Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Renovering av en Ford 6700

28 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andert (trådstartaren)

#1 » 00:02:37, 20-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Då var det dags att starta min första tråd. Hoppas jag hittat rätt del av forumet!. Det blir en renovering av en gammal ford 6700 från 70-talet. Tyvärr kommer jag inte ha tid med omfattande renovering i år, Blir att fixa till det värsta.

Forrden...
Den är mycket använd och har gjort sina timmar, numera går det bara för att flytta nån enstaka bal, skotta lite snö och köra några kärror säd varje år. Jag tror att timräknaren gick sönder nångång på slutet av 90-talet.
Det jag tänkt mig hinna mer nu i år är att

-städa, tvätta
-koppla in extralysen.
-småfix i hytten
-byta olja, glykol

-Laga fälgen!!, se bilder!.

Jag ska börja fixa med traktorn om ett par veckor och tänkte att jag kanske kan få lite förslag på hur det borde göras, att laga fälgen alltså, resten är småsaker.

Planen för att laga fälgen.
jag tänkte montera loss hjulen, slänger nog på twinhjulen en stund, sen tömma ur luften och ta med hjulen till lokala däckfirman och låta dem ta bort däcket. Sen hem och montera ur mittenskivan från fälgen, slipa och svetsa, tänkte att 48:or nog blir bra till detta, 2,5mm?? Montera tillbaka, kladda på lite färg och på med däcket.

Ursäkta bilderna, mycket mörka traktorn står i lada just nu ska ta några till bilder när jag börjar fixa.

Bild
Saknar nedre rutan höger fram.

Bild

Bild

Bild
läcker lite olja här och där

Bild
Aj aj.
Bild
aj aj aj!

Bild
Nästan 10k timmar, skulle varit kul om det slagit runt innan det gick sönder. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



MN

#2 » 06:37:49, 20-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Sitter muttern till bulten disk-fälgbana på insidan? På MF har bulten en utbuktning och motsvarande urtag i disken för att hindra att den snurrar vid åtdragning. Monterat som på bilderna skulle man nog spräcka öronen....

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ingvar

#3 » 09:05:06, 20-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina fälgar på Forden här ser, eller har sett, likadana ut. I mitt fall berodde det nog på flitigt användande av tunga grejer i hydraulen och långa landsvägskörningar.
En del svetsade jag på plats, och använde då MIG. En del andra brott passade vi på att laga när vi bytte däck en gång.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Andert (trådstartaren)

#4 » 22:19:34, 20-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN: går inte att sätta bultarna från andra hållet tror jag, får prova när jag tagit bort hjulen. Hur menar du att man drar av öronen?

Ingvar: Har det håller det bra med mig?, kan kanske låna av en granne om han har gas hemma.

Denna traktor har gått en del på landsväg med tung kärra också.

Någon som vet var man får tag i billiga rutor till dörrarna?. Den stora är tyvärr trasig på enda dörren och den lilla rutan är trasig på andra dörren.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

rikard_e

#5 » 23:57:07, 21-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har för mig att orginalrutorna inte är billiga alls till Fordhytten.
Jag har ju harahytten, brukar åka till Glasmästarn med det, tror mina bakrutor ligger på 800-900 kr, så borde väl inte vara så farligt?
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

Ingvar

#6 » 06:09:41, 22-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, fälgarna har hållt bra sen. Men jag har även slutat med de långa landsvägsresorna så jag kan inte säga säker vad det beror på att de håller.
Det ligger ju mängder med såna hyttar på skrotarna runt om i landet, men om de säljer enstaka rutor vet jag inte.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

P Andersson

#7 » 18:51:22, 22-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist jag frågade en skrot om rutor ville dom inte skicka utan de var avhämtning så de blev att jag köpte nya rutor av Olssons i Ellös ist
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Andert (trådstartaren)

#8 » 22:34:14, 28-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir att höra med glasmästarn först sen en skrot tror jag.
Nu har jag iaf börjat lite, börjar med att ta ut allt i hytten, tror jag hittade saker från 70-talet :). Tyvärr är alla textiler och skumgummi mycket slitet, någon som vet var man hittar nytt sånt?

skulle även behöva en ny matta och gummilister. Får inte kosta för mycket bara.


Bild
Får nästan plats, har lite för mycke andra saker i verkstan

Bild

Blir nog iaf ett par säckar sopor, sen diverse saker

Bild
Ser riktigt tråkigt ut, jag river ut allt, får bli ren plåt om jag inte hittar nåt nytt


Bild
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

awelon

#9 » 23:59:02, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd :) Vadan denna nya kärlek till forden då? Varför just nu? Fortsätt posta hur det går.. gärna bilder om du lyckas sätta in lite nytt i hytten. Sånt som man borde göra hemma med men svårt att laga sånt i hytten som är fabriksmonterat =/
På gården: Case IH Maxxum 5130, Case 685XL, EC 55, ÖSA 868 m.m.
awelon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:19, 10-11-2009
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör ju asfaltsläggare till vardags igentligen

Andert (trådstartaren)

#10 » 10:04:20, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nya kärleken kommer av flera saker, att jag suttit framför en dator i 6 månader och gjort examensarbete. Sen så har jag varit irriterad på den att saker inte fungerar som det ska och att man inte ens kan sätta sig i den utan att bli smutsig osv. Jag har även börjat bli lite rädd att fälgarna faktiskt ska gå sönder, gnisslar lite oroväckande

Nu har jag rivit ut allt ur allt ur golvet på hytten och spolat rent med högtryckstvätt, avfettning, tvätt och målat. Även lagt in skumplast sen matta och nya trösklar, dock kvar att fixa lite tätningar runt genomföringar osv. Jag borde ha lagt matta även under stolen, men får bli senare sålänge slängde jag in skräpbitarna där.

Lysena var det inte så stort fel på, bara en lampa som hade gått, ska byta den. Extra lysena var det dock kortis i ett ut av dem sen var ett sönder kört så krimpade om och satte dit ett nytt.

Jag körde ner traktorn till lokala däckfirman och tog av hjulen och pallade upp traktorn. Dem hjälpte mig att ta av däck och slang, sen körde jag hem och svetsade med 7016. Var 3st hållare som det var sprickor i på ena fälgen och 4st på andra.




Bild

Bild
Täckte upp där det saknas rutor med diverse saker för att kunna måla, ställde även in en fläkt i traktorn. Så klart började det snöa när jag höll på!

Bild
Svart hammarlack i två lager.

Bild
Slöjda lite

Bild
Blev helt okej

Bild
In med matta från swedol och nya trösklar av en bit durkalu jag hade liggande

Bild

Bild
Rackarns vad lätt det går att ta av hjulen med fast underlag, rätt uppallnining och en lånad mutterknackare.


Bild
Några hållare var lite böjda, fick sätta lite press

Bild
Några helt av

Bild
Märkte ut hur mitten på fälgen ska sitta. Sista svetsen drog jag längs med kanten på hållarna


Bild
Praktiskt med en liten telfer när man ska hantera även halvtunga grejer

Nu kommer jag inte kunna fixa nåt med forden på några månader eftersom jag är i väg och jobbar på antarktis, om det finns intresse kan jag ta lite bilder på diverse traktorer/kranar/lastare etc här nere och göra ett album när jag kommer hem. Riktigt många maskiner ha amerikanarna släpat hit!. Säkert en 100 CAT lastar, dozrar skrapor etc. Men det mest exklusiva dem har är 4st hägglunds bandvagn, som faktiskt varit i svenska försvaret, har fortfarande svenska instruktioner i hyttarna!. Dessa använd till räddning och djupfält utflykter. Har sagt till mina amerikanska kollegor att Cat kan man använda när man inte är beroende av prylarna, då måste man ha svensk kvalitet!
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

awelon

#11 » 10:27:17, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se den gamla forden bli klädd i ny svid. Tack för de fina bilderna och bra gjort! Ger inspiration att hitta på något likande själv :)

Antarktisk? Det var ju lite ovanligt minst sagt.. är du forskare kanske? Eller bara mekaniker åt andra forskare? ;)

Ser gärna bilder därifrån, med tanke på att man atagligen aldrig kommer komma dit själv.

MvH / Fredrik
På gården: Case IH Maxxum 5130, Case 685XL, EC 55, ÖSA 868 m.m.
awelon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:19, 10-11-2009
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör ju asfaltsläggare till vardags igentligen

Stark1

#12 » 14:23:55, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du vet att inredningsdetaljer går att beställa om du skulle vilja ha nytt och fräscht.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

Holger

#13 » 15:54:38, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, mycket gärna en rapport från Antarktis!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Beaver3

#14 » 20:45:33, 14-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, tråd, kommer det mer, ett år senare, jag skall själv ta itu med ett liknande objekt också en ford.

Någon som har tips på hur man grundar plåten när den har ytrost, är det blästring, slipning eller nåt annat man skall ta till?
Den blå färgen, är det nån som har blandningsreceptet på den.
Senast redigerad av Beaver3 20:46:49, 14-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Andert (trådstartaren)

#15 » 09:19:58, 15-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jo kommer mer, har fixat lite mer och köpt hem diverse prylar, dock inte haft tid att montera än. Rackarns vad tid allt annat tar!
Blå färgen går att köpa på OIE.
Jo nog ska man fixa med blästra, grunda lacka osv om det ska bli riktigt bra, själv har jag inte utrustning och tid så blir stålborste och hammarlack. Tycker det håller rätt bra, har haft en cykelkärra jag målat för 7-8 år sen stående ute och den har inte rostat än, dock ser färgen sämre ut, men går att smeta på mer.
Jag ska fixa till förardörren på forden och då lär det bli blå hammar lack på det jag måste måla.

förövrigt, om nån missade så la jag upp bilder från antarktis i våras i
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=16577
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grålle55 och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se