Du behöver varken dela traktorn eller växellådan.
Öppnar du locket som kraftaxeln sitter i kommer du åt klokopplingen och dreven till kraftuttaget där.
Den långa axeln mellan
lamell och klokoppling går att dra ut bakåt när
lock och klokoppling är borta.
Lamellen är ju lite jobbigare, men det går att ta ur golvet, några lock, drivröret till framdrivningen, och överdelen på sprängkåpan, så även den går att ta ur utan att dela traktorn.
Jag ska byta körkoppling och drivrör på min 502:a i en snar framtid, så kommer jag ihåg det och du inte har alltför bråttom kan jag ta lite bilder på hur det ser ut innanför locket.
Ska du ge dig på kopplingen är en verkstadshandbok att rekommendera.
Olssons i Ellös har en någorlunda förståelig, men översättaren var nog inte helt nykter så man får läsa vissa delar många gånger för att förstå vad som menas.
Men somsagt, börja med kraftuttagslocket.
När det är öppnat så ser du nog vad som är fel, och slutar det med att lamellen i kopplingen behöver bytas måste locket ändå bort.
Och om du inte vill gräva djupare är det lätt att skruva tillbaka, och allt till en kostnad av 12,5l växellådsolja och några timmars pyssel.
Kan ju vara så enkelt som att armen som drar gaffeln till klokopplingen har flyttat sig, så gaffeln hamnat utanför spåret i klokopplingen.