Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Service mf135 från 1968

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

magjo (trådstartaren)

#1 » 20:19:45, 25-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en mf135 från 68 som går några timmar om året, har precis bytt olja och oljefilter, vad
Mer är brukligt att göra vid service? Var är billigt att köpa filter mm? Skall tilläggas att jag har tummen placerad centralt i näven..... :cool: traktorn går förövrigt som en klocka :-)
magjo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:08, 21-10-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-135



Aqualize

#2 » 00:45:49, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du säger så med tummen, då vet man var man kan börja beskrivningen. Du skrev olja (singularis). Man brukar säga oljor så jag måste fråga, vilken olja är det som bytts? Motorolja och växellåda/hydraul finns ju. Om den har original servo kanske det är speciell olja till det (rätta mig, jämför bara med min 175:a).
När jag köpt en traktor så blir det fullt byte på allt så man vet vad man har. Så du har väl bränslefilter att byta med.
Filtren är väl oftast så billiga att det inte är värt att bekymra sig var man får tag på dem? På sådana småsaker kan ju frakten äta upp för stor del av kakan om man beställer utomlands. http://www.oie.se har ju annars vad som behövs.

Sen ska du väl ta och skicka i smörjfett med fettsprutan enligt hur manualen anvisar det var nipplarna sitter.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

hebbe40

#3 » 10:30:08, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olior, det är frågan!
Jag köpte en 135:a för ett halft år sedan och ställdes inför samma fråga när det gäller val av olja. Ett tema som har aktualiserats på många maskinist-trådar. Jag fick rekommendationen av Agrol att använda deras kombi-olja, vilket jag slutligen gjorde, har alltså samma olja i både motorn och transmissionen/hydrauliken.
Jag böt även filtret till Multipower, som jag lokaliserade med forumets hjälp. Lei Andersson hjälpte till att hitta rätt sort. Inköpen gjorde jag hos OIE. Värt att tänka på att frakten kostar 100:-, oberoende på hur lite man köper. Att göra en inköpslista och handlar allt man behöver på samma gång är ett tips.
Sedan skulle det vara bra om oljefrågan skulle kommenteras/diskuteras mera utförligt på denna tråd. Det är säkerligen "livsviktigt" för en maskin att få rätt oljor, men vem har rätt och vem ska man lyssna till, experten på Agrol eller ....?
Nu till ett annat problem. Min 135:a är svårväxlad. Att komma till neutralläge fast kopplingen är helt intryckt är inte direkt lätt och jag drar mig för att använda för mycket våld på växelspaken. Jag har läst i flera trådar att växelföraren kan spåra ur och detta är väl inget trevligt när man är "ute på tur". Jag vet att man man återställer detta med en kraftig skruvmejsel via oljepåfyllningshålet, men att slippa är väl att föredra. Några tips?

Hebbe
Användarvisningsbild
hebbe40
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:43, 05-09-2013
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, BMW, Suzuki, Husqvarna

magjo (trådstartaren)

#4 » 15:37:49, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var beställer man batteri bäst? Tror mitt batteri tackat för sitt.... Har Biltema ngt som skulle kunna passa?
magjo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:08, 21-10-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-135

Mikael A

#5 » 16:56:20, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magjo skrev:Var beställer man batteri bäst? Tror mitt batteri tackat för sitt.... Har Biltema ngt som skulle kunna passa?

Satsa nån hundralapp extra på ett kvalitetsbatteri. Min erfarenhet är att det betalar sig i längden.
Mikael A
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:37, 31-03-2014
Ort: Göteborg
Maskintyp: Traktor

magjo (trådstartaren)

#6 » 17:06:09, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gör jag gärna, tipsa gärna om vad du skulle rekommendera specifikt!
magjo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:08, 21-10-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-135


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Snusnissen, Vimse's Traktor och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se