Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo Bm 650 Trac trol

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

superg (trådstartaren)

#1 » 18:09:36, 29-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har förstått att det inte är ovanligt med defekt snabbväxel (trac trol) på t.ex Bm 650:n av årsmodell från sjuttiotalet. Jag är helt okunnig på traktorer men har försökt googla mig fram till vad det innebär med defekt snabbväxel utan att få ngt vettigt svar. Därför vill jag nu ha det utrett en gång för alla.

Fråga ett är då: Vad händer om man fortsätter köra med defekt snabbväxel? Blir man (till slut) stående längs vägkanten utan drivning då? Eller blir resultatet något annat haveri av något slag?

Är det samma olja i snabbväxellådan som i vanliga växellådan? Om snabbväxellådsoljan läcker som ett såll in till den vanliga växellådan (till slut) vad händer sedan?

Om man "stelopererar" snabbväxellådan, hur mycket kostar delarna på ungefär?

Sist men inte minst undrar jag på ungefär hur många procent av alla Bm 650 som har respektive inte är utrustade med snabbväxel?

mvh
superg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:14, 18-10-2013
Ort: Kungälv



LeifAndersson

#2 » 18:21:31, 29-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

superg skrev:Jag har förstått att det inte är ovanligt med defekt snabbväxel (trac trol) på t.ex Bm 650:n av årsmodell från sjuttiotalet. Jag är helt okunnig på traktorer men har försökt googla mig fram till vad det innebär med defekt snabbväxel utan att få ngt vettigt svar. Därför vill jag nu ha det utrett en gång för alla.

Fråga ett är då: Vad händer om man fortsätter köra med defekt snabbväxel? Blir man (till slut) stående längs vägkanten utan drivning då? Eller blir resultatet något annat haveri av något slag?

Är det samma olja i snabbväxellådan som i vanliga växellådan? Om snabbväxellådsoljan läcker som ett såll in till den vanliga växellådan (till slut) vad händer sedan?

Om man "stelopererar" snabbväxellådan, hur mycket kostar delarna på ungefär?

Sist men inte minst undrar jag på ungefär hur många procent av alla Bm 650 som har respektive inte är utrustade med snabbväxel?

mvh


Det enda som händer är att det blir dyrare att reparera.
Snabbväxeln har egen olja, och den brukar hålla sig där även om snabbväxeln havererar.
Till 650 finns ingen "piratsats" att montera vid steloperation som till de med 6:or. Utan man får köpa kopplingskåpa och axlar från en 650 utan snabbväxel. Priset får du kolla med en demontering.
80-90% hade snabbväxel.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

superg (trådstartaren)

#3 » 18:49:26, 29-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay! Det låter som att man kan gå på en riktig "nit" och att det kan bli väldigt dyrt om man då köper en gammal 650 med snabbväxel.....
superg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:14, 18-10-2013
Ort: Kungälv

LeifAndersson

#4 » 20:25:48, 29-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska undvika 650 före -73 med snabbväxel, de utan motorbroms på låg snabbväxel kunde strula om man gjorde fel. Om man "frihjulade" med snabbväxeln i lågläge så ville en kraftig fjäder slita sig och orsaka haveri. Men ger du bara fan i det så funkar den äldre snabbväxeln bra den också. Öht. är det inte mycket strul med snabbväxeln på 650/700, det är i princip samma snabbväxel på de större 810/814 & 2650/54, och där blev den lite vek och då framförallt om den hanterades olämpligt. Så "drabbas" du av en tidig i första versionen så använd hög på snabbväxeln vid motorbroms. Och egentligen är inte en 650 tidigare än -75 intressant när den nya trepunktslyften kom först då, de tidigare med gamla lyften var egentligen några riktiga bastarder till traktorer. BM tog fram sin sista traktorserie men stålarna räckte tydligen inte till en riktig hydraul redan från början så de plockade ihop något av gammal skåpmat så länge.
Köper du en nyare än -75 så är det egentligen inga problem när traktorn blivit "färdig" då.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se