mig svets,prova på nått ställe där det inte är skarpt läge -man märker på en gång om svetsen vill blanda upp sig med gjutjärnet eller om den lägger sig som en korv utanpå. På detta sätt har jag svetsat både motorblock och grenrör med förbluffande resultat,men glöm inte att borra ändarna,slipa upp spalten som ska svetsas,och för och efter värma.
Richard Hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:51, 22-12-2012
Ort: Bjuråker Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: John deere 1640 3130 Ford 2000 Hymas 900T scania tgb 30 Ih Drott bandlastare Volvo N86 separatlastare Ferguson 65/Trima skotare halvbandare Bm21 Ducati 900ss Husquarna 400WR

G-son

#10 » 21:18:50, 14-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: haraldur och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se