Min 430 blev likadan efter en längre period utan att ha använt kraftuttaget. Kopplade på en kraftig last (flishugg), lade i kraftuttaget, startade motorn och släppte upp frikopplingen. Frikopplade och släppte upp ett par gånger men hade känslan av att den inte kopplade ur helt och hållet. Efter någon timmes arbete med kraftuttaget (utan frikopplande och trams, det fanns inte tid och kallt var det) så verkade allt normalt. Jag kunde lägga i och ur k-uttaget som normalt.
Nu har han fått smak för dessa dumheter, har han fått ha k-uttaget i fred en tid (veckor?) så är han svår igen och ibland får man lura honom genom att lägga hög/låg spaken till växellådan i neutral position, lägga i typ trean eller fyran och starta flishuggen med det drivhjulsberoende läget. När man väl fått upp farten lite på huggen kan man frikoppla och lägga i k-uttaget "i farten" på normalt sätt. När han sedan väl har jobbat en stund så funkar allt som normalt.
Min högst egna tolkning är att lamellen till frikopplingen klistrar fast då den inte används, alt. om det finns ngt. urtrampningslager som kärvar. Å andra sidan, verkar konstigt om startmotorn skulle orka dra igång motor och flishugg om lamellen var fastklistrad eller hur? VHB kan säkert visa om det finns något i det jag förmodar.
Hur som helst, prova med tricket med starten med en större last typ slaghack, press eller vadhelst som går tungt. Leif kan kanske tala om ifall detta är självsvåldligt, om man kan trasa sönder en fastklistrad
lamell. Lycka till!