FixOrRepairDaily skrev:Hej allihop. Jag har en 65 Ford 5000 Super Major (utan Select-o-speed). Jag upplever att kopplingen fungerar sämre efter en tids körning.
Är detta vanligt på äldre traktorer eller ett tecken på ett alvarligt fel? Jag har kollat oljan och mängden är som det ska vara.
Har en BMW R80-100
växellåda som beter sig så där.
Det visade sig att fenomenet på bumsen är -ökänt- i Texas (m.fl. varma stater i USA) men nästa (helt?) okänt i EU.
Felet på BMWn är att en
axeltapp och axellagring inte är samma serie. Det skiljer någon hundradel. Så när det är över +20'C så slutar växlingen att fungera när lådan blir varm. På vintern uppstår inte problemet med den lådan - fungerar felfritt under -15'C
KAN det vara ett liknande fenomen med din traktorlåda?
Du beskriver att den fungerar bra kall => då kan det inte vara synk-ringsproblem.
Först när lådan börjar bli varm och metallerna expanderar lite, då kärvar den för dig - rätt uppfattat?
...vilken
olja kör du på?
I min bumselåda är det totalt omöjligt att köra på billig hypoid, o syntet hypoid tvärlåser växlingsmekanismen. Omega 690 80W/90 "GL7" "klätterolja" ger tillräckling friktionssänkning för att få lådan att fungera. Har samma sorts problem på min VW Kombi Typ 4 ACU(?) manuell-låda. Sett liknande problem på andra fordon.
KAN oljan vara en del av din traktorns egenskaper?
På min BCS 715 jordfräs hade jag samma sorts problem när jag valde GL3 80W/90... min verkstad,
http://www.evp.nu , som sålt BCS i början av 80-talet bytte oljan till en god kvallité helsyntet GL5 75W/90 - problem borta med växlingen.