tack för tips.
Ska tilläggas att avgaserna är väldigt vita och det ventileras "normalt" genom vevhusventilationen. Däremot har jag inte kollat om det går ut något
tryck till kylsystemet. Ska göra det idag. När jag hade topplockskåpan borta för att kolla ventilspelet tyckte jag oljan var jäkligt sotig. Kan det bero på att den tidigare dieselutspädda oljan löst upp en massa avlagringar eller att det "läcker" in sot i motorn. Motorn har gått
ungefär 20 tim med ny
olja och nytt filter. Enligt bonusgossen (maskinist i flottan...), så blir oljan
svart - bara av att få veta att de ska ner i en sådan Perkins.
Summering av diagnoser:
Thermostarten är bortkopplad för tillfället.
Luftfiltret är rengjort påfylld till stipulerad nivå - motorn går lika dant utan filtret...
Topppackning - borde inte trycket komma ut genom vevhusventilationen eller in i kylsystemet?
Avgasventil - hur yttrar sig det mer specifikt?
Spridare - hur kollas?
Apropå
spridare så har jag hittat denna tråd:
[Traktorer] MF35 Perkins 3-152 spikar för mycket verkar relevant.
P-sson skrev:
En spridare som ger knackningar och spikning på grund av för mycket diesel till lågt tryck blir det vita rökpuffar.
Turbodiesel skrev:
Prova att försiktigt lossa ett
spridarrör (typ kvartsvarv) i taget med motorn igång, hör om oljudet tystnar, kan ge en ledtråd vilken cylinder/spridare som strular.
dimorep skrev:
Om du sen hittar en "felande" cylinder, så prova och byta plats på den spridare och en annan och se om felet "flyttar med" eller inte. Gör det de så är det bara att börja med en spridarservice.