I kveld så rev vi toppen av traktoren til grannen, det er en ford 4000, tror det er 1974 modell.
Den har lenge vært tungstartet og den siste tiden har den ikke gått rent, når den var kald gikk den bare på 2 sylindere. Grannen fikk kontrollert spridarna for en tid siden, dom var ok.
Vi hadde mistanke om at det kunne være fel på en ventil, men ved første øyesyn så ser ventilene bra ut. Faktisk så ser det ut som toppen nylig er renovert, en ventil er ny. Ventilfjærene ser også ut til å være nye, skal demontere ventilene senere en kveld for å kontrollere tilstanden, men tror egentlig ikke at det er noen fel på dom.
Derimot så såg det ut som at kolvene hadde jævligt godt med plass i sylinderne, når man tok tak i en kolv så kunne man bevege den en hel del fram og tilbake i sylinderløpet, det var det samme med alle 3 sylinderne. Sylinderne var så og si nyhonet, så sansynligvis har motoren vært åpnet for ikke så lenge sedan. Jeg mistenker forrige egare for å ha utført en del fjuskmek, en del andre ting bærer også preg av det.
Vi skal ta ut kolvarna senere en kveld når det blir tid, men finns det noen her som har uppgifter på orginalboringen i en ford 4000 i mm? Og dimensjon på standard kolv samt tolleranser for slitasje, fant ikke det jeg var ute etter på downloads.
Kan det være mulig at motorblokka er boret, men at en fjuskmekare ikke har satt inn overdimensjonerte kolvar? Har selv boret motorblokk under utbildningen for over 20 år sedan, men husker ikke hva som er vanlig passning mellom sylinder og kolv. Syntes bare det så unormalt ut i dette tilfellet
Bjørn