Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

1000varvs och ekonomi kraftutag???

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 23:29:19, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på detta med att det finns 1000varvs kraftuttags tappar och ekonomiläge på vissa traktorer. Ofta så eftersträvar man ju relativt höga varvtal på redskapen och gärna lågt varvtal på traktorn. Finns det någon nackdel med att använda t.ex 1000varvstapp eller är det bara det att man förlorar effekt p.g.a lägre varvtal på motorn. Tänker främst på hållbarhet. Det kanske är svagare byggt eller på annat vis är olämpligt. Det är ju väldigt sällan som man ser att folk använder något annat än vanligt 540tappen :???: .

M.v.h
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Turbodiesel

#2 » 23:36:07, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusenvarvstappen håller bättre (evolventprofil & mer material/tvärsnittsarea) vilket egentligen var viktigare förr med sämre legeringar.

Samt att högre varvtal överför mer effekt vid samma vridmoment (dimensionering av k-axeln).

Ekonomiläget är ju till för att kunna sänka motorvarvtalet (närmare motorns vridmomentsmax/bästa ekonomi) vid lättare kraftuttagsjobb där maxeffekt inte krävs.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Kungsis (trådstartaren)

#3 » 09:49:00, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så om man har rätt komponenter och arbetet tilllåter, så är det att föredra att använda 1000varvstappen, även om det är ett tyngre arbete?

M.v.h
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

LeifAndersson

#4 » 10:13:25, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte använda 1000v tappen för att driva ett 540v redskap på grund av risken för övervarvning och att motorn kommer att gå med ett varvtal som kan vara rent skadligt när den inte är optimerad för drift på det varvtalet. Så ska du köra 540v redskap som går lätt är det "ekonomi läget" och inte 1000v som gäller. 1000v är däremot att föredra vid stora effektuttag när det minskar momentet på kraftöverföringen men då ska naturligtvis redskapet också vara avsett för det, vilket de flesta "tyngre" redskap också är.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 10:43:20, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, som exempel skule jag då kunna köra en betesputs, som är anpassad, med min JD 4230 och 1000varvstappen, men därimot så ska jag inte använda det på min Fiat 680 till vedkapen, för att få lärge varvtal på traktorn. Hur vet jag lämpligt lägsta varvtal på en traktor?

M.v.h
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Bengt Erik Eriksson

#6 » 10:47:16, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man tex en vedmaskin utan för mycket lullull som man ska driva med en stor traktor kan ju 1000 varvsuttaget fungera men i övrigt får man passa sig.. dvs stationära jobb där man inte fipplar med fotgasen kan vara okej.
Som sagt är ju motor egenskaperna inte optimala på så låga motorvar som blir vid 540rpm på 1000 tapp
Dock drev jag min erjo flishugg på 1000 växeln med min same 150. trots det den enda traktor som orsakat remrök på den huggen :oups:

edit
du tar reda på vid vilket motorvarv traktorn ger 1000 rpm påtappen (brukar oftast finnas en markring på varvräknaren. Ta det varvtalet och dela med 1000 och sedan multiplicera upp igen med 540..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Aqualize

#7 » 20:06:58, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt, eller kortare sagt - ta motorvarvtalet för 1000 rpm gånger 0,54 ;-)

Argument att köra på 540 för att inte ska övervarva tycker jag inte håller helt. motorvarvtalet för 540 ligger ofta långt under motorns maxvarv - man måste vara på sin vakt oavsett.

Jag kör höpressning med liten hårdpress och balkastare för 1100 rpm efter 6300:an. Har ju inget 540E (750) på den.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Kungsis (trådstartaren)

#8 » 21:07:05, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på förra inlägget blev jag lite fundersam, då det står "Har ju inget 540E (750) på den". Är ekonomiläget helt enkelt ett val där tappen snurrar 750 i stället för 540? Trodde väl att det var lite mera komplicerad :???: Då det finns på moderna traktorer antog jag att det var något som var mera dator/elektronikstyrt.

M.v.h
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Aqualize

#9 » 21:19:32, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ju funnits sen före all elektronisk motorstyrning kom - kanske modernaste traktorerna har något speciellt motorprogram när den kör på det läget, det vet jag inte.
Men det är tänkt att växeln ska vid normalt 540-varv ge 750 varv och man då sänker motorvarvtalet till kraftuttaget ger 540 varv. Finns 1000E också.


Edit: Lite läsning på webben gav att John Deere (på vissa modeller?) har motorvarvsspärr när 540E läget är i (men inte på vanliga 540?) så det är ju en skydd där. Kanske andra tillverkare som har sådant med på nya traktorer. Om vi ska tala om vad som gör ekonomiläget annat än endast olika utväxlingar
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Bengt Erik Eriksson

#10 » 08:22:06, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Med tanke på förra inlägget blev jag lite fundersam, då det står "Har ju inget 540E (750) på den". Är ekonomiläget helt enkelt ett val där tappen snurrar 750 i stället för 540? Trodde väl att det var lite mera komplicerad :???: Då det finns på moderna traktorer antog jag att det var något som var mera dator/elektronikstyrt.

M.v.h
Kungsis


Ehh ja det är ett eget växelläge och det är mycket komplicerat jämfört med att göra en programvara och sätta dit en ev givare till. :grin:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Kungsis (trådstartaren)

#11 » 12:24:13, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok för svaren :grin: . Sedan skulle det för mig iaf vara mera komplicerat att göra en ny programvara än att sätta dit en växel till, men jag är ju inte så hemma i elektroniken värld :cool: .

M.v.h
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Bengt Erik Eriksson

#12 » 12:41:02, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag är inte så insatt i elektronik heller men att tillverka en sand form .gjuta och bearbeta för varje växellåda kräver lite mer energi än att ladda. In en kopia av programvaran i ett ett kretskort..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se