Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ny ljuddämpare till BM Volvo T600

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

joakim.roubert (trådstartaren)

#1 » 19:47:23, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, alla kunniga traktorpersoner!

Min far har en gammal T600 från typ 1969 (om jag minns rätt) i härligt bruksskick. D.v.s. hälften gul, hälften rost, och en motor som går fint med sitt underbara karaktäristiska ljud!
Avgasröret/skorstenen har med tiden rostat duktigt i infästningen vid ljuddämparen, och trots insatser med stora mängder ljuddämparcement och c:o som förlängde livslängden på delen i fråga några år så har avgasröret/skorstenen nu gått av oåterkalleligen och för gott.

Då jag saknar såväl svets som svetskunskaper, och misstänker att man inte ens med svets kan förvandla spröd rost till hållbar metall, så undrar jag om någon vet vad/om man kan köpa för del för att ersätta avgasröret/skorstenen/-systemet med. Det som sitter på har en ljuddämparburk som jag minns som SIMS, men det är väl ett skateboardmärke så det är väl snarare Samson, som man ju hittar i mc-världen, men jag har för mig att det var något annat. Oaktat vilket; finns det någon vettig del från typ Biltema som man kan skruva dit och få rätt prestanda till den motorn med? Det går ju utmärkt att köra med det som sitter på nu, men det ser lite fånigt ut när ljuddämparen bara har ett stort hål i sig och inget rör som fortsätter upp.

Tips emottages tacksamt! Jag har, som ni märker, rätt dålig koll på traktor-svängen, men vet att det finns många här i forument med prima kunskaper.

Mvh,

/J
joakim.roubert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:27, 13-11-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T600



johan.eriksson

#2 » 19:51:24, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte 100% som originalet men borde funka fint.
http://www.oie.se/Produkt/ljuddampare-b ... Id=2931929
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

joakim.roubert (trådstartaren)

#3 » 08:41:50, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
joakim.roubert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:27, 13-11-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T600

joakim.roubert (trådstartaren)

#4 » 21:56:20, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra tips. Jag hittade samma del hos Laholms traktordemontering (närmare för mig), där den inhandlades.
Sedermera monterad med superbt resultat. Gött!!
joakim.roubert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:27, 13-11-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T600


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se