Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dieselpump Ferguson 35

38 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Perjos (trådstartaren)

#1 » 00:32:04, 17-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Ferguson traktorgrävare som inte är helt kry. Har nyss fått tag på den, och jag har faktiskt inte sett den än, men har fått berättat för mig att det är en 165 bakkropp men med en 3cyl perkins från en 35 i den. Enda kruxet är att bränslepumpen inte är helt kry. Han får inte ut nån diesel alls på trycksidan, alltså ut till spridarna. Vad kan det bero på?

Den har stått i två år, men jag tycker inte nåt i pumpen skulle ta skada av detta. Den gick när de ställde den för två år sen. För några månader sen har man försökt få igång den men inte lyckats. Svärfar har luftat och hållit på. Han har lyft på de kåpor han kommit åt på pumpen och tittat, men inte hittat nåt fel. Tänkte om stoppen rostat fast eller nåt men det hade den inte.

Nån som vet vad det kan vara, eller i värsta fall var man får tag på en annan pump. Olssons i Ellös har inga på hemsidan i alla fall. Har försökt leta på nätet också, men det verkar svårt.

Det är i alla fall en CAV pump till en MF35 3 cyl perkins.

Tack på förhand
Perjos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:30, 24-09-2009
Ort: Rörsås, Mariestad, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Farmall B450 -62
Farmall EMD50 -54
Ih B414 med kran och skogskärra
Fiat 100-90 -86
MF 203 Traktorgrävare
Bröyt X2
BMB230 Bamse med IH grävagg
Zetor 5511
IH 966 -75
Aveling Barford Calfdozer med helhydraulisk lastare
2st bogserade ABS-grävare
Volvo T24



Mikael.Johansson

#2 » 09:14:31, 17-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Perjos, välkommen hit med din Ferguson.
Det ska nog inte vara någon fara att den stått still i 2 år. Möjligen kan dieseln ha läckt ur pumpen och då kan pumpkolvarna kanske kärva lite.
Efter att ni har handpumpat och luftat ur vid filtret och de 2 skruvarna på pumpen ska ni lossa ett av rören vid spridarna och köra på starten, gärna med ett extra batteri så att det blir bra snurr. Lossa inte alla tre samtidigt och lossa inte rören nere vid pumpen.

När ni luftar vid pumpen så måste det komma rejält med diesel när ni handpumpar (eller ev. kör på starten).
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Perjos (trådstartaren)

#3 » 22:58:20, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp. Då försöker vi igen. Ny pump anlände i fredags. Den gamla är utdömd. Vet inte vad det är för fel. Kan tillägga att jag har inte sett maskinen än.

Hur som. Om vi nu ska byta pump skulle vi kanske behöva veta lite hur allt ska ställas in. Skulle få papper från företaget som skickade pumpen, men det kom inga papper.

Så, vilka markeringar ska kollas och hur ska de stå?

/// Perjos
Perjos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:30, 24-09-2009
Ort: Rörsås, Mariestad, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Farmall B450 -62
Farmall EMD50 -54
Ih B414 med kran och skogskärra
Fiat 100-90 -86
MF 203 Traktorgrävare
Bröyt X2
BMB230 Bamse med IH grävagg
Zetor 5511
IH 966 -75
Aveling Barford Calfdozer med helhydraulisk lastare
2st bogserade ABS-grävare
Volvo T24

Valter.Öhman

#4 » 23:39:18, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara stoppen som fastnat...
Blom J här på maskinisten har haft ett liknande problem med sin
motor till vedprocessorn och där hade "vippan" som stoppen trycker emot,
fastnat i det läget som den är i när man drar i stoppen..

Om det är samma fel så får du lufta hur mycket du vill och bränslet kommer aldrig till spridarna...
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Perjos (trådstartaren)

#5 » 07:59:27, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag har läst tråden om BlomJ:s pump. Tipsade svärfar (som skruvat med traktorn och försökt få igång den) om vad som stog där, men allt var redan prövat. Tror det sitter en i stort sett likadan pump på vår IH B414 (fast för 4cyl. motor) och den har han haft isär helt, så han vet lite vad han håller på med i alla fall.

Det kan hända att det inte är nåt fel på pumpen som sitter i, men vi har fått traktorn i fråga så vi tyckte att vi kunde lika gärna kosta på en pump. Den som sitter på kommer säkert att tittas på senare, men just nu finns inte tiden.

Om det senare visar sig vara nåt skitfel, kan ingen bli gladare än jag. Då får jag ju reta svärfar lite...

Frågan kvarstår dock, hur gör man enklast ett pumpbyte?

/// Perjos
Perjos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:30, 24-09-2009
Ort: Rörsås, Mariestad, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Farmall B450 -62
Farmall EMD50 -54
Ih B414 med kran och skogskärra
Fiat 100-90 -86
MF 203 Traktorgrävare
Bröyt X2
BMB230 Bamse med IH grävagg
Zetor 5511
IH 966 -75
Aveling Barford Calfdozer med helhydraulisk lastare
2st bogserade ABS-grävare
Volvo T24

MN

#6 » 08:19:30, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta i downloads efter VHB för MF35 samt perkinsmanualen. Finns även tips i VHB för BM400. Svåraste delen är att inte sumpa ngn skruv eller bricka ned i transkåpan när pumpdrevet lossas! Annars är det bara att ställa motorn i rätt läge så att märkning i pump och svänghjul stämmer INNAN du tar bort den gamla.

Fö kan jag nämna att min 203 hade så slitet gasreglage och felställd tomgångsvarv att man inte kunde starta den om man inte hade "full gas". Antar att ni kollat detta?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Perjos (trådstartaren)

#7 » 22:20:32, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liket lever!

Hängde med igår och tittade lite. Skruvade loss lite grejer så vi skulle komma åt, sen fick vi ge oss för kvällen. Ikväll ringde svärgubben och vad hörs i bakgrunden om inte en 3cyl perkins. :thummar:

Allt gick förvånansvärt enkelt förutom att det var jävligt trångt. Ramen till lastaren sitter faktiskt lite i vägen... Att sen nån smarting lagt tanken spm ett lock uppe på allt gör ju inte saken bättre.

Nu återstår det att se om den klarar de sex milen hem... Ska ordna bilder så fort jag har den hemma. Får ordna slitstål till frontskopan och kolla över grävskoporna. Tror det är gräv-, planer-, smal- och profilskopa med. Har bara sett grävskopan, men den såg rätt hyffsad ut tror jag. Lite el och tvätt skulle nog också behövas. Bakdäcken var inte alls slitna men lite spruckna. Framdäcken har nog varit mönstrade nån gång för länge sen... Bakdäcken kan ju få tjänstgöra som dubbelmontage fram på Samen eller Fiaten i vårbruket också :mrgreen:

Tack för tipset om VHB för BM400. Det hade jag inte tänkt på alls. Den var ju på svenska i alla fall.

/// Perjos
Perjos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:30, 24-09-2009
Ort: Rörsås, Mariestad, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Farmall B450 -62
Farmall EMD50 -54
Ih B414 med kran och skogskärra
Fiat 100-90 -86
MF 203 Traktorgrävare
Bröyt X2
BMB230 Bamse med IH grävagg
Zetor 5511
IH 966 -75
Aveling Barford Calfdozer med helhydraulisk lastare
2st bogserade ABS-grävare
Volvo T24

ThomasN

#8 » 23:59:27, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har liknande problem med en 3-cylindrig ford 4000 med CAV pump.
lyfte locket och konstaterade att stoppens reglage hade fått mängdventilen att fastna i "stoppläge" men den var lättrörlig. men något mer måste styras av denna så hur får man loss resten. har försökt med ökat bränsletryck genom trycksatt tank vliket brukar kunna lösa luftningsproblem.
Någon med tipps ?
ThomasN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:14, 28-04-2011
Ort: Kumla
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB 814, Valmet 604, Ford 4000, Same Laser, 110, 150, PelJob 602, 240

Mikael.Johansson

#9 » 19:32:00, 03-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ThomasN skrev:Hej har liknande problem med en 3-cylindrig ford 4000 med CAV pump.
lyfte locket och konstaterade att stoppens reglage hade fått mängdventilen att fastna i "stoppläge" men den var lättrörlig. men något mer måste styras av denna så hur får man loss resten. har försökt med ökat bränsletryck genom trycksatt tank vliket brukar kunna lösa luftningsproblem.
Någon med tipps ?


Inte säker på att jag förstår riktigt. Stoppreglaget trycket mängdventilen mot stopp, och gasreglaget drar den mot "gas". Detta påverkas nog inte av bränsletrycket alls.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

ThomasN

#10 » 11:53:00, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstår saken rätt så fungerar denna cav pump så att brännslet leds in via en vingpump i gaveln och vidare via mängdventil till pumpellement somsom trycks utåt av centifugalkraften och brännsletrycket. Pumpellementen trycks sedan in av rullar som löper i en camring. Jag tror att mitt problem är orsakat av att pumpellementen inte trycks ut. har någon tipps om detta är jag tacksam. mvh Thomas
ThomasN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:14, 28-04-2011
Ort: Kumla
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB 814, Valmet 604, Ford 4000, Same Laser, 110, 150, PelJob 602, 240

Mikael.Johansson

#11 » 13:44:25, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att pumpelementen (kolvarna) inte går ut kan ju bero på att endera det inte kommer någon diesel genom mängdventilen eller att kolvarna kärvar.

Hur är det för dig, har du en Ford som har gått men slutat fungera?
Eller har den kanske stått still länge?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

ThomasN

#12 » 00:32:57, 30-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ford 4000 som stått ca två år sedan senaste start, tankad(gammal diesel ej miljödiesel och ingen flockning eller kladd).
Stoppknappen var dragen så vad jag förtår var mängdventilen stängd och ville inte sjäv lossa när jag försökte starta så jag lyfte på pumpens lock och mängdventilen var lätt att lossa och rörde sig lätt och fint utan att kärva. även dieseltrycket är bra från vingpumpen så det går lätt att lufta men ur pumpens spridarrörsanslutningar kommer inget. Kan pumpens fördelardel lossas med pumpen kvar? Jag har funderat på att försöka ge pumpen att hydrauliskt "slag"för att få pumpellementen att röra sig. Jag tror själv att pumpellementen sitter fast / kärvar och får man dem att borja röra sig borde det gå att få liv i elendet. Jg vill vänta i det längsta med att riva i pumpen. Thomas
ThomasN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:14, 28-04-2011
Ort: Kumla
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB 814, Valmet 604, Ford 4000, Same Laser, 110, 150, PelJob 602, 240

Ivar Risslén

#13 » 03:52:08, 30-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På samma sida av pumpen som det sitter spridarrör så stter det ett rör med en tryckventil. Lossa det röret lite och lufta. Nu har jag ingen bild tillgänglig men jag hoppas att ni förstår vilket rör som jag menar.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikael.Johansson

#14 » 08:46:24, 31-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelaren ska man inte lossa på plats, om det ens går, för det krävs det en arbetsbänk och renlighet.

Möjligtvis kan man sätta tryckluft på nedre luftnippeln och köra runt motorn för att försöka få ut kolvarna. Det går bara in bränsle 4 gånger per varv så pumpen måste snurra samtidigt.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

anders.malmgren

#15 » 18:36:46, 18-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har också problem med en CAV-pump på en Ford 4000.
I mitt fall går motorn som den ska (tror jag i.a.f.). Den är lättstartad, även när det är kallt och den orkar det jag har provat och behöver den till.
Mitt problem är att pumpen läcker. Jag har torkat av den och då ser det ut som om det kommer från gasreglaget. Det näst intill flödar och det droppar kraftigt under pumpen. Jag har provat att dra åt muttern på axeln till gasreglaget men det gav inget.
Nu ser jag i denna tråden att det kanske går att öppna delar av pumpen utan att förstöra inställningar. Kan jag få det lite mer ingående förklarat så kan jag kanske byta någon tätning. Jag har hört att den moderna dieseln kan få packningar att ge upp. Finns det packningar eller andra tätningar i toppen av pumpen och vid axeln till gasreglaget. Jag anser mig vara hyfsat händig och har skruvat en hel del men aldrig med en dieselpump. Men om jag får veta vad jag får och, kanske viktigast, vad jag inte får göra så kan jag nog fixa det.

Hälsningar Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se