Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Spricka i framaxeln på volvo valmet 2005

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

roger.larsson81 (trådstartaren)

#1 » 23:26:43, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häromdangen fick jag se att det var olja på ett konstigt ställe på framaxeln.
Efter bortskrapning av färg och skit så stod saken klar, jag har en spricka i framaxeln som det läcker olja ur. :sad:
Tog ett djuuupt andetag och fortsatte att hjälpa dottern som är 4år att cykla " jag springer runt bakom med en pinne"
På kvällen öppnade jag verkstadshandboken och hittade att det är en ZF APL 355 axel som sitter på, plöjde igenom allt om axeln som stod där.
Konstaterade att tur i oturen så verkar det som jag slipper att pilla i diffen då det är vänster axeltrumpet som spruckit,
diffhuset sitter gjutet ihop med högersidan och vänster sidan är på bultad.
Övervägde med mig själv om man skall demontera axeln och försöka sig på att svetsa men kom fram till att det bästa är nog att hitta en begagnad axel.
Efter helgen så ringde jag runt till skrotarna och det var inga problem att hitta delar, dom var även villiga att bara sälja vänster axeltrumpet till mig.
Dock så varierade priset från 3500 till 9000.
Laholms traktordemontering hade bäst pris och dom sa att den ser ut att vara i bra skick så jag sa att jag kommer och hämtar den.
Efter att ha åkt 16 mil så har jag axel delen framför mig.
Börjar att syna axeln och tycker att det ser lite mysko ut i lacken där min axel är sprucken :???:
ber dom slipa rent och då visar det sig att denna axeln J%%%%n är sprucken den med :aaargh: :aaargh: :aaargh:


Bild
Bild
Bild
Bild

Dom letade febrilt efter om dom hade något annat som passade, ringde till någon utländsk skrot som dom samarbetade med men inget. :sad:
Dom bad även om ursäkt för att dom lurat dit mig, men jag är nöjd över att hittat det innan den vart monterad.

Nåväl ganska bra väder så jag och frugan går en vända för att titta på alla sakerna.
Jag tog några bilder till er också.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

På vägen hem så pratade jag med gidös som skall syna sin axel noga och återkomma om det är något att ha.
Det blev även en tur till ullared så vart den andra halvan nöjd med :mrgreen:

Någon som har en framaxel liggandes till en volvo valmet 2005-2105 så är jag spekulant!!!

3 personer gillar det här inlägget.
roger.larsson81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:10, 06-06-2011
Sverige



v240tic

#2 » 00:44:36, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser mest ut som en gjutfel i trompeten det der, så feilen har nok alltid vært der. (har 13 års erfaring som ingeniør i gjuteri). Kan se ut som en kaldflyt, dvs. metallet har vært for kalt når det ble fylt i formen, og sprekker kan oppstå i godset, spesielt på horisontale flater øverst i formen, slik som dette. Ser også noen dårlig innbrente kjernpaller (det runde avtrykket med seks små groper runt kanten) som også tyder på lav gjuttemperatur, og at dette er topp i gjutformen. Siden dette er i den øvre delen av akselen tror jeg ikke det har vesentlig betydning for styrken, da dette området belastes med trykk, i motsetning til undersiden som belastes med strekk, der en slik sprekk ville kunne være kritisk. Feilen har nok vært på denne akselen siden traktoren var ny og til den ble skrotet uten at den har tatt skade av det, så den ville nok kunne være OK for videre bruk dersom prisen var rett.

1 person gillar det här inlägget.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

roger.larsson81 (trådstartaren)

#3 » 10:05:34, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min axel som sitter på traktorn ser likadan ut men där läcker det olja ur sprickan.
efftersom det finns fler axlar för ungefär samma pris så kan jag kolla på dom först.
Men tack för informationen kan vara bra att veta om nu alla axlar ser ut så här.
roger.larsson81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:10, 06-06-2011
Sverige

Hymax

#4 » 17:21:36, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan, jag glömde kolla på min framaxel idag :sad:

Hoppas du hittar ett bra ex.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

tracker

#5 » 19:45:13, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min ford tw15 sitter samma axel men dom har väl korsreferenser antar jag då den sitter på fler traktormodeller.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

roger.larsson81 (trådstartaren)

#6 » 19:55:36, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axen sitter på många olika traktorer men gjutningarna är oftast olika.
Oftast är det stoppklacken till pendel rörelsen som är olika lång.
Kollade på flera apl 355 axlar när vi var hos laholms traktordemontering men det skiljer lite på dom.
Jämnför gärna om din axel ser likadan ut som min?
Hade varit bra att ha alternativ.

Och tack alla för info och hjälp
Det uppskattas mycket!!!
roger.larsson81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:10, 06-06-2011
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se