Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

tractor pulling

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

drivax (trådstartaren)

#1 » 18:48:15, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan idag har jag varit och kört veteran pulling med min ih 674 deg va grymt roligt trots att jag missade växelvalen varje gång körde på för höga växlar så fi k jag full pull på kvalet med 80cm tillgodo inan ih fick mototstopp och senate ifinalen viktade dom upp släden och jag gick ner två växlar körde då motorstopp efter 77 mmeter det blev en andraplats efter vinnaren en boxer på 89meter med intejpad kallstart vist va mitt växelval fel för jag va den enda av 20 ekipage som körde motorstopp 3 ggr nu till min fråga ökar effekten om man har kallstarten aktiverad vill veta till nästa gång :rock_on:
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax



LeifAndersson

#2 » 19:33:08, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt får du inte mer effekt för att du låser kallstarten. Utan bränsleökningen måste ske mer kontrollerat. Ger mig fan på att den nämnda Boxern gått ändå bättre med kanske 10% bränsleökning än med låst kallstart. Visst ser det effektfullt ut men på en sugmotor vänder snart effektkurvan med för mycket bränsle. På en turbomotor med höga laddtryck går det att hinka i bränsle långt över vad standardpumpen kan ge, men det är en helt annan historia... Men sugmotorn ger maxeffekt långt innan den börjar att tokryka!

Tillägg: För övrigt grovt amatörmässigt att tejpa kallstarten på en Bosch radpump när det är så lätt att öka bränslet "lagom" om man har det minsta koll. :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

drivax (trådstartaren)

#3 » 19:51:39, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va i gen som va minsta förbered för detta arrangemanget hadde gärna varit bättre förbered skälv men trodde inte att jag skulle ta det på så stort allvar kommer med mera erfarenhet göra om detta när tilfället ges och köra på läcre växlar grymt besviken på mina motorstopp försökte även använda snabbväxel i första kvalet men motorvarvet va redan så lågt att det gjofrde varken till eller från kan man skruva upp pumpen på ih oxå och hur mycket ??
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

drivax (trådstartaren)

#4 » 20:04:36, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror också att man skull varmkört motorn tappar inte diselmotorn effekt om den inte är uppe i arbetstemp. skickar en länk till fejan där en film på andra kvalheater då jag får motorstopp efter 100,8 meter https://www.facebook.com/christian.svensson.9469545
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

Martin.Eriksson

#5 » 20:06:02, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror nog boxern gått bättre om dom släppt på muttern och gängat in kallstarten nåt varv bara o sen drage åt..
Klart de går ställa på IHn å men fråga är hur :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

LeifAndersson

#6 » 20:41:12, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var inte något dåligt växelval, kommer man bara i väg så brukar en högre växel gå längre än en för låg som ger för lite fart. Farten efter 10-20m är oerhört viktig! Tugga fram på låg växel brukar inte ge många meter! Och när du har snabbväxel så växla ned så snart motorvarvet går under max vridmoment, dvs. väldigt tidigt. En låg växel kompenserar aldrig för låg motoreffekt. Det är farten från början och motoreffekten på sluter som bestämmer hur långt det blir. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#7 » 20:53:08, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser du en "standardtraktor" som inte ryker speciellt mycket och går på en hög perfekt vald växel som matchar motoreffekten perfekt till FP.

https://www.youtube.com/watch?v=a-sCRiA48Pg
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Superdexta

#8 » 21:16:01, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej det är roligt med traktor pulling.Hemma i våran by leker vi med ett flak och folk som hoppar på lite enkelt men det funkar.Det krävdes 51 pers för att stoppa en bm 470 ! Sök på månstad på youtube så finns där tre olika filmer på Viktor major och Jd 600 . Ha de.
"Riktiga män luktar diesel"

1 person gillar det här inlägget.
Superdexta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:24, 05-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Superdexta

drivax (trådstartaren)

#9 » 21:23:09, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska tänka på det där med snabbväxlen till nästa gång fick tyvär ingen film på finalens 77 meter men där skulle jag kört på låg trea istället för 4 a eller kanske det hade räckt med en nerväxling vid rätt varvtal mya taf med mera kött på bena nästa gång och kanske lite uppskruvad dieselpump Med vänlig hälsning christian
man är inte småläning för det är roligt!!

1 person gillar det här inlägget.
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se