Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olje byte

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Superdexta (trådstartaren)

#1 » 17:37:05, 11-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hur ofta byter ni olja och filter på en 60 tals traktor son går 1-5 Tim per år? Det är bara en traktor sin körs frekvent över året.den byter jag varje år.Det blir en del kondens i en motor.Räcker det med bara olje byte varannan gång eller? Höst eller vår ?
"Riktiga män luktar diesel"
Superdexta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:24, 05-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Superdexta



Åsa-Nisse

#2 » 19:29:54, 11-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man byta en gammal olja så tror jag på att öppna pluggen direkt på kall motor på våren och låta det rinna över natten. Då är ju all olja nedrunnen i tråget med eventuellt vatten i botten.
Se kan man ju fundera om det är så att det är bara för kondensens skull du vill byta, så skulle nog jag välja att gänga ut avtappningspluggen något varv utan att den släpper, för att se om det kommer någon vattendroppe innan det kommer olja. Är oljan fräsch för övrigt så dränera lite försiktigt och varmkör sedan ordentligt så ångar eventuella kvarvarande vattendroppar bort i vevhusventilationen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se