Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF35 går dåligt... Spridarproblem

74 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

LeifAndersson

#61 » 19:20:54, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En spridarprovare har man alltid nytta av. Vad du skulle behöva är en handbok på i första hand CAV spridare. Vi får rota lite i våra gömmor vad som finns i handboksväg, där får man en del nödvändiga uppgifter om spetsar, fjädrar, shims och justering. Det är uppgifter du måste ha om du ska lyckas med service av spridare. Är inte säker på att vi har handboken på virvelkammartspridarna, men det går nog att gräva fram.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



dimorep

#62 » 19:35:35, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en sak som (alltid) går före uppgifter / inställningsvärde när det gäller sådana jobb och det är RENLIGHET, renlighet och åter renlighet! Blir öppningstrycket fel så går det att justera till, men smuts som kommer in i bränslesystemet går aldrig att få ogjort. :sad:

Nu är förkammarinjektorer enkla och förlåtande saker att hålla på med, värre är det med sista versionens mekaniska (många och små utsläpp och högt ö-tryck) där är marginalerna betydligt mindre. En sak som många glömmer bort och/eller bortser ifrån är hur mycket tryckfjädern max får komprimeras (för att uppnå rätt ö-tryck) innan den måste bytas.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#63 » 22:10:18, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna motorfamilj är väl kanske den enda, eller en av få för/virvelkammare som har den skräpkänsliga hålspridaren som annars återfinns på direktinsprutade maskiner.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimorep

#64 » 22:49:11, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvisso är de aktuella spetsarna mera likt de som vanligtvis återfinns på de direktinsp. motorerna, men fortfarande är de väldigt förlåtande med sina två mera vattenspridarliknande utsläpp... Något udda konstruktion (också bara sett den på den aktuella motorserien och på en eller ett par g:a Deutzmodeller), men den har sina fördelar om man jämför sådana som mera brukligt sitter i förkammarmotorerna.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#65 » 23:16:56, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rätt & riktigt, (var inte menat som någon form av kritik)

:grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimorep

#66 » 23:29:48, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog det absolut inte som någon kritik (och ämnade inte mitt svar som något mot dig heller) :thumme: Ville bara förtydliga så att inte T-S blev förvirrad ang utseende / modell / funktion på de aktuella spetsarna. Kanske inte helt lätt att "hänga med" om man aldrig sett prylarna innan och speciellt inte när det nu råkar gälla en liten "mix"...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#67 » 23:34:35, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Delefors 1:2 (trådstartaren)

#68 » 17:14:16, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:En spridarprovare har man alltid nytta av. Vad du skulle behöva är en handbok på i första hand CAV spridare. Vi får rota lite i våra gömmor vad som finns i handboksväg, där får man en del nödvändiga uppgifter om spetsar, fjädrar, shims och justering. Det är uppgifter du måste ha om du ska lyckas med service av spridare. Är inte säker på att vi har handboken på virvelkammartspridarna, men det går nog att gräva fram.


I VHB för BM 320 finns väl beskrivet hur man servar dessa spridare.
/Tomas

Goldoni (två-hjulstraktor) Jolly junior -83
FE 35 -59
MF 35-63
Användarvisningsbild
Delefors 1:2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:51, 01-11-2007
Ort: Västra Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35-63, FE 35-59, MF 35X-66, MF 135 Special-74

LeifAndersson

#69 » 17:47:04, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vhb för maskinen hittar du bara uppgifter för närmast "fältservice" på spridarna. Fjädrarnas kondition tas t.ex inte upp, och var säkert inget att fundera på när maskinen var ny, men 60 år senare har det tillkommit en del som är vickigt för funktionerna som tas upp i handboken för själva spridarna. I vhb är det bara kasta i nya spetsar och justera och så är det ju om man renoverar nya prylar men 60 år senare ser det lite annorlunda ut. Vi byter t.ex fjädrar vid spetsbyte när vi inte har tid att utreda de gamla flädrarnas status. Det är ju t.ex tråkigt om man drar fjädrarna i bott för att uppnå rätt inställningstryck...
Ska det där göras riktigt på gamla prylar så är det lite mer än det som vhb för 320 tar upp. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Delefors 1:2 (trådstartaren)

#70 » 19:02:50, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering IV

Har sökt med ljus och lyckta efter fjädrar och brickor. Enligt andresenmaskin.se så finns inte dessa att få tag på som reservdelar...

Hur som, jag har monterat ihop och provtryckt spridarna till stipulerade värden. Traktorn låter numer såhär =>
https://www.youtube.com/watch?v=HljWKlKXp8Q&feature=youtu.be

Vilket är ett helt annat ljud än den haft tidigare.

Gnisslandet kommer från fläktremmen som fått lite diesel skvätt på sig...
/Tomas

Goldoni (två-hjulstraktor) Jolly junior -83
FE 35 -59
MF 35-63
Användarvisningsbild
Delefors 1:2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:51, 01-11-2007
Ort: Västra Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35-63, FE 35-59, MF 35X-66, MF 135 Special-74

dimorep

#71 » 19:28:34, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

All riktiga dieselverkstäder (inkl de som sysslar med renovering av den typen av motorer) bör kunna ordna fram det du söker.

Läs (tydligt) inläggen som görs i tråden för att hjälpa dig, den infon du söker finns där ju klart och tydligt! Tex så skrev Leif A. att de byter fjädrarna i samband med renovering av sådana injektorer och det borde ivf vara ett tips var de eftersökta delarna går att finna...

Tillägg: Även om antalet klart avtagit under de sista åren, så är vi fortfarande ett antal (mer eller mindre) aktiva personer här som håller på med den typen av jobb dagligdags.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Delefors 1:2 (trådstartaren)

#72 » 20:20:08, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:All riktiga dieselverkstäder (inkl de som sysslar med renovering av den typen av motorer) bör kunna ordna fram det du söker.

Läs (tydligt) inläggen som görs i tråden för att hjälpa dig, den infon du söker finns där ju klart och tydligt! Tex så skrev Leif A. att de byter fjädrarna i samband med renovering av sådana injektorer och det borde ivf vara ett tips var de eftersökta delarna går att finna...

Tillägg: Även om antalet klart avtagit under de sista åren, så är vi fortfarande ett antal (mer eller mindre) aktiva personer här som håller på med den typen av jobb dagligdags.


Jag har läst tråden många gånger - men några dieselverkstäder eller någon som kan tillhandahålla reservdelar dyker inte upp här i Dalsland för det... :smile: Och jag hittar inget på nätet heller - för utom nya kompletta spridare.
DiesEl i Uddevalla har gått i konken, det var dit som de lokala förmågorna här ikring skickade sina grejer. Om nu dessa verkstäder som tydligen finns överallt utom i Dalsland med omnejd byter fjädrar och brickor - varför kan inte en "liten" firma som Andrésen få tag i dem, undrar man ju. De hänvisade till traktorskrotar.

Och ja - jag är tacksam för all hjälp. Nu går traktorn, men jag för väl köpa nya från Norge. Fast det känns som att behöva köpa ny styrsnäcka oxå - för att man fått punktering... :uupps:
/Tomas

Goldoni (två-hjulstraktor) Jolly junior -83
FE 35 -59
MF 35-63
Användarvisningsbild
Delefors 1:2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:51, 01-11-2007
Ort: Västra Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35-63, FE 35-59, MF 35X-66, MF 135 Special-74

AN

#73 » 20:34:47, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delefors 1:2 skrev:
dimorep skrev:All riktiga dieselverkstäder (inkl de som sysslar med renovering av den typen av motorer) bör kunna ordna fram det du söker.

Läs (tydligt) inläggen som görs i tråden för att hjälpa dig, den infon du söker finns där ju klart och tydligt! Tex så skrev Leif A. att de byter fjädrarna i samband med renovering av sådana injektorer och det borde ivf vara ett tips var de eftersökta delarna går att finna...

Tillägg: Även om antalet klart avtagit under de sista åren, så är vi fortfarande ett antal (mer eller mindre) aktiva personer här som håller på med den typen av jobb dagligdags.


Jag har läst tråden många gånger - men några dieselverkstäder eller någon som kan tillhandahålla reservdelar dyker inte upp här i Dalsland för det... :smile: Och jag hittar inget på nätet heller - för utom nya kompletta spridare.
DiesEl i Uddevalla har gått i konken, det var dit som de lokala förmågorna här ikring skickade sina grejer. Om nu dessa verkstäder som tydligen finns överallt utom i Dalsland med omnejd byter fjädrar och brickor - varför kan inte en "liten" firma som Andrésen få tag i dem, undrar man ju. De hänvisade till traktorskrotar.

Och ja - jag är tacksam för all hjälp. Nu går traktorn, men jag för väl köpa nya från Norge. Fast det känns som att behöva köpa ny styrsnäcka oxå - för att man fått punktering... :uupps:


Eftersom Leif skriver att han byter fjädrarna vid renovering, kanske han kan sälja några till dej? Måste du köpa det i Dalsland, är väl inget fel med att få saker skickade till sej? Det är nog något som vi måste acceptera i dagens läge, när verkstäder lägger ner, iaf när det gäller veteraner. Med mer och mer avancerade dieselstyrningssystem, är det nog färre verkstäder som jobbar med att renovera insprutningssystemen också.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#74 » 20:50:14, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomas, det blir lite tokigt emellanåt, var glad att det är på det här sättet just nu, du får aktivt fråga väl vald person eller ställa en direkt fråga till flera OM detta.

exempelvis kan du fråga Leif om han kan ordna reservdelar till dei, tänk på att det är ett forum för frågor och funderingar, inte en italiensk marknad där du i varje hörn får erbjudande om att köpa äpplemunkar, när det kommer till försäljning och dylikt dämpas orden lite och det tas ofta pris och kontaktuppgifter via PM.

Visst kunde vi köra mye mer öppet med att kränga saker, men igår, idag och imorgon gör vi det såhär istället, skapligt åtskilt, klart positivt enligt min åsikt!
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: micke, bm brunett, Wesse och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se