Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vad betyder sträcken på oljestickan? (MF 35)

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Linus Källgård (trådstartaren)

#1 » 21:52:59, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag tycker det är för många streck på mina oljestickor... Den lilla stickan till växellåds- och hydrauloljan är ju väl utmärkt, jag antar att oljenivån där skall ligga mellan de två streck som pilarna indikerar. Däremot kan man fundera på varför det finns ytterligare ett streck nedanför dessa?

Den stora stickan till motoroljan har tre streck, varför? Vilket skall man fylla till efter ett oljebyte? I en gammal dansk instruktionsbok står att man skall fylla till max, och sedan inte fylla på igen förrän det är nere på min, då man fyller upp till max igen. Men vilka streck är min och max?
Bild

En fråga till: Då jag nyss bytte olja missade jag att fylla 1/3 av filterbehållaren med den nya oljan innan jag skruvade tillbaka den, som man skall göra enligt instruktionsböckerna. Är lite orolig för gängorna på den långa bulten som håller behållaren, borde jag skruva upp och fylla på 1/3 olja i den ändå eller spelar det inte så stor roll tro?
Bild
Linus Källgård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 30-04-2010
Ort: Varberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE 35, MF 135



Bengt Erik Eriksson

#2 » 22:37:15, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför motoroljestickan har tre streck vet jag inte. Men med Transmisdions stickan är det utrymmet utan pilar som är normalt område. Det med pilar anger möjlig överfyllnad för att ge extra uttagsvolym till ytte hydraulik..

För motoroljan skulle det kunna vara överfyllnad för att kompensera det tomma filterhuset vid byte men verkar vara lite väl långt mellan strecken..

Har du väl startat traktorn spelar inte förfyllningen av filtet någon roll.. Har aldig hört om det förfarandet men det är för att snabbare få oljetryck då smörj pumpen inte behöver fylla filtret först. Brukar börja uppstart med stoppet ute tills trycket är mätbart..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#3 » 23:49:58, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ser skruven ovanpå filterhållaren/fästet skruvad ut, är inte det reducerventilen för oljetrycket?

Skulle vilja påstå att det inte har någon större betydelse om du glömt pytsa i filterhållaren, men varva den inte i onödan de första sekunderna, och kolla att oljetrycket stiger som det ska efter första start.

Vissa gamlingar har texten "Max, Min & DANGER" stansat på oljestickan, kan vara JD, men det svär jag inte på..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lars-Peter D

#4 » 00:26:55, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljesticka: Enligt gammal sed skall normal oljenivå vara mitt emellan MIN och MAX märket, med två streck, kall olja. Mitt sträcket kan vara normal nivå. (Motorer med större oljevolym som fylls med kall olja till MAX märket är oftast överfyllda när oljan varm. Tar i vevslängar? I dessa motorer försvinner olja om pejlning/påfyllning görs före start (kall olja). Fenomenet "äter olja" försvinner om pejlning/påfyllning görs 5-10 minuter efter stopp istället, då oljan runnit ner. (För att se skillnaden i volymförändring varm/kall olja, kan man pejla "vid stopp (het olja) och före start (kall olja)". Skillnaden märks bra i de flesta motorer.)

Växellåda/hydraul: Området med pilar, är med största sannolikhet: Nedre sträcket, full nivå, med kall olja. Övre sträcket, full nivå, med "het olja". Mängden olja är avsevärd i växellåda/bakände.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Michael Meier

#5 » 00:36:08, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Varför ser skruven ovanpå filterhållaren/fästet skruvad ut, är inte det reducerventilen för oljetrycket?....


Frågan förtjänar en egen ruta, så den inte försvinner.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Linus Källgård (trådstartaren)

#6 » 11:13:23, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressanta svar om hydraulstickan, tackar!

Dock har jag ännu inte blivit klok på vilket streck man skall fylla till på motorstickan. Om oljan ökar i volym då den blir varm kanske man bör fylla något under det översta, så att det ligger på det översta när oljan är varm? Enligt instruktionsboken skall motorn rymma 6,8 liter, men jag fick inte ut mer än 3,5 liter då jag tappade ur den gamla oljan (motorn var ändå ordentligt varmkörd och jag öppnade till och med sumpen för att skrapa ur det sista från botten) Nivån låg då typ mitt på stickan. Nu har jag fyllt i 3,5 liter ny olja och nivån är mitt på stickan, men jag har inte startat än. Känns som att det borde gå att fylla mer...

Skruven ovanpå filterbehållaren justerar oljetrycket ja, men den har jag inte rört nu. I vintras var jag tvungen att sänka trycket eftersom det blev för högt när man körde med kall olja.
Linus Källgård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 30-04-2010
Ort: Varberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE 35, MF 135

Bengt Erik Eriksson

#7 » 13:43:59, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruva tillbaka den bums! Alla ferguson går med oljetrycksvisaren på rött område och så ska det vara!
Vet det är märkligt men har alltid varit så på alla. Och ingen vet varför de monterar felkalibrerade mätare.
Fyll föreskriven mängd och utgå från det istället för en sticka som du inte ens vet tillhör traktorn från fabrik..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Andreas A

#8 » 18:25:17, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de 4 cylindriga motorerna finns det två olika oljestickor märkte jag när jag bytte motorblock på min. Min traktor är från 1960 och där fanns ett rör på ca 3-5cm som oljestickan satt ner i (något längre oljesticka). När blocket ersattes med ett från en tidigare FE35 så fanns inget rör utan oljestickan satt rätt ner i blocket. Kan det ha något med ditt problem att göra?
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Linus Källgård (trådstartaren)

#9 » 23:01:55, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson: Vi uppmätte 4 kg tryck med nuvarande justering och hyfsat med varv, menar du att det ändå borde vara högre? Vid tomgång sjunker det ju en del, men som sagt vid höga varv och kall motor blir det riktigt högt. Är det riskfritt att skruva upp det mer ändå?

Angående oljemängden: det lär ju gå väldigt högt upp på stickan om jag skall pytsa i de föreskrivna 6,8 litrarna. Är det tomt i motorn när man tömt tråget helt, eller kan det ligga ett par liter och gömma sig i diverse kanaler osv? Annars vore det ju förstås rimligt att fylla föreskriven mängd som du säger.

Andreas A: Detta är en FE 35 bensin/fotogen och har precis som du beskriver oljestickan rätt ned i blocket!
Linus Källgård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 30-04-2010
Ort: Varberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE 35, MF 135

Bengt Erik Eriksson

#10 » 23:09:20, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag menar bara att det är "helt normalt" att MF alltid ligger på rött på mätaren.. har du mätare och spec så ska du justera på det..


största oljefällan förutom tråget är ju oljefiltret, 3,5 liter är ganska lite även på en modern bilmotor, är det 6,8 l som anges för din motor med det tråget ska det nog i så mycket..
men .. rinner det ur oljestickshålet så är det nog för mycket.... :bira:

:idea: brukar det inte finnas angiven normal nivå mått i vhb? någon som vet? har ingete tänkt på det själv..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#11 » 09:03:55, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:....rinner det ur oljestickshålet så är det nog för mycket....


sikken gardering :smile:

Någon annan som har en blockmonterad kort sticka som kan kontrollmäta?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#12 » 11:53:58, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mäta oljetrycket med kall olja så får man alldeles för högt tryck kanske så mycket som 3 - 4 gånger höger än normalt tryck vid varm olja
Mäter man oljetrycket med kall olja så kan man få ett tryck som är 3- 4 gånger högre än normalt med varm olja. Något som spelar in är vad man har för tjocklek på oljan. Med tjock olja så får man högre oljetryck men inte säkert att man får bättre smörjning det, den kan bli sämre för att inte nog mycket olja passerar smörjstället och kyler där.

Oljenivå: Fyll på den mängd som det ska vara och kör runt motorn tills den har fyllt upp oljefiltret och avläs då nivån på stickan. Då kan du göra en liten markering där så ser du till nästa gång. Fyll på med den tjocklek på oljan som det står i instruktionsboken så blir det minst problem.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

fretchi

#13 » 15:47:11, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Så här är det på min gamle Buick. Mittstrecket är kanske bara en mängdindikator, så du vet ungefär hur mycket du ska fylla?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Andreas A

#14 » 20:23:02, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder på de två olika oljestickorna jag pratade om innan.

Sticka som sitter direkt i blocket.
Bild

Sticka som sitter i ett kort förlängningsrör. (Mf35 -60)
Bild

Bild

Det är 1 tum (2,5 cm) mellan undre och mittersta och ytterligare 1 tum till översta strecket.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bengt Erik Eriksson

#15 » 22:42:17, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst tycker jag du ska fylla till max strecket på stickan och se hur mycket det blir..har aldrig stött på en motor med övre strecket någon annanstans än vid max fyllnads volym enligt instruktionsboken. Och stämmer inte det har jag blivit kritisk till mätstickan istället.

Vad är det för motortyp och traktor modell?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: WillBob och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se