Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Zetor 4718 stannar

33 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Morrie

#31 » 16:46:57, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att oljan i dieselpumpen späds ut är naturligt och beror på ett internt läckage i pumpelementet. Ju slitnare pumpelement ju större läckage.Matarpumpen i sig bör inte bygga upp sådant tryck att det läcker förbi pumpelementet men är det så ligger problemet i något av de tre pumpelementen. Du borde kunna köra flera timmar innan oljan är så utspädd i dieselpumpen att det bara består av diesel. Det skall finnas ett skvallerrör från pumpen där överflödet skall skvallra ut. Om det är ett stort läckage bör man kunna se hur det droppar.
Vad är det för fel på topparna?
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340



Gahmen (trådstartaren)

#32 » 17:01:47, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha är det så det fungerar. Ja förut droppade det ganska konstant ur röret på pumpen, men efter jag bytte matarpumpen så har det slutat och det är nästan bara outspädd olja i pumpen.
En topp så är ena sätet helt förstört, ventilen har gnetat helt snett i sätet. Och på en annan så har en styrning glappat upp och halverat sig själv... Presspassningen i toppen är helt kass. Den tredje toppen är hel, men beställde tre helt nya ink ventiler för 700:- styck, så tyckte inte de gamla va värda att renovera helt enkelt.
Användarvisningsbild
Gahmen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:55, 15-01-2012
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo uf48
Torshälla s-175
Blomqvist BSN600
Arboga UM-400
Zetor 4718 -76

Morrie

#33 » 18:09:47, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att det löste sig. Matarpumpens tryckkolv har säkert varit sliten och diesel läckt även den vägen. Utbytestopparna är så billiga att som Du säger är det inte lönt att renovera själv. Var noga med att Du får rätt topplockspackning som finns i två tjocklekar 1,2 och 1,5 mm.
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bentas och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se