Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM500 - slirar på vissa växlar?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

krokodilen

#16 » 21:49:10, 30-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

All olja kommer inte att rinna ut, bara en skvätt om du är kvick.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Yrrol (trådstartaren)

#17 » 19:11:04, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev bra förra gången genom ändra snabbväxeln...


Men nu spökar det igen.

Har bläddrat i verkstadshandboken nu och blir irriterad att inte hitta det stycke om felsökning berörande drivning.

Lastaren driver fint, men säg att jag har traktorn stående några dagar så sjunker lastaren.

Sen har den börjat slira allt mer från stillastående till drivande, trots högläget på snabbväxeln.

Så jag tänkte det kunde vara att den har läckt såpass mycket olja så det påverkar, för det gör den bak vid uttagen osv.

Lyfte stickan, och det var ju massa olja. Kollade både vid drift och avstängd, och oljan var oväntat högt upp på stickan.

Svårt att tro att kopplingen blivit sämre så drastiskt fort. Men jag vet inte hur jag ska gå vidare i undersökandet?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Martin.Eriksson

#18 » 19:43:39, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nivån i snabbväxeln?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson

#19 » 19:46:31, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde bort att det är en IH så kanske inte är separat olja till snabbväxeln på dom?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Yrrol (trådstartaren)

#20 » 19:55:48, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

samma olja för växlar bromsar hydralik, motorn har egen olja.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Bengt Erik Eriksson

#21 » 23:42:30, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lastaren sjunker är till 99% att tätningarna i lyftkolvarna är slitna. 1% på ventilpaketet är slitet..

Villinnas där ska finnas en.lucka i botten på kopplingshuset. Kolla statusen där inne.. Tyvärr har lastarfundament en.tendens att blockera den men kolla där om du kan..

Btw har du kontrolletat kopplings spelet?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Yrrol (trådstartaren)

#22 » 23:45:58, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag har inte kollat kopplingsspelet. Får titta i manualen hur man gör detta. :)

Vad är det för slags status jag ska se efter i kopplingshuset?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Bengt Erik Eriksson

#23 » 11:18:05, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större oljemängd eller kopplings damm.. Och om allt helt enkelt ser OK ut.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Yrrol (trådstartaren)

#24 » 20:03:03, 03-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det sommar och traktorn slirar sig fram ifall man gasar på lite för hastigt i högre växlar. Backen driver bra.
Jag är mer den som köper och byter allt i ett svep än plockar och analyserar bit för bit.

Innehåller en kopplingssats allt man behöver?
Säljer olssons i ellös även den ombyggnadssatsen för bygga bort snabbväxeln eller är det en lösning man vill undvika?
Något mer man bör byta när allt ändå är isär?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Yrrol (trådstartaren)

#25 » 20:08:36, 03-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns 3 olika kopplingar;
3 armar, 1364
fjädrar, 1318
sintrad, 787

ÄR det någon som är bättre än den andre, eller måste jag spränga traktorn och kolla vad jag har före jag väljer?

reparationssats, snabbväxel. 323
lamellsats snabbväxel, 826kr
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Yrrol (trådstartaren)

#26 » 21:32:29, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill be om ursäkt för att jag inte tagit mig tid att gå efter verkstadshandboken, avskräckts av att den på flera ställen hänvisar till tryckinstrument och andra verktyg jag saknar.
Fastnar i att googla i några år... Ena stunden tänker jag att varför försöka med gammalt skrot, sen ser jag var traktorer är värda på blocket och att jag inte får någon ny utan massa lånade pengar.
Sen tänker jag att jag kanske kan sätta lastare på min stora dragare istället men 500an är smidig inne i trädgårdarna.

Var än googlar så är det mest negativa ord om snabbväxeln och om bromsarna.
Men i båda fall så nämns ombyggadssatser, för båda sakerna.

Kan man hitta detta än idag, och var i så fall? Vad kallas snabbväxeln på engelska ifall jag måste söka utomlands på alternativa traktornamnet.

Ska man nu riva i sakerna så är det ju sjysst att göra om det till något mer hållbart.

(Det luktar inte något när jag slirar mig runt så det bör vara snabbväxeln.)
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

håkan 13

#27 » 09:55:23, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.tractorparts.co.uk/internat ... rsion-gear

hej.
här har du en länk till grunkan som Leif skriver om i din andra tråd!! tror inte OIE säljer den...
Håkan.

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Yrrol (trådstartaren)

#28 » 18:59:04, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat söka diverse delar nu för att hobbyrenovera koppling och snabbväxlar osv.
Har uppfattat från andra trådar att fler puckar (8) på kopplingen är bättre än färre (6). Och att jag glatt slirar på kopplingar, bör ha sintrad istället för organisk Luk.

Men jag fann två olika 8 puckars som jag undrar vad skillnaden vore;
1) https://www.agkits.com/International-C1 ... -Duty.aspx är den som man hittar på flest ställen, standard duty.
Bild

2) https://www.agkits.com/International-C1 ... -Duty.aspx är en heavy duty, som jag undrar ifall den verkligen går att montera på min T500? Båda nämner IH 574 som båda sägs vara samma maskin. Fast upplever inte att skruvhålen ser lika ut.
Bild
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

MekJan

#29 » 19:56:16, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite åsikter om organisk och sintrad koppling förmedlad av en insatt person vid kopplingsbyte på en IH . Med sintrad lamell måste svänghjul svarvas vid byte . Med organisk lamell behövs ett extra lamellbyte på traktorns livslängd men blir betydligt mjukare och körvänligare i gengäld , mina fem ören ! :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

magloman

#30 » 20:00:09, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Organisk tål att man slirar. En sintrad bränner man upp då.

Desto färre puckar desto bättre grepp men hugger oxå mer. Tål inte att sliras nånting med få puckar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se