Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startgas JD?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

johan.eriksson

#16 » 23:45:18, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror nog väldigt mycket på vad för bromsrengöring man använder, skiljer oerfört mycket mellan olika fabrikat.
Min favorit på startgas är den med sköldpaddan på, använder inte mycket av det dock, kanske en burk på ca 2-3år på jobbet.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



Superdexta

#17 » 15:37:04, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej här kommer bilder på mina båda den första har en eter flaska på vänster sida och även den vanliga modellen under ratten.Den andra har en liten typ patron på in suget. Har någon sett något liknande på andra maskiner?Motor värmare finns på båda så har ej satt mig in om dom skulle funka efter påfyllning. Cc
Bild
Bild
Bild
Bild
"Riktiga män luktar diesel"
Superdexta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:24, 05-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Superdexta

LeifAndersson

#18 » 20:10:43, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Patronen" på insuget är indikatorn till luftfiltret och har inget med kallstart att göra.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Superdexta

#19 » 22:58:31, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej tack för svaret Leif det stod press och reset eller något.Ganska high tech för att vara 1960 tal.En indikator alltså tack cc.
"Riktiga män luktar diesel"
Superdexta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:24, 05-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Superdexta

Kungsis (trådstartaren)

#20 » 00:09:41, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag absolut ingen expert, men det känns ju sabla konstigt att det kan vara så dåligt för motorn, som några av er vill framhävda, om det sitter standard monterat på vissa JD. JD brukar ju inte vara skräp och är ju heller inga nybörjare i branschen, så det känns ju lite som att de skulle veta vad de gör. Jag läste på i ämnet en gång i tiden fast jag dock glömt det mesta ,men jag har för mig att det spelar stor roll vilken sorts motortyp man har eller minns jag det fel? Har lust att dra iväg ett mail till CRC och höra vad de anser. Kunde ju vara intressant att få veta hur de resonerar och även vad de tycker om ev. skuld om något skulle hända om man använder deras produkter.

M.v.h
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Bengt Erik Eriksson

#21 » 06:58:04, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hört en motor startas på startgas så förstår jag inte frågan..

Inte bara JD har etherstart utan.även IH har haft det i långa tider vilket alltid förvånat mig.. Men det är klart en nation som levererar TV serier som american loggers och goldrisch alsska kan det inte förvåns
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#22 » 07:30:14, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

american loggers :) kan man bedöma en nation för deras filmexport till europa ? Vi måste vara ännu dummare som köper skiten, eller så är det samma grundtänk, pengar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#23 » 07:33:43, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis, om du försöker komma på hur stor detonationskraft en viss kolvring kan utstå utan att försämras, då vet du svaret :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#24 » 07:37:23, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mycket produkter som är olämpliga och rent farliga men ansvaret för användningen ligger helt på användaren, det yttersta exemplet är vapen och sprängämnen. Inte tar tillverkaren något ansvar för hur "rednecks" använder dessa. Det är mer en fråga om omdöme hos användaren, de som tror att allt som finns tillgängligt på marknaden är "ofarligt" oavsett hur det används lär få vandra en lång och kostsam väg. De som ifrågasätter dessa produkters risker bara för att vara "motvallskärring" bara "därför att" kan man tycka har ett visst ansvar om de lurar någon att skada sin motor. Det går att i absoluta nödfall använda eterbaserade startgaser om man gör helt rätt, men när antändningen i förbränningsrummet alltid blir för tidig oavsett hur eterprodukter används så motsvarar en "eterstart" hundratals normala drifttimmar i slitage på en motor. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#25 » 07:46:09, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars är det väl ett bra alternativ att montera en dieselbaserad "eldkastare" de funkar ju över förväntan i all sin simpelhet, bara man har ordning på prylarna.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#26 » 07:51:25, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Annars är det väl ett bra alternativ att montera en dieselbaserad "eldkastare" de funkar ju över förväntan i all sin simpelhet, bara man har ordning på prylarna.

/Christer

Det är den lösning motortillverkare väljer i dag, och det lär inte bero på bristen på eter på världsmarknaden!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kungsis (trådstartaren)

#27 » 00:06:30, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för åsikterna. Det var väl iof inte det jag frågade efter, men det är alltid bra att få lite att fundera på. Jag försöker inte vara en motvalskärring utan bara föra en diskussion.. Det är ju faktiskt så att bara för att några personer har en erfarenhet av en produkt, så behöver den ju inte vara mera glasklar än att det går att diskutera vettja. Iof ändrar det nog inte mina tankar. Jag har ju motorvärmare och bra batterier, så även om jag troligvis skulle klara mig utan, så sitter det ju en utrustning monterad som KAN vara bra att ha och sitter det något monterat på traktorn, så ska det också vara i funktion så att det är användbart. Och det är det nu :grin:

M.v.h
Kungsis

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se