Sida 3 av 3

Re: Zetor 4718 stannar

InläggPostat: 16:46:57, 29-12-2014
av Morrie
Att oljan i dieselpumpen späds ut är naturligt och beror på ett internt läckage i pumpelementet. Ju slitnare pumpelement ju större läckage.Matarpumpen i sig bör inte bygga upp sådant tryck att det läcker förbi pumpelementet men är det så ligger problemet i något av de tre pumpelementen. Du borde kunna köra flera timmar innan oljan är så utspädd i dieselpumpen att det bara består av diesel. Det skall finnas ett skvallerrör från pumpen där överflödet skall skvallra ut. Om det är ett stort läckage bör man kunna se hur det droppar.
Vad är det för fel på topparna?

Re: Zetor 4718 stannar

InläggPostat: 17:01:47, 29-12-2014
av Gahmen
Jaha är det så det fungerar. Ja förut droppade det ganska konstant ur röret på pumpen, men efter jag bytte matarpumpen så har det slutat och det är nästan bara outspädd olja i pumpen.
En topp så är ena sätet helt förstört, ventilen har gnetat helt snett i sätet. Och på en annan så har en styrning glappat upp och halverat sig själv... Presspassningen i toppen är helt kass. Den tredje toppen är hel, men beställde tre helt nya ink ventiler för 700:- styck, så tyckte inte de gamla va värda att renovera helt enkelt.

Re: Zetor 4718 stannar

InläggPostat: 18:09:47, 29-12-2014
av Morrie
Bra att det löste sig. Matarpumpens tryckkolv har säkert varit sliten och diesel läckt även den vägen. Utbytestopparna är så billiga att som Du säger är det inte lönt att renovera själv. Var noga med att Du får rätt topplockspackning som finns i två tjocklekar 1,2 och 1,5 mm.