Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Visslande/ tjutande ljud. Turbohaveri pågång?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

donky-kong (trådstartaren)

#1 » 14:21:49, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Får ett visslande ljud från motorn då motorn blivit varm.
Ljudet hördes första gången igår. Ljudet följer inte motorvarvtalet precist, utan släpar något, därför misstänker jag turbon :sad:

Jag har kollat läckage, men varken tryckrör, insug eller utblås läcker (testade med såpavatten då traktorn just startats).
Nästa steg blir att kroka av fläktremmen för att se om ljudet har att göra med vattenpump, fläkt eller generator.

Jag ska också lossa tryckröret till insuget, för att leta efter metallspån.

Min fråga till er på forumet är; finns det någon överhängande risk att motorn skadas om vi fortsätter använda traktorn?
Jag har läst om skadade turboflänsar, lager som roterar i huset, flänsar som träffar turbohusets väggar etc.
För två årsedan byttes skorsten, passade då på att känna på turboaxeln. Den var glappfri och rullade lätt.

Info om traktorn:

Valmet 565.
Åsm. 1995.
4400 timmar.
Originalmonterad turbo, aldrig bytt.
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul



LeifAndersson

#2 » 15:38:44, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmet har haft dramatiska turboras som skrotat hela motorn. :sad:

Var försiktig innan du är övertygad om att det inte är något turbomissljud, hittar du inget annat som ligger bakom missljudet så skulle i vart fall jag lyfta ur turbon och få den översedd av expert. Många maskiner släpper motorolja i insuget som en varning nät turbon är döfärdig. Men på just Valmet är det mer vanligt med plötsligt turbinhaveri och en massa skrot i motorn. Det vore synd att köra till ett totalhaveri när du misstänkt att något varit fel! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mathiast

#3 » 15:54:23, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det finns tecken på att turbon hjul kommer i kontakt med huset typ repor/grader eller om där är öppenbar kontakt,ett ökande visseljud beror ofta på skadade kompressor/turbinhjul pga närkontakt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

donky-kong (trådstartaren)

#4 » 17:01:28, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade insidan av tryckröret, något oljigt kan jag lova. Röret byttes för två årsedan. Bifogat ser ni mitt finger efter jag dragit det ett varv i röret. Små små metallflisor hittade jag, dock undrar jag om inte dessa flirsorna kommit från röret, och inte från turbon. Brukar insugsrör vara oljiga?

Svart rök kommer från avgasröret precis vid uppstart, och det har varit sålänge vi haft traktorn.
Bild
Bild
Bild
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

mathiast

#5 » 17:07:50, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sluten vevhusvent blir det oljigt pga oljedimman
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

donky-kong (trådstartaren)

#6 » 17:11:44, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Har du sluten vevhusvent blir det oljigt pga oljedimman


Hur vet jag om jag har det?
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

Åsa-Nisse

#7 » 18:29:20, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visslande vinande ljud kan vara att ljuddämparen börjar ge upp, så du hör turbon bättre. Är det tyst precis när du startat och kommer efter en kort stund kan är det när turbon börjar komma i varv och sen ökar när du belastar motorn och gasar på. Alltid lite fördröjning i förhållande till motorvarvet.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dimorep

#8 » 18:30:14, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

donky-kong skrev:Jag har kollat läckage, men varken tryckrör, insug eller utblås läcker (testade med såpavatten då traktorn just startats).

Så länge där inte är övertryck i rören (=laddtryck) så lär du inte hitta något ev. läckage med den metoden.

Turbotjut brukar komma i samband/linjärt med uppvarvning och laddluftsläckageljud lite eftersläpande (pga tiden det tar att bygga upp trycket).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

donky-kong (trådstartaren)

#9 » 19:03:11, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Visslande vinande ljud kan vara att ljuddämparen börjar ge upp, så du hör turbon bättre. Är det tyst precis när du startat och kommer efter en kort stund kan är det när turbon börjar komma i varv och sen ökar när du belastar motorn och gasar på. Alltid lite fördröjning i förhållande till motorvarvet.


Ljuddämparen är något år gamal, funderar på om packningen mellan turbo och dämpare gett sig.
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

kimmen

#10 » 07:05:14, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skrev att det inte fanns ngt glapp i turbon för en tid sedan, det är ett tecken på att den var full av koksad olja som inte smörjer axeln, ( skall vara lite glapp ) och dessa metallspån brukar vara tecken på att turbinen skrapar emot huset ( vinande ljud )

Jag skulle inte köra den motorn utan att kolla turbon, ryser vid tanken....

Ta LeifAnderssons varning på allvar...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

donky-kong (trådstartaren)

#11 » 13:09:19, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Du skrev att det inte fanns ngt glapp i turbon för en tid sedan, det är ett tecken på att den var full av koksad olja som inte smörjer axeln, ( skall vara lite glapp ) och dessa metallspån brukar vara tecken på att turbinen skrapar emot huset ( vinande ljud )

Jag skulle inte köra den motorn utan att kolla turbon, ryser vid tanken....

Ta LeifAnderssons varning på allvar...


Jag får lov att rätta mig ang. turboaxeln. Det fanns ett visst spelrum. När skorstenen var bortmonterad lät jag en kollega (arbetar på Volvo personvagnar) ta en titt på axeln. Enl. honom var allt i sin ordning. Inget onormalt glapp. I och försig kan glappet ha uppkommit efter skorstensbytet.

Vad säger ni om spånen på bilderna? De är mindre än rynkorna i mitt fingeravtryck. Min teori är att spånen "skrapats loss" från aluminiumröret när jag drog mitt finger däri.

Jag läste om att ett sprucket grenrör kan ge ett visslande ljud. Grenröret på traktorn är rostigt. Vad tror ni?

/ Andreas
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se