Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dieselpump Ferguson 35

38 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ThomasN

#31 » 13:13:41, 04-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fungerar forden med CAV pump utmärkt men det krävdes att pumpen plockades isär. Felet visade sig orsakas av kärvande pumpkolvar som aldrig släppte in bränsle 5-56 rengöring och försiktig knackning och endast torkning med duk och sedan vanligt papper där avlagringar såg ut att finnas.
Bakre delen på pumpen kan demonteras utan att inställningar ändras. den delas mellan regulatordel och pumpdel.
MVH Thomas
ThomasN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:14, 28-04-2011
Ort: Kumla
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB 814, Valmet 604, Ford 4000, Same Laser, 110, 150, PelJob 602, 240



Turbodiesel

#32 » 03:06:58, 05-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossade du aldrig de tolvkantiga skruvarna?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

pabo

#33 » 23:31:50, 26-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag är lite ny på forumet så jag hoppas att ni ursäktar om min fråga kanske hamnar lite fel men är mycket tacksam om någon kan ge mig tips.

Problem med CAV insprutningspump på en MF-35X.

För ca 3 år sedan köpte jag en ny insprutningspump till min gamla MF.
Nu har jag problem med den.
Diesel kommer fram till pumpen men inget kommer ut ur munstyckena som skall till spridarna. Ingen av de tre...Jag får ut diesel ur luftningsskruvarna på sidan av pumpen när jag slår på tändningen. Jag misstänker att jag fått dieselalger som slaggat igen pumpen. Till saken hör att jag kör ganska sällan med traktorn, typ några ggr per sommar. Är det någon som kan ge mig lite tips hur jag kan ringa in felkällan?
Mycket tacksam för tips! :-)
// Patrik
pabo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:35:09, 19-08-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson

magirus

#34 » 09:05:59, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kika i DOWNLOADS under "Ferguson/Massey Ferguson (lägger in länken)

downloads.php?cat=19

Att ha literatur om sin maskin är aldrig fel. :thummar:
Sen kan du söka i forumet för frågan om pumparna har varit uppe ett antal gånger.
Tråkigt svar, JEPP! Men det finns mye bilder o text samlat :thummar:

Alger, har du haft skit i tank, matarpump o dieselfiltrena?
Det är int avlagringar i tank som lossnat? Har drabbat mej rejält. :huh:

Nå, snart kommer fler svar från di som vet bättre :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

pabo

#35 » 13:43:22, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Här fått problem med pumpen igen. Köpte en ny för ca 3 år sedan. Har bränsle fram till pumpen. Det kommer ut diesel från luftningshålen på insprutningspumpen när jag vrider på tändningen men inte från munstyckena till spridarna. Ingen av de tre. Tacksam för tips hur jag kan ringa in problemet.
// Patrik
pabo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:35:09, 19-08-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson

torbjorn_forsman

#36 » 13:54:18, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du skriver att du får ut diesel när du vrider på tändningen: har du elektrisk förpump?
Den nya dieselpumpen du köpte, är det en "originaltillverkad" sådan (CAV, Lucas, Roto-Diesel, Delphi), eller är det en fabriksrenoverad pump eller en ren pirattillverkning?

Rent allmänt så är CAV "DPA"-pumpar i trecylindrigt utförande ökända för att vara mycket svårare att lufta än motsvarande dieselpumpar för 4- eller 6-cylindriga motorer.
På en del installationer med DPA-pumpar så sitter en fjäderbelastad ventil i anslutningen för returledning på insprutningspumpen, det är den som bestämmer matartrycket (genom att den inte öppnar returen förrän rätt tryck är uppnått inne i pumphuset). Om denna ventil skulle läcka eller ha fastnat öppen, så kan det bli omöjligt att lufta insprutningspumpen.

En bra början kan vara att koppla in en manometer för att mäta matartrycket, och kolla att det stämmer med uppgifter i VHB.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pabo

#37 » 15:34:31, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Tror tyvärr att jag fick en pirat... ( tillverkad i Rumänien). Ska kolla. Jag har en matarpump som pumpar när jag slår på sändningen och svänghjulet drar runt. Någon manometer har jag tyvärr inte. Hur vet jag om pumpen är ordentligt luftad? Verkar inte finnas någon luft kvar kommer en bra stråle.. :-)
Bild
pabo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:35:09, 19-08-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson

torbjorn_forsman

#38 » 11:38:08, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en mekanisk matarpump, alltså inte elektrisk. Den ger inget bränsle bara för att tändningen slås på, man måste antingen handpumpa med spaken eller köra runt motorn med startmotorn för att detr ska komma fram något bränsle. Köra med startmotorn för att lufta bör man inte göra i onödan, det drar bara ur batteriet och sliter ner startmotorn i förtid. Observera att motorn måste vara vriden till lämpligt läge på varvet (så att inte excentern på kamaxeln påverkar tryckstången till matarpumpen) för att det ska fungera att handpumpa. Det bör stå i instruktionsboken om den saken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: björken och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se