Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vätska i däcken

94 inlägg • Sida 6 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

JohnOlof

#76 » 21:31:01, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exprimentet kan börja :grin:
(Kalciumklorid och lite kolsyreis)
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490



JohnOlof

#77 » 01:03:01, 14-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De viktigaste lärdomarna:
1. När du blandar, tänk på att vägsaltet består av ca 75% kalciumklorid och 25% vatten (och inte 100% kalciumklorid).
2. 80g vägsalt per 100g vatten verkar vara en lagom blandning
3. Följande diagram beskriver hur blandningen kommer att bete sig
Bild

Hämtad från "Calcium Chlorid Handbook" från Dow:
http://www.prog-univers.com/IMG/pdf/Cal ... ndbook.pdf

Diagrammet bör läsas på följande sätt. Ovanför den tjocka linjen kan man vara vart man vill. Om man sänker temperaturen på en lösning så att man kommer ner till linjen så börjar man vandra längs med linjen om man sänker temperaturen ytterligare. Om man är till vänster om den lägsta punkten så får man iskristaller i vätskan och den kvarvarande vätskans koncentration ökar. Om man är till höger om lägsta punkten så får man utfällningar och koncentrationen sjunker på så sätt. En kalciumkloridblandning kommer alltså aldrig att frysa helt förrän vid -50°C och kommer då alltid att ha koncentrationen 29.6%.

Lite om experimenterandet:
Mätte upp 100g vatten i plastglas:
Bild
Mätte upp salt för ett antal olika koncentrationer (till att börja med glömde jag att vägsaltet bara var ca 77% kalciumklorid så det blev lite udda koncentrationer)
Bild

Löste upp saltet. Det blev ganska varmt när saltet löstes. (Om du inte gjort det tidigare, testa att stoppa en flinga i munnen. Den blir varm!)
Bild

Som tidigare nämnts, man måste röra för att saltet ska lösa sig. Annars bler det bara en kaka på botten.

Höll därefter plastglaset i en bunke med kolsyreis, stoppade därtill ner kolsyreis i lösningen och observerade vad som hände när temperaturen sjönk
Bild


Sammanfattningvis
Koppen med 67g salt (idealt 31%) fick lite fällningar vid -35°C och frös vid ca -50°C.
Koppen med 81g salt (idealt 34,4%) fick fällningar vid -25°C (och frös vid -50°C).
Koppen med 100g salt (idealt 38,5%) fick fällningar vid +5°C och blev sirap vid -10°C.

Som ni ser kom fällningarna snabbt när man gick över 35% (som förväntat från fasdiagramet) och därtill blev det sirap. Beroende på vad man tycker om fällningar kan man nog ligga uppåt 90g salt per 100g vatten men det är så lite som skiljer så 80g känns lagom för mig. I Södermanland är det så sällan det blir så mycket kallare än -25°C så med 80g slipper jag nog nästan fällningar helt och hållet. Bor man i Norrlands inland kanske man vill ligga neråt 70g.

Foton på första koppen precis innan den fryser
Bild
... och efter den frusit
Bild
Foton på sirapen i tredje koppen
Bild

Tillägg:
Tänk på att siffrorna skulle kunna skilja sig lite beroende på exakt hur vilken mängd vatten som ens kalciumklorid har i sig. Som sagt, vatten är billigare än kalciumklorid så vägsaltet bör ligga nära 75.5% kalciumklorid. Jag testade ju med en påse (som uppenbarligen låg nära 75.5%) och antog (hoppades) att de andra påsarna som tagits från samma pall skulle hålla ungefär samma halt. Troligtvis är det nog bara att köra på siffrorna som jag givit men jag har ju bara ett observation så är man riktigt petig kan man testa själv.
Senast redigerad av JohnOlof 01:55:29, 15-02-2015, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#78 » 01:47:17, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under förmiddagen lade jag i slang i bakdäcken. Därefter var det bara att skrida till verket.

Blandade två säcker CC Road Kalciumklorid från Granngården med 65l vatten i ett avkapat plastfat. Rörde runt tills det att det hade löst sig. Använde därefter en dränkbar pump med en slang till ventilen på däcket (innerdelen på ventilen bortskruvad). Hade en adapter till yttergängen på ventilen med det går lika bra att sätta slange direkt på ventilen med en slangklämma som folk tidigare har gjort. Slangen kommer knappast vara flaskhalsen så om man har en tunn slang så gör det inget. Man får stanna pumpen med jämna mellanrum och låta luften tryckas ut genom den. Pumpad till dess att man fick ut vätska snarare än luft. Därefter var det bara att lossa slangen, skruva tillbaka innerdelen på ventilen, pumpa upp däcket och tillbaka med det på traktorn. Fick lagom i allt förutom några liter så nu har jag sköna extra 110kg på Hako:n. Kan behövas då hela gårdplan är en enda skridskobana.

Bild
Bild

En anledning att ha innerslang. Hade jag inte lagt i innerslangen just innan hade nog däcket suttit mot fälgen men å andra sidan så vill man ju gärna ha ganska lågt tryck i däcken när man har vätska i dem för att få lite mer fjädring, och då är det skönt att ha slang så man inte behöver oroa sig för att däcket ska släppa när man kör på någon sten.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

MF35

#79 » 22:00:24, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har testat slime 20073 air & water adapter kit eller nån annan nippel som man kan köpa för att fylla däck med vätska?
Bild
https://shop.slime.com/products/tractor ... 7567293640

Vet inte om man kan köpa den nippeln/adaptern i Sverige men finns bla på ebay
https://www.youtube.com/watch?v=GaWM8391m60
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

JohnOlof

#80 » 23:01:54, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tittar närmare på den andra bilden så ser du att det var en sådan jag använde. Funkade som gängadapter men ingen större funktion i övrigt. Nästan alla luft for ut genom pumpen när man stängde av. Sammantaget ganska onödig. Kör en slang över ventilen och tryck till med en slangklämma skulle jag råda.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Henrik K

#81 » 01:46:28, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svenska företaget Continova säljer fyllningsnippeln.
Dom har den och ytterliggare en till modell.
Men denna har funkat bäst tycker jag.
Henrik K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:23, 14-10-2007
Ort: Söderåkra
Maskintyp: Traktor

MF35

#82 » 07:21:45, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en från sparex har dock inte använt den ännu. Såg nån som hade köpt färdigt saltvatten från svevia hade varit smidigt
http://gb.sparex.com/air-water-adapter-kit-61167.html
Senast redigerad av MF35 21:58:33, 12-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Murre o2

#83 » 10:53:40, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår Fordson Höglund hade när jag var grabb ett original tillbehör för att fylla vätska i däcken, såg inte ut som det i filmen utan hade något rör som stack in mot däcket och en luftnings historia jag är lite osäker på då vi aldrig använde den, traktorn var tung nog ändå... Ett tillbehör till som man aldrig ser nu var en slang med kopplingar för att pumpa däck, man skruvade ur ett tändstift och anslöt slangen istället och startade motorn så fick man luft att pumpa med :uupps: Jag har alltid undrat om det inte var brännbar luft som man fyllde däcken med :???: Men vanligt tillbehör på den tiden... Skurken i en Stig Trenter deckare använde en sådan för att pumpa ett däck på sin bil tills det sprängdes för att skaffa sig et alibi :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

toker

#84 » 15:00:08, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ni det funkar med tratt och slang eller måsta man köra med pump jag har ett par hjul jag skulle vilja fylla dom är ungefär som fyrhjulings däck i storlek så det går väl inte så väldigt många liter.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

MF35

#85 » 15:02:20, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Vår Fordson Höglund hade när jag var grabb ett original tillbehör för att fylla vätska i däcken, såg inte ut som det i filmen utan hade något rör som stack in mot däcket och en luftnings historia jag är lite osäker på då vi aldrig använde den, traktorn var tung nog ändå... Ett tillbehör till som man aldrig ser nu var en slang med kopplingar för att pumpa däck, man skruvade ur ett tändstift och anslöt slangen istället och startade motorn så fick man luft att pumpa med :uupps: Jag har alltid undrat om det inte var brännbar luft som man fyllde däcken med :???: Men vanligt tillbehör på den tiden... Skurken i en Stig Trenter deckare använde en sådan för att pumpa ett däck på sin bil tills det sprängdes för att skaffa sig et alibi :grin:

Jag har en sån liknande slang nånstans som passar MF 35a
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

MF35

#86 » 17:43:55, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

i Deutz dx 90 1979 handbok finns ett avsnitt om vattenfyllning av däck

Bild
Bild
Bild
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

bert

#87 » 19:55:26, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF35 skrev:Det blev en från sparex har dock inte använt den ännu. Såg nån som hade köpt färdigt saltvatten från svevia hade varit smidigt

Lägg det ner så går det väl
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

JohnOlof

#88 » 23:57:01, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Tror ni det funkar med tratt och slang eller måsta man köra med pump jag har ett par hjul jag skulle vilja fylla dom är ungefär som fyrhjulings däck i storlek så det går väl inte så väldigt många liter.


Det går nog men jag gissar att det samtidigt kan vara ganska knöligt att få ut luften. Är man envis och lagom påhittig så.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

InläggDetta inlägg har raderats av roddjer den 13:56:00, 15-03-2019.
Anledning: tilltänkt bild funkar inte...

MF35

#90 » 15:10:17, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Vår Fordson Höglund hade när jag var grabb ett original tillbehör för att fylla vätska i däcken, såg inte ut som det i filmen utan hade något rör som stack in mot däcket och en luftnings historia jag är lite osäker på då vi aldrig använde den, traktorn var tung nog ändå... Ett tillbehör till som man aldrig ser nu var en slang med kopplingar för att pumpa däck, man skruvade ur ett tändstift och anslöt slangen istället och startade motorn så fick man luft att pumpa med :uupps: Jag har alltid undrat om det inte var brännbar luft som man fyllde däcken med :???: Men vanligt tillbehör på den tiden... Skurken i en Stig Trenter deckare använde en sådan för att pumpa ett däck på sin bil tills det sprängdes för att skaffa sig et alibi :grin:

Var det en sån här nu hade?
Bild
Bild
Bild
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se