Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Spårvidd, iakttag försiktighet? MF240

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ludwig (trådstartaren)

#1 » 07:24:42, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, dags att köra ut lite vindfällor ur skogen.. Tänkte att jag skulle ställa om spårvidden bak för lite mer stabilitet när det lutar. Kikade i instruktionsboken och där stod att "största spårvidden ska användas med stor försiktighet och endast vid låg belastning". Traktorn är en MF 240 och jag hade tänkt skifta sida på bakhjulen för att få största spårvidden genom att fälgtallriken vänds. Kranen hänger i trepunkten.

Eller ska jag låta bli att bredda?
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP



Mike59

#2 » 08:25:45, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att det blir ju mycket större belastning på hjullager och fälgtallrikar om du breddar. Sedan så blir den ju mycket klumpigare i skogen. Där vill man ju ha en så smal traktor som möjligt.
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

Hansborg

#3 » 09:32:53, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte funderat på ett framaxelås? :idee3:

Saknas det stödfötter? :klia:

Problemet brukar vara större när kranen ligger bakåt, då hjälper inte hjulbreddning! :wave:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Ludwig (trådstartaren)

#4 » 11:04:00, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framaxellås? Det är inte känt för mig, vad/hur/varför? :klia:

Nejdå, stödfötter finns det allt på kranen, det är mer under körning jag skulle vilja ha större spårvidd. Ligger på 144cm tror jag nu och däcken är 14.9-28, så om jag skulle vända ut och in på hjulen skulle jag ju komma upp till 190+ cm. Men det verkar ju inte så smart då med tanke på belastning och slitage (och smidighet).

Kranen hänger i trepunkten och är någon mindre Väse-liknande bastard. Trots uppstramade begränsningslänkar så slänger den lite vilket gör mig orolig vid körning i lutande ojämn terräng.. Ska fästet mellan begränsningslänkarna och lyftarmen sitta tight eller ska det glappa, vilket mina gör?
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Hansborg

#5 » 11:50:53, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok..pendellås var nog bara för lastning. (finns väl inte på hyllan prezis) nåt jag tänkt bygga på Leyland..
Kanske dax å ta fram kameran, er man i traktordata http://www.tractordata.com/farm-tractor ... sions.html är spårvidden 193cm

Kranstagen vet jag inte hur de ser ut, men jag har i tidigare tråd beskrivit hur det skall se ut :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Ludwig (trådstartaren)

#6 » 12:33:14, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser hjuluppbyggnaden ut (detalj 10, detalj2) där man kan vända och vrida på fälg och fälgtallriken för att komma åt olika spårvidder. Spårvidden går från ca 130cm till ca 190 cm helt rätt, men jag vågar nog inte köra upp bredden när jag ska ut i skogen just pga det som framkommit tidigare i tråden om slitage osv.


Bild

Stagen på kranen är inget problem utan de som stabiliserar dragarmarna till trepunkten. Jag har ju som hålbommar vid sidan av dragarmarna i position horisontellt, och dessa stag sitter i ett fäste på dragarmen. Detta fäste glappar mot dragarmen och sitter fast med en bult och låsmutter.. jag funderar på om jag ska tighta åt den bulten lite så kommer dragarmen och kranen inte kunna röra sig så mycket i sidled när man kör i skogen.

Hittar ingen skiss på detta tyvärr..
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Hansborg

#7 » 13:27:09, 01-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min MF-165 är yttre måttet på däck 185cm Själva axeln sitter 5cm innanför på var sida.. alltså ganska normalt...
Din traktor är mindre modell... men att samma mått är bara 130cm förstår jag inte?? därav ville jag ha en bild.. hur det egentligen ser ut!

Tajta åt kranen så den står still... En granne här körde sönder lyftaxeln på en 590 med en liten ranglig kran....
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Ludwig (trådstartaren)

#8 » 08:06:05, 02-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en bild på det fäste för begränsningsstaget till dragarmarna. Det fästet glappar rätt bra och jag vet inte om det ska sitta tight eller inte, men jag misstänker att det nog borde göra det så det är läge att dra åt den skruv/mutter som håller fast det.

Bild

Och en bild på hela ekipaget, sett bakifrån.. Kedjor ska på innan jag ger mig ut i skogen.

Bild

Bakhjulen sitter på näst smalaste läget som synes här:
Bild
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Hansborg

#9 » 09:52:20, 02-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara att dra till bulten, se bara till att det inte blir spänningar i sprinten (vid lyft upp/ner) på grund av felplaserad läge i andra ändan av sidobegränsarn.


Så här ser det ut på min, även här är det näst innersta läget!
Det jag lägger märke till är att din fälgbild aviker från min???
Ser ju annars bra ut med rejäla däck! Med den dragkroken å kran, ser inte jag att det är möjligt att överbelasta traktorn!
Så en liten breddning skulle inte jag vara rädd för, däremot ser jag inte behovet, för jag bor på flatland! :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

krokodilen

#10 » 09:55:53, 02-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludwig, Va nice! De va inte igår, hur är det,,, nytt jobb?

Saknar våra "snack" efter kvalitetsmötena lite!

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ludwig (trådstartaren)

#11 » 10:20:05, 02-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Det är nog bara att dra till bulten, se bara till att det inte blir spänningar i sprinten (vid lyft upp/ner) på grund av felplaserad läge i andra ändan av sidobegränsarn.


Så här ser det ut på min, även här är det näst innersta läget!
Det jag lägger märke till är att din fälgbild aviker från min???
Bild


Nej fälgen är allt gjord på samma sätt bara det att mina fälgringar är vända åt andra hållet. Fästet med bulten genom tallriken och fälgringen är inte centrerat och kan alltså sitta "inåt" eller "utåt". Vänder jag fälgringen så däcket går baklänges på samma sida så får jag det läget du har på din. Min Grålle har samma inställning som din just nu.

Däcken på bilden är Petlas 14,9-28 vilket är originaldimensionen, för jag bytte bort originaldäcken för två år sedan. Eller jag gav faktiskt bort de gamla till en fd kollega, han skulle ha dem fram på sin traktor.. Bra med lite fetare däck och skulle jag vilja ha lite smalare slänger jag på de som sitter på grållen, samma fälgar men om det är 13,6 eller 12,8-28? :driver:
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Ludwig (trådstartaren)

#12 » 06:02:41, 04-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog åt bulten i fästena på bägge armarna och det blev stor skillnad. Inget slängande i sidled längre. Stagen och armarna har samma rotationscentrum så det blir inga vridkrafter i den yttre änden. Har satt på kedjorna, tankat och smort. I morgon bär det av ut i skogen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ewickbergg, Michael Meier och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se