Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mf 135 spricka i blocket.

25 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

LeifAndersson

#16 » 11:26:12, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du satsar på att byta block, kolla då så att alla foder sitter på plats. Oavsett vad säljaren säger så räkna med att fodret ryckts ned över vevaxeln vid en nypning med blockskador som följd. Så saknas ett foder så titta efter ett annat block, för är blocket tömt och lämnat i det skicket så får du räkna med att det är "utdömt". :sad:
Men får du tag i ett bedagat begagnat block där alla foder sitter kvar men är slitna, så är det inte oöverkomligt dyrt att få de bytta på motorrenoveringsverkstad med halvfärdiga foder som borras efter monteringen. Då har du ett block som är bättre och med exaktare toleranser än när det var nytt. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Johan Möller (trådstartaren)

#17 » 14:42:24, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla svar;-) Jag har inte plockat ner motorn för renovering så de lutar åt svetsning på blocket. Den har bara gått 2900 timmar o går bra i motorn De va ingen som hade provar kemisk metall?
Användarvisningsbild
Johan Möller
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:08, 27-05-2013
Ort: karlshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

63an

#18 » 14:53:30, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemin är dömd att misslyckas :huh: Se till att få undan prylar så du kan rensa å låt någon kunnig göra jobbet/svetsning, lyckas det så har du maskin ok! Viktigt med förarbetet före svets :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

dimorep

#19 » 16:10:32, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som många missar i samband med lagning av en sprucken maskindel är vad som verkligen hänt i samband med att skadan uppstod, dvs åt vilket håll det "gett sig". Att laga själva sprickan är oftast görbart (om än lite svårt och/eller dyrt) värre är det med saker runt om kring som kan ändrat mått i samband med att skadan uppstod. Kan vara bra att mäta upp blocket så att det verkligen är ok fortfarande, eller om något måste åtgärdas, tex ovalitet i lagerläge eller sättningar i blockplan.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#20 » 16:18:54, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt OK men han har ju bestämt sej att inte riva :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

The_lawnmover

#21 » 16:21:52, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du ska svetsa borra hål i början och slutet på sprickan för att undvika att sprickan fortsätter att röra på sig.
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

christianmoller

#22 » 17:00:03, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och använd elektroder för gjutjärn och inte rostfritt så varar det längre :grin:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

113bom1

#23 » 09:32:42, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använda kemisk metall är helt bortkastad tid. 1 eller 2 andra varmkörning så läcker det vatten igen. Svetsning med gjutgjärnspinnar är det bästa i det läget om du inte ska riva ner motorn. Plock bort alla rör som är i vägen och slipa rent med liten dremel. Optimalt bör du borra ett litet hål i början och slutet av sprickan. Det är för att man då dödar sprickans möjlighet att fortsätta. Tvätta rent sprickan ordentligt och svetsa små bitar i taget. Använd en huggmejsel och hugga i sömmen du svetsat. Anledning är att du sträcker metallen du tillför, annars kan det bli spricka igen. När allt är färdigsvetsat så är det bara att starta upp och kolla. Skulle det läcka lite grann så har HOLTZ en flaska som heter wonderweldtz som du kan hälla i kylarvattnet. Känner du någon gammal allti allogubbe kanske han kan silverloda motorn istället. Det är ju snart en bortglömd metod som verkligen är bra. Lycka till
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

autorep

#24 » 10:01:04, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hård löda / slag löda snart bort glömt !
Varför då?
Men det är klart inte gör man det ofta men ett par gånger om året i allafall och så beror det på vilket material man jobbar med
Sist jag köpte silver lod så kostade det 190 kr st

Men det är inte alltid den bästa lösning för det beror på vart sprickan sitter,
är den direkt under topp packningen så är det stor skillnad på tjocklek och det är inte så lätt att få det bra.

För tjockleken på packnings planet mot toppen kan vara upp i mot 30 mm tjockt mot sidan av blocket som på sin höjd är 5 mm tjockt och då är lödning inte så lyckat.

Finns säkert någon som kan för klara bättre än vad jag har gjort
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

Stefan1972

#25 » 11:15:30, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

silverlod fungerar ju såklart men det måste ju vara 100% rent om man ska kunna se det som en fog som verkligen är ihopfogad. De flesta sprickor i block där det har pyrt vatten och rostat i decennier blir ju aldrig så rena att det är en metod man kan föredra. Oftast blir det väl ismält lite i sprickan så det fyller ut och blir tätt men mer än så blir det inte. Men å andra sidan är det ju så det blir om man pruttar igen det med pinne också. Sprickan rakt igenom försvinner ju inte men det blir ju tätt. (förhoppningsvis)

Jag säger som jag sagt tidigare, läcker det bara lite så prova med nån kemisk motorsvets som första alternativ. Fungerar det så fungerar det.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se