Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 135

65 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Divad

#61 » 07:35:14, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att ha sett luftbubblorna så tror jag inte att du behöver oroa dig för dem, bara oljan ser bra ut.
Divad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:53, 14-04-2012
Ort: Ö-vik/Sollefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135, Ford 3930



Michael Meier

#62 » 08:23:46, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft/skum i olja är aldrig bra, sedan hur dåligt det är... det är en skala på ett till hundra som är svårt att förmedla.
Några nackdelar- ökad förslitning på pumpar och ventiler, gasbildningen ger mindre distinkt läge (fjädrande) kylförmågan begränsas, ökat behov av ventilation, ökad oljedimma i ventilationsluften, ökad risk för rostbildning vid stillestånd på grund av luft och vatteninblandning i oljan, ökad oxidation/"åldrande" av hydrauloljan vilket resulterar i ökad kostnad genom byte, lastavkännande system får tuppjuck av gasbildning/skum.

Oavsett är det ingen konstruktör som medvetet bygger in funktioner som ger skumbildning, det är ofta en felkonstruktion och/eller något som läcker, kan också vara så simpelt som fel olja/fel nivå på oljan och då även fel användning av hydraulsystemet som då inkluderar överhettning och söka pumpa mot stängd ventil som övertrycksventiler öppnar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#63 » 11:24:59, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är så att oljereturen mynnar ut ovanför oljenivån? Då borde ju en del luft kunna blandas in. Men då pumpen suger från botten borde det inte vara något större problem.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Fredrik_

#64 » 20:54:28, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på hur länge oljan hinner 'stå still'! (Pumpkapacitet kontra tankvolym)
I en växellåda piskar nog dreven en del dessutom..
Så problemet är inte att det FINNS luftbubblor, utan snarast VARFÖR de bildas!!
Läs på i tidigare inlägg ovan.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jensat (trådstartaren)

#65 » 22:53:33, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack för alla svaren vet inte om det var ett rent tillfälle att det var bubblor i oljan för kollade i dag och då fanns det inga:)
Jensat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:51, 23-06-2014
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se